3410
Sök

Citroën Jumpy HDI -03 Blir inte varm trots ny termostat

54 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#1
Har haft en firmabil inlämnad på verkstad pga att den inte blir varm och när den väl blir det är det dålig värme. Dom sa att blockpackningen var slut men det tror ja inte.

Felsökte själv idag och följande är gjort:

Spolat hela systemet
Bytt termostat (88 grader)
Kontrollerat att värmereglagen inne i kupen fungerar
Kylfläkten startar inte

Stod inne i varmgarage och gasade i 15 - 20 min då kände jag att termostaten öppnade. Lite väl lång tid?
Tempmetarn visar då runt 90 grader och man får lite värme i bilen. Körde ut för att prova och tempen skönk direkt och värmen försvan. Trots att ja satt en kartong framför kylaren.

Bilen har en diesel värmare som inte går men tycker tempen bör gå upp ändå när man står inne?
Ingen värme i bilen då diesel värmarn går heller.


Vad har jag missat?


Tack på förhand!

69 Inlägg
7 januari 2011
#2
tillsats värmaren måste fungera för att få upp värme i nyare bilar.. lagar du den så är bekyret försvunnet

Tvivlare
2 266 Inlägg
7 januari 2011
#3
dieselvärmaren är boven. dieselbilar har väldigt svårt att få driftstemp i detta kalla vädret utan den.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

54 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#4
MantaRobin skrev:
dieselvärmaren är boven. dieselbilar har väldigt svårt att få driftstemp i detta kalla vädret utan den.

Okay! Kunde aldrig tänka mig att motorn inte skulle bli varm utan den när man står inne i värmen och gasar! Men då får jag leta elfel istället då!

Tack för hjälpen!

Down n`out
514 Inlägg
9 januari 2011
#5
Sitter ett glöd stift i diesel värmaren som brukar gå sönder, kolla det

Down n`out

54 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#6
skjortan skrev:
Sitter ett glöd stift i diesel värmaren som brukar gå sönder, kolla det

De är nya grejjor i men går icke ändå yikes skumt... Ström fram också..

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 januari 2011
#7
Att topparna spricker på dom där är inte helt ovanligt. Står en i min verkstad just nu med 12 000 mil på mätarn och riven motor med konstaterat kass topp. Nytt komplett topplock cirkus 6000 spänn och ett par till för packningar, remmar mm. Räkna en dag för motor ur, 3 timmar för demont av topp + lika till för tillbaka med allt. Det är riktiga skitbilar!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

54 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#8
hotrodder skrev:
Att topparna spricker på dom där är inte helt ovanligt. Står en i min verkstad just nu med 12 000 mil på mätarn och riven motor med konstaterat kass topp. Nytt komplett topplock cirkus 6000 spänn och ett par till för packningar, remmar mm. Räkna en dag för motor ur, 3 timmar för demont av topp + lika till för tillbaka med allt. Det är riktiga skitbilar!

Har också hört det men värmaren borde ju gå? Det gör den inte. Ström fram finns också...

8 Inlägg
11 februari 2011
#9
finns en lösning på det hela och det är att skrota skiten då är problemet löst


54 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#10
ahh (Y) bra ide! smile

5 Inlägg
21 februari 2011
#11
Har du provat med kylarrens? Dipper tempmätaren när du kör eller? Kommer du till oss till veckan lr?

54 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#12
ja de jar ja provat! dyker såfort man kommer upp i fart : s men de massa elfel så diesel värmaren går inte... Ja ja kommer ! smile


Sök