3041
Sök

Peugeot 306 (1997) överhettad motor / skakningar vid start & ibland även under färd

6 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#1
info om bilen:
PEUGEOT 306 OPEN 5D 1,6
Fordonsår: 1997
Bensindriven
motoreffekt 65kW
manuell växellåda
vägmätarställning 50280
Inga modifikationer är gjorda på bilen.
Bromssystemet är bytt för några år sedan.

Hur yttrar sig felet?
- Bilen överhettas på kort tid.
- Bilen skakar vid tomgång, och ännu mer när man ger gas

Felet är permanent men i olika varianter.
- Antingen skakar/hoppar/vibrerar bilen hela tiden under tomgång och mer när man gasar och temperaturen stiger i normal hastighet och håller sig under 100C.
- Eller så skakar/hoppar/vibrerar bilen vid start, men slutar efter ca 1 min och temperaturen stiger normalt och håller sig under 100C.
- Eller så skakar/hoppar/vibrerar bilen vid start, men slutar efter ca 1 min men temperaturen stiger för snabbt och går över gränsen så att bilen visar stop och fläkten kommer igång (då slutar stopp att visas)
- Eller så startar bilen utan att skaka/hoppa/vibrera och temperaturen stiger hastight och går över 110 då stopp visas och fläkten sätter igång osv.
- även då bilen inte skakar och hoppar så kan den vid tomgång helt plötsligt börja småskaka med jämna mellanrum 2-3 skakningar. Varvtalsmätarn rör sig då lite upp och ner på låga varvtal.


Det verkar inte spela någon roll på väder, om den har stått inne eller ute under natten, det verkar inte heller bero på hur länge den stått still, om motorn är varm eller kall..
Skakningarna kommer vare sig bilen är kall och har stått över natten, eller om den är varm och bara stått 10 minuter.

Den har varit inne på verkstaden och de kunde inte förklara varför den blir varm så fort.
På verkstade har de bytt kylvattenpumpen samt fläktremmar.
den har även varit inne en andra gång på avluftning av kylmediet.
Vi har själva bytt termostaten, termometern, lagat ev. läckage i avgasröret, bytt olja.

Kan inte lyckas ta reda på vad som orsakar både överhettningen och vibrationerna i motorn.

förloppet:
Det började med att bilen snabbt överhettades och STOP lampan började lysa rött.
Vi antog först att det var termostaten så vi bytte den, men det var de inte.
Vi gissade då på att kylvattenpumpen hade gett upp då bilen på tomgång gick upp i 110 grader utan att kylvattnet blev varmt.
Körde in den på verkstan där de bytte pumpen och även fläktremmarna som var slitna.
Bilen funkade några dagar men började göra samma sak igen vid varannan start, så jag åkte tillbaka till verkstan som påstod att de kunde vara en luftbubbla i systemet som låg och rullade, så de avluftade systemet och de funkade igen.. ett tag.
Sen efter någon vecka började den göra samma sak igen, och vi bytte då temp.givaren, som vi misstänkte visade fel, bilen hettades upp alldeles för fort från kall motor till max temp. och kylvattnet var inte ens ljummet.
Bilen funkade bra någon vecka igen och höll temperaturen mellan 90 - 100 men gick inte över det, trots att temperaturen steg enligt mig för fort.
sedan började bilen skaka/hoppa vid start, men slutade sedan efter någon minut av körning.
Ända till en dag då den skakade hela tiden, den skakade vid tomgång, och ännu mer när man gasade.
En vän trodde att det var avgasröret som hade en läcka som bidrog till skakningarna.
Vi lagade läckan med lagningspasta och fäste upp avgasröret lite extra. Bytte motorolja och försökte se om de var något annat som kunde vara fel.
Men bilen är fortfarande inte ok.
Den skakar vid start på tomgång och när man gasar. Men inte vid varje start, ibland startar den utan att skaka.
och nu överhettar den också, igen, efter några km är den uppe i 110 och STOP börjar lysa, då går fläkten igång och STOP lampan släcks igen.

Under en av de färder då motorn/bilen skakade konstant började en varningslampa lysa några sekunder, en som jag efter en koll i handboken såg var en lampa för "självkontroll" insprutning i motorn typ.
Började fundera på om det har något med bensintillförseln att göra?  men den lampan har inte lyst något mer efter den gången och då slocknade den efter några sekunder bara.

När bilen står på tomgång då den inte skakar så kan den få små skakningar med jämna mellanrum och varvtalsmätaren går lite upp och ner på ett lågt varvtal.

På verkstade visste de inte vad som gjorde att motorn blev varm så fort och vi kan inte lyckas hitta något fel.

Har även lagt märket till att i början då den skakade så höll sig temperaturen mellan 90-100 och steg inte lika fort, medan när den startade utan att skaka så for temperaturen upp mycket snabbare och gick också över 100 tills stoplampan tändes och fläkten startade.
Men imorse när jag körde, så startade bilen med skakningarna i starten men sedan slutade dessa efter ca 1 min och då överhettades den igen efter några km tills fläkten startade.
Då bilen skakade under hela färden höll sig temperaturen under 100. Vad sjutton kan det vara för fel?

