3882
Sök

Hybrid dump på saab 9-5 med lmm

671 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#21
joQue skrev:
skit i dumpventil, kommer bara göra så bilen går sämre! Köp ett öppet luftfilter o kläm dit, billigt och du får det "tuffa" pysljudet som ja gissar att du är ute efter

filter å ljudet har ja redan. tänkte bara ha lite mer av det


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 mars 2011
#22
UhrJr skrev:
Pendulum skrev:
UhrJr skrev:
För att klarlägga.

En öppen "dump" skadar inte motorn i sig. Men luftmassemätaren räknar med att motorn får i sig luften som du skickar ut i det fria med en öppen.
Och eftersom den inte får i sig den luften så kommer bilen att bete sig lustigt alt dö vid frikoppling efter gaspådrag tex.

Ang öppet filter så ökar det dumpljudet om man jämför med orginal luftfilter insats. Men om du ska ha ett öpppt filter/insats sport så måste du olja in dessa för att de ska fungera korrekt. Denna olja har en tendens att lossna och fastna på luftmassemätaren, som sedan går sönder.

Det funkar väl att skaffa sig ett oljefritt filter typ AEM Dryflow om man vill slippa oljekladd på LMM?

Det kan gå iofs.. Om man promt måste ha det där ljudet. Som tidigare skrivet i tråden så bör man leda ner luftfiltret bort ifrån motorn. Det blir, minst sagt, jävligt varmt 10cm ifrån topplocket...

Nu sitter ju filtret redan så långt från motorn det kan komma på 9-5an så det är inte nått problem.

2slow

1 298 Inlägg
11 mars 2011
#23
UhrJr skrev:
Det kan gå iofs.. Om man promt måste ha det där ljudet. Som tidigare skrivet i tråden så bör man leda ner luftfiltret bort ifrån motorn. Det blir, minst sagt, jävligt varmt 10cm ifrån topplocket...

Mm, jag har själv kört med inoljat öppet filter från JR med avskärmning men kör med insatsfilter nu (också med olja) så funderar på en oljefritt filter ifall jag ska köra öppet igen. Man tröttnar faktiskt på pysljudet efter ett tag med...

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

7 274 Inlägg
12 mars 2011
#24
karlsson_1984 skrev:
Brains skrev:
karlsson_1984 skrev:
nja anledningen att jag vill ha det monterat under huven är  att  jag inte tror det är så bra att det sunder under skärmen då det är helt öppet ner. så jag kom att tänka på det alla gånger bilen har gått igenom okq8s automatiska biltvätt

Därför monterar man ett litet metallskydd under för att stoppa skiten från att komma in i filtret wink
Polaren har haft sitt monterat där i en 3 år iaf...

okej det skyddet har jag inte. vet du vart jag får tag på det. speedparts verkade inte ha det längre

Det är egentillverkat. Inte speciellt krångligt att göra ett.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
12 mars 2011
#25
azid skrev:
UhrJr skrev:
Pendulum skrev:

Det funkar väl att skaffa sig ett oljefritt filter typ AEM Dryflow om man vill slippa oljekladd på LMM?

Det kan gå iofs.. Om man promt måste ha det där ljudet. Som tidigare skrivet i tråden så bör man leda ner luftfiltret bort ifrån motorn. Det blir, minst sagt, jävligt varmt 10cm ifrån topplocket...

Nu sitter ju filtret redan så långt från motorn det kan komma på 9-5an så det är inte nått problem.

Ska nog sluta skriva på fredagkvällar efter när man igentligen ska vara på krogen. Fick nog för mig att det var en 9-3a.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.


Sök