3827
Sök

Köpråd: Rolig bil, 50-120.000

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 mars 2011
#21
Dieselsmurfen skrev:
Ashki skrev:
Trist med automat, men jag kan leva med det.

RX-modellernas förbrukning må vara hög, men överstiger ju inte 1,2 - 1,3 vad jag har läst. Det kan jag också leva med. Men lägre gör ju inget direkt. smile

Vad rekommenderar du ur Merca & BMW-segmentet? Har du provåkt Hondan och S60R? Några kommentarer på de?

Ja. Kortare svängar med inbytesbilar bara. Hondan tyckte jag känns kvickare även om den inte är det. Volvon är ju användbar och duktigt snabb.

Dessa högprestandabilar är ofta vilt körda så klart och har sjukt många ägare. Inget konstigt men du borde nog prova och känna vad som "passar dig" Jag har för det mesta haft motorstarka bilar som är stora (MB 600, BMW 750) De är och upplevs inte som racerbilar. Men jag vill mer åka bil... Åldern... Dessa hänger så klart med mindre GTi-monster utan problem och du kan äta en grillad med mos från det lokala gatuköket samtidigt utan problem...

BMW är klart körgladare men jag är Mercedesfreak rakt av! Varför? Kvalitet...

Aldrig kört en C32 AMG men den kan säkert vara kul?

En Wankel som drar under 2 l/mil tror jag inte en sekund på! Dessa motorer drar bensin på grund av dess grundkonstruktion! En Wankel är sjukt enkel att övervarva! Den "Slutar aldrig" Den tigger helt enkelt om mer varv då den bara drar och drar! En och annan har nog körts på duktiga varv...

Min roligaste bil alla kategorier är en Fiat Uno Turbo I.E. Ca 120-130 Hk på 890 kilo. Skoj. Kaffepengar i sammanhanget.

Jag förstår hur du tänker men nu när det gäller moderna bilar och inte 80-talare kan du knappast hävda samma sak, inte när Bmw gått och blivit något av det pålitligaste man kan köpa och Mercedes har gått och blivit skit som rostar och stannar av de löjligaste elfelen?

Jag har själv haft en Mercedes, och känner väldigt många som haft Mercedes då om inget annat släkten varit MB-tokar. Men det blir inte en bil med stjärna igen på många år...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 003 Inlägg
13 mars 2011
#22
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Ashki skrev:
Trist med automat, men jag kan leva med det.

RX-modellernas förbrukning må vara hög, men överstiger ju inte 1,2 - 1,3 vad jag har läst. Det kan jag också leva med. Men lägre gör ju inget direkt. smile

Vad rekommenderar du ur Merca & BMW-segmentet? Har du provåkt Hondan och S60R? Några kommentarer på de?

Ja. Kortare svängar med inbytesbilar bara. Hondan tyckte jag känns kvickare även om den inte är det. Volvon är ju användbar och duktigt snabb.

Dessa högprestandabilar är ofta vilt körda så klart och har sjukt många ägare. Inget konstigt men du borde nog prova och känna vad som "passar dig" Jag har för det mesta haft motorstarka bilar som är stora (MB 600, BMW 750) De är och upplevs inte som racerbilar. Men jag vill mer åka bil... Åldern... Dessa hänger så klart med mindre GTi-monster utan problem och du kan äta en grillad med mos från det lokala gatuköket samtidigt utan problem...

BMW är klart körgladare men jag är Mercedesfreak rakt av! Varför? Kvalitet...

Aldrig kört en C32 AMG men den kan säkert vara kul?

En Wankel som drar under 2 l/mil tror jag inte en sekund på! Dessa motorer drar bensin på grund av dess grundkonstruktion! En Wankel är sjukt enkel att övervarva! Den "Slutar aldrig" Den tigger helt enkelt om mer varv då den bara drar och drar! En och annan har nog körts på duktiga varv...

Min roligaste bil alla kategorier är en Fiat Uno Turbo I.E. Ca 120-130 Hk på 890 kilo. Skoj. Kaffepengar i sammanhanget.

Jag förstår hur du tänker men nu när det gäller moderna bilar och inte 80-talare kan du knappast hävda samma sak, inte när Bmw gått och blivit något av det pålitligaste man kan köpa och Mercedes har gått och blivit skit som rostar och stannar av de löjligaste elfelen?

Jag har själv haft en Mercedes, och känner väldigt många som haft Mercedes då om inget annat släkten varit MB-tokar. Men det blir inte en bil med stjärna igen på många år...

Du har en poäng där R.

Jag tänker i gamla banor då mersa var bra... Och visst rostar de!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

72 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#23
Mercedez formspråk har aldrig fallit mig i smaken. Vet inte varför.

Men den faceliftade M5 E39 är nog ett alternativ helt klart!

Samt Audi S6 hade egentligen varit perfekt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 mars 2011
#24
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Ja. Kortare svängar med inbytesbilar bara. Hondan tyckte jag känns kvickare även om den inte är det. Volvon är ju användbar och duktigt snabb.