Någon som vet vad det kan vara för fel? sad

4 001 Inlägg
16 november 2009
#2
blir motorn överhettad eller är det bara tempmätaren som visar det?
kommer det vatten i oljan eller olja i vattnet?
Ryker bilen onormalt mycket svart/grått eller vitt?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

6 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#3
kolvas skrev:
blir motorn överhettad eller är det bara tempmätaren som visar det?
kommer det vatten i oljan eller olja i vattnet?
Ryker bilen onormalt mycket svart/grått eller vitt?

vi har bytt tempmätare, så antagligen blir motorn överhettad. Tror ej två tempgivare visar fel.
Inge vatten i oljan, och olja i vattnet tror jag inte heller att det är, inte vad jag lagt märket till när jag tittat nivån på vattnet. kan dock ta en titt på det innan jag åker iväg idag.
bilen ryker inte ovanligt mycket.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 november 2009
#4
Kunde dom inte kolla efter felkoder på verkstaden? När den skakar antar jag att den puffar & lever rövare? känns som du tappar någon cylinder kan ju vara pga av tempgivare/dålig tändning, drar den mer bensin än vanligt eller drar den vatten/olja?


4 001 Inlägg
16 november 2009
#5
reneel skrev:
kolvas skrev:
blir motorn överhettad eller är det bara tempmätaren som visar det?
kommer det vatten i oljan eller olja i vattnet?
Ryker bilen onormalt mycket svart/grått eller vitt?

vi har bytt tempmätare, så antagligen blir motorn överhettad. Tror ej två tempgivare visar fel.
Inge vatten i oljan, och olja i vattnet tror jag inte heller att det är, inte vad jag lagt märket till när jag tittat nivån på vattnet. kan dock ta en titt på det innan jag åker iväg idag.
bilen ryker inte ovanligt mycket.

men om du går ut å känner på kylarslangarna efter 1 minut, är dom varma då eller är dom fortfarande kalla?
kör du mycket småkörning?
Hur är skicket på kylaren? har det slagits en massa kylartätning? är den genomspolad så att den flödar som den ska?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

6 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#6
MeloveGolf skrev:
Kunde dom inte kolla efter felkoder på verkstaden? När den skakar antar jag att den puffar & lever rövare? känns som du tappar någon cylinder kan ju vara pga av tempgivare/dålig tändning, drar den mer bensin än vanligt eller drar den vatten/olja?

Vet inte riktigt var killen på verkstaden pysslade med, han luftade av systemet och sa sedan att han inte förstår varför den blir varm så fort. That's it.
Så någon felsökning gjordes nog inte.

nja, lever rövare gör den ju. Men det är lixom hela bilen som skakar, och den blir trögare att gasa med, tyngre i en uppförsbacke osv.
Jag själv kan inte mycket om bilar, utan det är min far som har fått titta på den, han misstänkte också att den inte tänder alla cylindrar, så det blir väl nästa grej att kolla. Men vad är det för kännetecken när den inte gör det? är det skakandet?
Om den drar med bensin än vanligt kan jag inte påstå, oljan är oförändrad, men att den drar mer vatten kan det vara, ska som sagt kolla nivåerna i eftermiddag.

6 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#7
kolvas skrev:
reneel skrev:
kolvas skrev:
blir motorn överhettad eller är det bara tempmätaren som visar det?
kommer det vatten i oljan eller olja i vattnet?
Ryker bilen onormalt mycket svart/grått eller vitt?

vi har bytt tempmätare, så antagligen blir motorn överhettad. Tror ej två tempgivare visar fel.
Inge vatten i oljan, och olja i vattnet tror jag inte heller att det är, inte vad jag lagt märket till när jag tittat nivån på vattnet. kan dock ta en titt på det innan jag åker iväg idag.
bilen ryker inte ovanligt mycket.

men om du går ut å känner på kylarslangarna efter 1 minut, är dom varma då eller är dom fortfarande kalla?
kör du mycket småkörning?
Hur är skicket på kylaren? har det slagits en massa kylartätning? är den genomspolad så att den flödar som den ska?

de har varit både varma och kalla.
Innan bytet av tempgivaren var kylvattnet inte varmt trots att de visade att motorn var överhettad.
Men efter bytet har de varit varma, 1 min efter vet jag ej, det har jag inte kollat, men precis efter att jag stannat bilen har ja kollat, och då var vätskan varm också.
Det är mest småkörning.
bor mitt i stockholm city, så de blir några rödljus innan man kommer ut på en lite större väg.
Men bilen har inte överhettats tidigare av så pass lite stadskörning, utan de har varit efter en lång stund i köer innan detta fenomen.
Skicket på kylaren vet jag ej. det kan ju hända att man måste spola igenom systemet. För det kan jag inte tänka mig att de gjorde på verkstaden efter pumpbytet. Dock  bytte dem vätskan (enligt fakturan iaf)
Senast redigerat av reneel (16 november 2009)

4 001 Inlägg
16 november 2009
#8
jag misstänker att det är en tempgivare som ställer till med problemet, då kan den fucka upp tändning & bränsle eller så är det blockpackningen som gett upp.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

6 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#9
kolvas skrev:
jag misstänker att det är en tempgivare som ställer till med problemet, då kan den fucka upp tändning & bränsle eller så är det blockpackningen som gett upp.

Okej, tack så mycket för svaret, vi får väl kika på det där med tempgivaren igen. Det är ju som du säger att den kan fucka upp bränsletillförseln, för det var de första som kom upp i mitt huvud när den började hoppa och vibrerar.
Men om det inte är det, kan man byta blockpackning själv eller måste de göras av en verkstad?

112 Inlägg
5 mars 2011
#10
hej! har du fått ordning på bilen? e ju ett tag sen du hade skrivit inlägget...kanske e den bilen jag har nu hahah.. har en exakt likadan.. men min funkar bra iaf.. förutom att tempen ligger runt 100 grader på den med när man kör på motorväg..

mvh pasi


Sök