2959
Sök

D24 trögstartad/startar inte

31 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej, Har en 745 -88 med vanlig D24, som var trögstartad som fan nu i vintern, men gick igång efter ett tag om man kopplade motorvärmen ca 2-3timmar innan man skulle köra. När den väl går så funkar den hur bra som helst.

Alla glödstift är kontrollerade och funkar som dom ska. Pumpen är uppskruvad max, med plomperingen kvar, o ryker lite lagom grå/svart. och jag får nästan ingen värme i kupén.

vette fan vad det kan vara.. kanske kompressionen, ifall toppen/toppapackningen är kass?

tacksam för svar.


Egen företagare
864 Inlägg
10 mars 2011
#2
Har du kollat om själva glödreläet fungerar då? annars skulle jag tippa på dåligt komp.
Värmen i kupén har nog inget med trögstartandet att göra, blir bilen normalt varm när du kör den? skulle kunna vara den där värmekranen isf som inte öppnar.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

31 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#3
nej var sitter det reläet nånstanns?

nej jag glömde skriva det, motorn går ju inte upp i temp heller.. temp-mätaren ligger nästan i botten efter en timmes körning..


Egen företagare
864 Inlägg
10 mars 2011
#4
Värmen är ju till 99% säkert att termostaten är kass.
Reläet sitter bredvid batteriet ungefär. Är 2 lite grövre kablar och en kontakt med 4 kablar som sitter i reläet och en jord.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

31 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#5
ja jag ska prova me en polares relä då, även om jag betvivlar att det är det som klöddar..


Forummoderator
18 009 Inlägg
10 mars 2011
#6
Har den gått långt? Troligen så är relä och iallfall de flesta stift ok eftersom den sparkar igång vid några timmars MV.  Har du skruvat upp pumpen duktigt och den inte lägger hela gatan bakom sig i svartrök kan det finnas hopp!

En justering av pump kan göra gott på dessa.

En video på min TOKSLUT D24 som startas varm och går på 5 cyllar på tomgång. I övrigt drömmen.
http://www.garaget.org/video/29112

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

31 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#7
njä den e bara skruvad så långt det går med plomberingen kvar o så mkt ryker den inte.. o den låter ju betydligt friskare än vad din gjorde på filmen..

miltalen har jag ingen aning om för det är en utbytesmotor som vid bytet hade okänt miltal tyvärr..


Forummoderator
18 009 Inlägg
10 mars 2011
#8
Claas skrev:
njä den e bara skruvad så långt det går med plomberingen kvar o så mkt ryker den inte.. o den låter ju betydligt friskare än vad din gjorde på filmen..

miltalen har jag ingen aning om för det är en utbytesmotor som vid bytet hade okänt miltal tyvärr..

Har aldrig råkar ut för att bilprovningen har klagat på att plomeringen saknas på mina dieslar. Dock har jag skruvat ner dom duktigt innan bes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

31 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#9
Har kollat nu, var inget fel på reläet. Den glöder som den ska. Här även kollat så den får diesel också.

Så nu vette fan? fler idéer?


Forummoderator
18 009 Inlägg
13 mars 2011
#10
Claas skrev:
Har kollat nu, var inget fel på reläet. Den glöder som den ska. Här även kollat så den får diesel också.

Så nu vette fan? fler idéer?

Har ju haft samma fel på både 240 och 740. Tror tyvärr att maskin eller pump är slut. Att kolla så att alla bränsleslangar inkl. retur håller tätt skadar inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

31 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#11
jo men jag tycker ändå det e skumt, imed att den går som en klocka när den väl är igång? har läst mig till att det är extremt viktigt att kompressionen är rätt, samt att spridarna sprutar in exakt rätt mängd diesel vid start.

Men då är det väl antingen spridarna som e kassa, eller toppen/toppapackningen som har sett sina bästa dagar?
Senast redigerat av Claas (13 mars 2011)


Egen företagare
864 Inlägg
14 mars 2011
#12
Claas skrev:
jo men jag tycker ändå det e skumt, imed att den går som en klocka när den väl är igång? har läst mig till att det är extremt viktigt att kompressionen är rätt, samt att spridarna sprutar in exakt rätt mängd diesel vid start.

Men då är det väl antingen spridarna som e kassa, eller toppen/toppapackningen som har sett sina bästa dagar?

Kompet är noga. Kolla även över din pump inställning.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se


Sök