3067
Sök

Bmw E61 färddator

358 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
En fråga,

Bmw's färddator så finns de en servicemeny där man kan se antal km till ex. byte av bromsar och oljebyte tändstift mm..

Min fråga är då,
Hur känner bilen av hur långt man kan köra med de befintliga bromsbeläggen? vad jag visste så finns det sensor som känner av när det är dags för att byta beläggen, men inte ngn typ av sensorer som kan beräkna beläggens livslängd...

Eller nollar man i datorn då man byter beläggen och sedan så har bilen inprogrammerat att man tex kan köra 5000mil på ett par belägg?

hur funkar det?

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 mars 2011
jag skulle tro att de funkar så här men om de stämmer eller inte vette fan

jag tror datorn är programerad med service intervallerna från fabrik sen skulle de tex byta bromsbeläggen fram så går de in i datorn och 0ar dom så de räknas som nya sen räknar datorn ner hur långt enligt service bestämmelserna för bilen tills nästa gång de ska bytas.

men de är vad jag tror

Trollkarlen, BC
122 Inlägg
5 mars 2011
Det är väl slitagevarnare på beläggen? Då känner den ju där när de behöver bytas?

BMW macht frei!!
Wenn Sie arbeitet...
I can't promise I'll try, but I'll try to try

Med.lem
3 759 Inlägg
5 mars 2011
Puttes90 skrev:
Det är väl slitagevarnare på beläggen? Då känner den ju där när de behöver bytas?

Jo det vet vi redan, men i datorn står det hur många mil du kan köra tills dem är slut.
Det skulle vara en avanserad givare i så fall..

Jag tror mera på en inprogramerad intervall plus att datorn håller koll på hur länge och hårt du trycker på bromspedalen,

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Trollkarlen, BC
122 Inlägg
5 mars 2011
Men är det inte det slitagevarnarna gör på dom beläggen? För om du använder ett aftermarket bellägpar, så håller ju förmodligen dom längre eller kortare än original.

BMW macht frei!!
Wenn Sie arbeitet...
I can't promise I'll try, but I'll try to try

689 Inlägg
5 mars 2011
Det är slitagevarnare på bromsbeläggen som förut så de kommer varna när dom börjar ta slut..
Det du ser i info-menyn är ett grundinställt "värde" (antal km) från BMW själva (vilket till 90% aldrig stämmer) så tro inte allt för mycket på det i menyn när de gäller bromsarna utan håll dig till beläggvarningen istället!

Med.lem
3 759 Inlägg
5 mars 2011
Bagarn skrev:
Det är slitagevarnare på bromsbeläggen som förut så de kommer varna när dom börjar ta slut..
Det du ser i info-menyn är ett grundinställt "värde" (antal km) från BMW själva (vilket till 90% aldrig stämmer) så tro inte allt för mycket på det i menyn när de gäller bromsarna utan håll dig till beläggvarningen istället!

Tack för bra svar!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

689 Inlägg
5 mars 2011
Mr_EmCom skrev:
Bagarn skrev:

Tack för bra svar!

Ingen fara.. Hade ett sådant exempel som ovan nu i veckan..
Kunden hade en e60 som jag enbart skulle göra en "fordonskontroll" på vilket även ska stämplas.. Kollade i serviceboken och 3dagar innan så hade han varit på en annan verkstad och fått tändstiften bytt för den varnade för det då! Så det är lite dumt med de systemet BMW kör med ibland tongue

Sök