Hej!
Jag har en Ford Escort -91 med sugmotor som strular lite..
Den har börjat svajja ibland på tomgången och när jag frikopplar så vill motorn rusa eller lägga sig på alldeles för hög tomgång, mellan 1,5-2k varv.
Det är inte alltid den håller på så men väldigt ofta..
Om jag drar ur kontakten till spjällägesgivaren och sätter tillbaka den så går den ner på tomgången som vanligt, MEN jag har testat med 3 olika givare och felet kvarstår!
Har även gjort rent spjället, tomgångsmotorn/styrningen, letat efter vacuumläckor med startgas, hällt i injection cleaner i tanken.
Är det så att det vara tomgångsmotorn som strular ändå, eller rent ut av lambdan?
Kan även tilläggas att bakre ljuddämparen hade fått sig ett rosthål på ovansidan, så just nu sitter det ett rakt rör istället, kan det verkligen ha något med dessa problem att göra?
Vilka skillnader får man egentligen om man bara har ett rakt rör istället för bakre dämparen?
Tack på förhand!