3326
Sök

Kan man på något sätt se ifall en bil varit krockad utomlands?

17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
Jag funderar på att köpa en m3a e46a.
Kan man på något sätt kontrollera om den varit krockad eller något sådant utomlands?
Nå slags historik av nå slag?

Den är reggad och besiktad i sverige.

138 Inlägg
4 mars 2011
Bmw ska väl kunna kolla upp sånt, historik om bilen om nu bilen reparerats på bmw så att säga.

En polare som hade en Golf 4 fick och fick en liten överaskning när han kollade upp historiken på bilen att den hade varit krockad och ingen som helst info fick han om det. Bilen var köpt på en bilfirma i Uppsala, priset var inte högt satt för just för skicket och modellen och hur många mil den åkt...Var det pga av att den tidigare vart krockad kan man ju fråga sig.
Senast redigerat av Slickk_dude (4 mars 2011)

772 Inlägg
4 mars 2011
Är det en importerad bil du menar som du vill kolla om den varit krockad i det förra landet?

17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
precis. Någon slags historik på den.

223 Inlägg
4 mars 2011
fL45H skrev:
precis. Någon slags historik på den.

Carfax funkar bra för Usa.
Har sett att de finns här också, men har aldrig testat dem.

Övriga länder vet jag inte. Tyskland har ju sitt trafikverk, men jag vet inte om krockar (där polisen är inblandade) redovisas där.

17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
hmm ok. Det spelar ju ingen större roll om den är lite krockad det är mer om den är typ ramsne ordentligt krockad och man har typ bara lappat ihop den för att sälja vidare snabbt.
Den har gått igenom besiktningen i sverige, så den kan väl inte vara ramsne eller kollar inte de det?

772 Inlägg
4 mars 2011
fL45H skrev:
hmm ok. Det spelar ju ingen större roll om den är lite krockad det är mer om den är typ ramsne ordentligt krockad och man har typ bara lappat ihop den för att sälja vidare snabbt.
Den har gått igenom besiktningen i sverige, så den kan väl inte vara ramsne eller kollar inte de det?

Du får nog ringa till försäkringsbolag i det landet med bilens ursprungs regnummer då. Och även det kan vara svårt tror jag.
Besiktningen kollar inte om den är ramsne. Då får du lämna in den och M-testa den, då borde dom se om den är reparerad ordentligt.

17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
tack så mycket för svaren.
Lägger ner köpet av den m3an...

772 Inlägg
4 mars 2011
fL45H skrev:
tack så mycket för svaren.
Lägger ner köpet av den m3an...

Får jag fråga varför du befarar att den varit krockad och dåligt reparerad?

17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
Därför killen, hade fått ett anonymt mail om att den tidigare varit krockad och att miltalen inte stämde på den.. Han har ingen som helst dokumentation från det tidigare landet(Polen). Jag bryr mig inte om den är små krockad eller så men personen som säljer den verkar så skum. Han säger dock att det absolut inte är några fel på den så, nybesiktad och skattad.

772 Inlägg
4 mars 2011
fL45H skrev:
Därför killen, hade fått ett anonymt mail om att den tidigare varit krockad och att miltalen inte stämde på den.. Han har ingen som helst dokumentation från det tidigare landet(Polen). Jag bryr mig inte om den är små krockad eller så men personen som säljer den verkar så skum. Han säger dock att det absolut inte är några fel på den så, nybesiktad och skattad.

Ja okej. Låter lite skumt ja. Men om priset är bra och bilen ser ut att stämma någorlunda med miltalet ändå, så skulle jag nog gjort ett M-test på den. Kostar 2300kr och då mäter dom även på chassi så den inte är ramsne.
Kan vara väl investerade pengar om du får bilen billigt.

17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
Är det då BMW verkstad som gör det eller?

1 562 Inlägg
4 mars 2011
fL45H skrev:
Är det då BMW verkstad som gör det eller?

nej motormännens riksförbund.

17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
Och var finns de?

Sök