Dessa högprestandabilar är ofta vilt körda så klart och har sjukt många ägare. Inget konstigt men du borde nog prova och känna vad som "passar dig" Jag har för det mesta haft motorstarka bilar som är stora (MB 600, BMW 750) De är och upplevs inte som racerbilar. Men jag vill mer åka bil... Åldern... Dessa hänger så klart med mindre GTi-monster utan problem och du kan äta en grillad med mos från det lokala gatuköket samtidigt utan problem...

BMW är klart körgladare men jag är Mercedesfreak rakt av! Varför? Kvalitet...

Aldrig kört en C32 AMG men den kan säkert vara kul?

En Wankel som drar under 2 l/mil tror jag inte en sekund på! Dessa motorer drar bensin på grund av dess grundkonstruktion! En Wankel är sjukt enkel att övervarva! Den "Slutar aldrig" Den tigger helt enkelt om mer varv då den bara drar och drar! En och annan har nog körts på duktiga varv...

Min roligaste bil alla kategorier är en Fiat Uno Turbo I.E. Ca 120-130 Hk på 890 kilo. Skoj. Kaffepengar i sammanhanget.

Jag förstår hur du tänker men nu när det gäller moderna bilar och inte 80-talare kan du knappast hävda samma sak, inte när Bmw gått och blivit något av det pålitligaste man kan köpa och Mercedes har gått och blivit skit som rostar och stannar av de löjligaste elfelen?

Jag har själv haft en Mercedes, och känner väldigt många som haft Mercedes då om inget annat släkten varit MB-tokar. Men det blir inte en bil med stjärna igen på många år...

Du har en poäng där R.

Jag tänker i gamla banor då mersa var bra... Och visst rostar de!

Jo jag tänkte det, hade mer än gärna haft en modern Mercedes men så känner man att köpa tex. en Kia och råka ut för problen är en sak, men kvalitétsproblem på en Mercedes när man väntat sig en genuin produkt svider extra mycket. Tyvärr.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

177 Inlägg
13 mars 2011
#25
evo? annars finns väll de corvetter för dom priserna smile


50 Inlägg
13 mars 2011
#26
Det är rätt olika bilar du har specat upp. Ingen av Japanarna är väl direkt kända för att vara vinterbilar men har brutalt mycket mer potential när det gäller att svänga än de övriga. Gillar du kurviga vägar och skiter i utrymmet så kanske någon av dessa är alternativ. RX-8an och Hondan är hårt drabbade av avsaknad av vridmoment medans RX-7an har ett rejält brett register och mycket vrid.

Jag har själv tillfälligt en Singelturbo RX-7a med närmare 400Hk som andrabil i familjen och kan väl inte rekomendera det även om det är underhållande. Gällande bränsleförbrukningen så ska man räkna med att den drar ca 1.5-2 liter milen i stan och runt litern på landsväg om man håller ner hastigheten till tämligen laglig.
Senast redigerat av gzon (13 mars 2011)

//Martin
Gzon Tuning AB

535 Inlägg
13 mars 2011
#27
En polare till mig har en c32 amg, han är otroligt nöjd med den. Det är också en otroligt rolig bil kan jag intyga. Bra mix av allt, vilket man inte kan säga om hans fd 330ci. huuah..


Brap Brap Brap
149 Inlägg
14 mars 2011
#28
Dieselsmurfen skrev:
En Wankel som drar under 2 l/mil tror jag inte en sekund på! Dessa motorer drar bensin på grund av dess grundkonstruktion! En Wankel är sjukt enkel att övervarva! Den "Slutar aldrig" Den tigger helt enkelt om mer varv då den bara drar och drar! En och annan har nog körts på duktiga varv...

På vilka erfarenheter kan du kasta ur dig dessa påståenden? Jag vill påstå att länken som "snutte" publicerade i sitt inlägg berättar ganska bra hur mycket Rx-8:an förbrukar på landsväg och på racing banan. En Rx-7:a ligger på liknande förbrukning, jag har själv mätt upp min 1,2l/mil på långkörning där 3/4 av resan gick på motorväg.

Men vill du inte köpa en bil som drar till sig uppmärksamhet så borde du varken köpa Rx-7:a eller Rx-8:a.


95 Inlägg
14 mars 2011
#29
Ford Focus ST - med volvos turbofemma på 2,5l får du en bra kompromiss mellan fords bra och roliga chassi och volvos hållbara trimvänliga motor. Steg3+ic på en ST och du har en bil som går rejält bra och med härligt ljud. Enda frågetecknet är kvaliteten på Fords grejor och känslan i interiör?

560 Inlägg
14 mars 2011
#30
BMW M5 (E39) helt klart

Där har du en V8 på 400 hk och en jäävla komfort ! Grym "familje räcer" men lite svårt att hitta under 120' kanske

Annars en Mercedes-Benz E55 AMG som andra val ? Har personligen aldrig kört någon...... men de verkar inte tråkiga direkt

Den har ju förmågan att smälta in nästan var som helst. Utseendet avslöjar egentligen inte så mycket, men är man bilentusiast så ser man direkt vilket monster där står ! Och startar du den vet alla wink

Ett ex. bara: http://www.blocket.se/jonkoping/Mercede … 15&w=3

Släpp loss den V8:n och jag lovar dig att hockeyfrillan krullar sig wink

Mvh
Senast redigerat av Wilsgaard (14 mars 2011)


Sök