2864
Sök

E10 bensin i gammla motorer!

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#1
hur kommer tex en gammal b18 orka av de möget? yikes
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 8583149.ab
sen vad tycker ni om de e10 möget?

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

809 Inlägg
18 februari 2011
#2
b18 orkar med mycket smile och det där "möget" kanske inte är så dåligt som du tror tongue hellre E10 än elbil för mig cool


Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#3
744GLT skrev:
b18 orkar med mycket smile och det där "möget" kanske inte är så dåligt som du tror tongue hellre E10 än elbil för mig cool

alla volvo bilar före 76 pallar ej av den bensinen sad sen har ja hört att förbrukningen ska höjas med möget och att motor skador ska ha uppstått på bilar som tydligen ska orka av det.

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

723 Inlägg
18 februari 2011
#4
Drfrasse skrev:
744GLT skrev:
b18 orkar med mycket smile och det där "möget" kanske inte är så dåligt som du tror tongue hellre E10 än elbil för mig cool

alla volvo bilar före 76 pallar ej av den bensinen sad sen har ja hört att förbrukningen ska höjas med möget och att motor skador ska ha uppstått på bilar som tydligen ska orka av det.

ja snart kommer man bara kunna köra bil som "hobby" för det är så dyrt....

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Cupra_
18 februari 2011
#5
Tror att på moderna bilar gör det inte så enorm stor skillnad med bara 5% extra (mot nuvarande 5%). Det är nog som ni säger, att vissa äldre kan få svårt för det. Sj kör jag 98 eller v-power, då slipper man ju det där.

1 213 Inlägg
18 februari 2011
#6
B18 e ju en gammal gjutjärnsmotor, då bara tanka 98 då inga problem. tongue

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#7
Lina- skrev:
B18 e ju en gammal gjutjärnsmotor, då bara tanka 98 då inga problem. tongue

ja men blir ju dyrare sad

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

32 Inlägg
18 februari 2011
#8
har kört med E-10 men inte mer,, väldigt många 80,- 90 tals bilar som ska gå att köra på E-10 så går sämre med det och börjar dessutom dra en hel del mera bränsle, t.ex så har min ena kompis en 850 som drog ca 1-1.1 normal körning men med E-10 så drog den ca 1.5-1.6 så det är ganska stor skillnad.

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#9
speedas skrev:
har kört med E-10 men inte mer,, väldigt många 80,- 90 tals bilar som ska gå att köra på E-10 så går sämre med det och börjar dessutom dra en hel del mera bränsle, t.ex så har min ena kompis en 850 som drog ca 1-1.1 normal körning men med E-10 så drog den ca 1.5-1.6 så det är ganska stor skillnad.

miljö nissar som vill ge möget ett bra rykte... har osså hört det att förbrukning ska gå upp med det.. sad sen har ja hört att bilarna tappar lite efekt med det

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

412 Inlägg
18 februari 2011
#10
Vad betyder möget? Är det danska eller?

135
&#9500;&#9532;&#9532;
24 R

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#11
KennethL skrev:
Vad betyder möget? Är det danska eller?

Möget=skitet

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
18 februari 2011
#12
KennethL skrev:
Vad betyder möget? Är det danska eller?

tja... det är ju dialektal skånska, således danska  smile

för att återgå till topic så kan jag inte se det som annat än en kvalitetssänkning av drivmedlet att blanda i ett bränsle som har lägre energivärde (etanol) i bensin vilket i slutändan enbart leder till större vinster för olebolagen då de helt enkelt kan dryga ut bensinen med ett annat bränsle... sen återstår det väl att se om förbrukningen stiger, oavsett om 98 oktan är 60 öre dyrare per liter beroende på var man tankar så "äts" ju de örena upp rätt kvickt om man väger det mot några centiliter mindre per mil i förbrukning?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

809 Inlägg
18 februari 2011
#13
etanol konvertera och kör på det då istället om ni inte vill köra på det tongue blir lite filterbyte och sånt i början eftersom etanolen rensar upp allt efter bensinen smile


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
18 februari 2011
#14
Du kommer att få renovera förgasaren och byta munstycken för att kunna köra på E10.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

4 637 Inlägg
20 februari 2011
#15
Drfrasse skrev:
hur kommer tex en gammal b18 orka av de möget? yikes
sen vad tycker ni om de e10 möget?

B18 ska varken ha 95 eller E10.

Tanka blyfri 98 (och häll dssutom i blyersättningsmedel.

Den blir bara törstigare på 95 och E10 än med rätt oktantal. (Så du sparar inte på att snåla.)
Och slöare. Och rätt oktantal är bra för motorns hälsa...

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
20 februari 2011
#16
Jag körde en b18 på ca 50% etanol o resten 95 drog bara ur choken så gick den...

Jag tror inte det är så speciellt skadligt. Annars finns ju 98 oktan. Eller så gör man som jag hade gjort om jag haft en bil med b18/b20. Använt skiten som bojsänke o slänkt i en modernare b230f om jag ville ha en bil med bra bruksvärde, alternativt slängt på dubbla webers eller slängt i en turbomaskin om jag ville ha roligt.

Annars lär du kunna köra på som vanligt om du ställer in den bara(om ens det)..

Folk tar detta på för stort allvar, det har inte hänt mycket på drivmedelssidan på länge och redan när e85 var nytt så tankade folk både 30 och 40% för att det skulle "bli billigare" och ingen jag vet om pajjade sin motor pga det.

Sen finns ju 98 och att etanolkonvertera om man ligger vaken om nätterna för att man tankade 10% etanol i bilen.

Jag är inte orolig över min mazdamotor iaf. Den är ändå vassare än vad genomsnittet under tidiga 90 talet var med 115hk i en liten 1.6. Skulle den gå illa så finns det fler handtag på de flesta mackar... eller så bygger jag om till e85 och tjänar några hästar på köpet samtidigt som jag får en renare motor.
Senast redigerat av AcesHigh666 (20 februari 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Smålänning
7 883 Inlägg
20 februari 2011
#17
Finns redan en tråd där detta diskuteras...

Sänk tändningen och i med blyersättning så kan du köra. Den kommer dra mera, men det räcker med att sänka 2-3 grader oftast, om det inte är en trimmad maskin.
Senast redigerat av twin_cam (20 februari 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

199 Inlägg
20 februari 2011
#18
LITE?? du tappa hästar som fan och de äter packningar o dyligt som f*n hmm
Drfrasse skrev:
speedas skrev:
har kört med E-10 men inte mer,, väldigt många 80,- 90 tals bilar som ska gå att köra på E-10 så går sämre med det och börjar dessutom dra en hel del mera bränsle, t.ex så har min ena kompis en 850 som drog ca 1-1.1 normal körning men med E-10 så drog den ca 1.5-1.6 så det är ganska stor skillnad.

miljö nissar som vill ge möget ett bra rykte... har osså hört det att förbrukning ska gå upp med det.. sad sen har ja hört att bilarna tappar lite efekt med det



Sök