2904
Sök

Volvo 850 t5 stiften blir KOLsvarta/sotiga // ryker svart tomgång

878 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#41
Glimbrink skrev:
ejon_850 skrev:
Inte fan kan det vara oljan i motorn som gör det ?hmm
Tänkte också på att min turbo viner onödigt mycket tycker jag när laddet kommer, men laddar ju som den ska och så :S

Gör turbon det när du precis startat bilen en kall dag? Eller efter att du kört i 10 minuter också?

Den gör det  alltid även fast bilen är varm/kall.

MVH

All The best
MVH
Jonas .L

723 Inlägg
14 februari 2011
#42
ejon_850 skrev:
Glimbrink skrev:
ejon_850 skrev:
Inte fan kan det vara oljan i motorn som gör det ?hmm
Tänkte också på att min turbo viner onödigt mycket tycker jag när laddet kommer, men laddar ju som den ska och så :S

Gör turbon det när du precis startat bilen en kall dag? Eller efter att du kört i 10 minuter också?

Den gör det  alltid även fast bilen är varm/kall.

MVH

Okej, är säkert något med turbon då.

Min turbo tjuter lite i början när det är kallt och nystartat men det försvinner snabbt.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

878 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#43
Fått hem bilen från verkstan nu och dom fann inga fel:(

Så här skriver dom:

Felsökning utförd. Mätt lambda sond, reglerar som den skall - visdar att förbränningen är otroligt fet. Mätt LMM som får 0.8-1.1V på tomgång, under gränvärde! Annan LMM testad och får samma mätvärde. Spjälllägesgivare ohm-mätt, linjärt värde inom gräns. Provtryckt tryckslangar. Turbon kontrollerad, läcker olja vid oljereturen, samt glapp både axiellt och radiellt ( inte mycket ) viner vid körning/belastning.


Vad fasen ska jag göra nu sad

All The best
MVH
Jonas .L

1 878 Inlägg
15 februari 2011
#44
ejon_850 skrev:
Fått hem bilen från verkstan nu och dom fann inga fel:(

Så här skriver dom:

Felsökning utförd. Mätt lambda sond, reglerar som den skall - visdar att förbränningen är otroligt fet. Mätt LMM som får 0.8-1.1V på tomgång, under gränvärde! Annan LMM testad och får samma mätvärde. Spjälllägesgivare ohm-mätt, linjärt värde inom gräns. Provtryckt tryckslangar. Turbon kontrollerad, läcker olja vid oljereturen, samt glapp både axiellt och radiellt ( inte mycket ) viner vid körning/belastning.


Vad fasen ska jag göra nu sad

Uppdaterar med det jag kommer på.

1, Tempgivaren, fetar på rejält om den tror att det är -25 hela tiden. (även om den visar att motorn har arbetstemp i instrumenthuset)
2, Insprutarna (packningarna) släpper igenom luft. vid eventuelt tryck.
3, Dumpen läcker.
Senast redigerat av Frozen1985 (15 februari 2011)


Gasglad
3 244 Inlägg
15 februari 2011
#45
Halojj! Var jag som felsökte!

Otroligt märkligt fel.. Trots felkod så lyser ej motorlampan. Alla givare mm är mätta.
Det enda direkt konstiga värdet var ifrån LMM. På tomgång pendlade den mellan 0,8-1,1V, gräns värdet skall vara 3,5V, provade med en annan LMM med samma resultat. Kablarna mellan LMM och styrenhet mätta, inget kabelbrott eller liknande.

Tempgivaren även den mätt med rimligt resultat, nu vet jag inte om dessa givare kan ge sporadiska fel eller ej ?

Dumpen läcker troligtvis, men låter knas att bilen kan gå rent vissa stunder och otroligt fett en stund senare :s

//Carfreak

878 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#46
Hur kan jag se om dumpen läcker ?hmm

All The best
MVH
Jonas .L


Sök