2902
Sök

Volvo 940 ac, ecc värmepaket läckage, har en del frågor.

403 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#1
Det har läckt ända sedan jag köpte bilen i septemer, men har nu blivit mycket värre, vet inte om det har med att man har mer värme på i bilen? lr om det kan ha "Spruckit" mera? det verkar läcka som mest när jag gasar som fan, det rinner på förarsidan ner för plasten till höger, samt ur det lilla blåset mot golvet, har läst lite om detta, som jag fattat det är det helt jävla värdelöst att byta skiten, då volvo först montera värmepaket o sen byggde bilen typ. Så frågan är, vad händer om man pluggar igen utblåset mot benen som det läcker ifrån, och vart läcker det mer ifrån? det sitter väl nå utblås precis bakom steron o där? vet ifs inte om de läcker på passagerar sidan också, men tror inte det, i början läckte det som sagt lite, och nu läcker det så sjukt jävla mycket, handlar om flera liter / 10 mil. o allt hamnar på golvet, frågan är, kan det läcka så mycket genom bara en spricka? vissa säger att de sitter en kran på 940, andra säger att de inte sitter någon, tvivlar starkt på att allt vatten som är på golvet kan komma från de övre blåset som bara droppade när jag kollade, för då hade man ju känt på fötterna. Man ska tydligen kunna byta genom att ta bort den undre delen av instrument brädan, mitt delen, gaspedalen, ? Finns det inga alternativa sätt? sätta dit en slang på utblåset som går till en flaska som ligger under stolen? Lr på något sätt hitta sprickan och täta den? Borra ett litet hål i golvet som vattnet rinner till ? o ska det kunna läcka så jävla mycket bara genom spricka? Skulle gärna vilja ha en detaljerad beskrivning på hur man byter paketet också, vad som måste bort exakt, sitter de med nå special skruv, vad ska man tänka på, behöver man lossa nå under huven, osv. Om jag nu ska byta också, så måste jag ta ett paket från en 940 med ac, för är väl samma på ac och dom som har både ac och ecc? och ju mindre värme man har på, ju mindre läcker det lr? för då kommer inte de varma vattnet in? därför de inte läckte när jag köpte den, så mycket alltså, samt har riktningen på värmen nån betydelse? om man blåser mot fötterna lr mot ansiktet? Har fått tips på olika kylartätninsmedel, men på volvo sa dom när jag var in att värmepaketer är i aluminium, och dom bilder jag har sätt och hört från andra så verkar de vara i plast? o frågan är om tätningen tätar enbart stål o alu lr om de tätar plast också?


Bäst
250 Inlägg
29 december 2010
#2
Dom flesta bilarna som har ett läkande värmepaket skrotas då det är väldiigt mycket jobb att byta/reparera.
Testa häll i kylartätningsmedel man kan köpa på shell.
Kolla om det inte är kondensvatten som rinner in i bilen? Kolla om dräneringen är igensatt under bilen, den var igensatt på en jobbarbil och då hade jag svimmingpool vid fötterna tongue

Finns säkert hur mkt som helst du kan kolla, några förslag från mig iaf.
hoppas du hittar problemet smile

Burna bör man annars dör man!

1 758 Inlägg
29 december 2010
#3
Många frågor här! Ska försöka beta av de flesta:

1. "det verkar läcka som mest när jag gasar som fan"
Högre varv på motorn = högre varv på vattenpumpen = högre flöde genom värmepaketet när värmen är på.

2. "som jag fattat det är det helt jävla värdelöst att byta skiten"
Är inga svåra moment som måste göras, men det sitter lite illa till. Går att komma åt genom att plocka bort mittkonsol etc, men fan vet om det inte går fortare att lossa hela instrumentbrädan. Är inte jättemycket mer jobb eftersom man inte behöver plocka ur brädan helt, bara lossa den och dra den bakåt så man får mer plats.

3. "kan det läcka så mycket genom bara en spricka?"
Minns inte exakt, men kolla på locket till expansionskärlet där står det vid vilket tryck säkerhetsventilen öppnar. Har för mig det ligger på cirka 1,2-1,4 bar nånstans. Så ja: även en liten spricka kan läcka rejält eftersom det är så högt tryck i systemet.

4. "vissa säger att de sitter en kran på 940, andra säger att de inte sitter någon"
Bilar utan AC/ECC har värmekranen genom torpedväggen, de med AC/ECC har kranen utanför i motorrummet.

5. "Skulle gärna vilja ha en detaljerad beskrivning på hur man byter paketet"
Lossa så mycket du orkar av instrumentpanel och övriga paneler där i krokarna. Värmepaketet sitter mitt över växellådan. Lossa/flytta de luftkanaler, vakuumslangar och -klockar som är ivägen.
Plasthuset är tvådelat, sitter en jäkla massa småskruv (7 eller 8 mm skalle) runt kanterna. Lossa alla dessa, sen kan du dela huset och komma åt paketet.
I motorrummet går två slangar till paketet, dessa sitter med varsin slangklämma. Lossa! Vill minnas att det sitter en mutter och en stor bricka precis där slangarna går genom torpeden som man också måste lossa.
Har för mig att det är allt!


6. "Om jag nu ska byta också, så måste jag ta ett paket från en 940 med ac, för är väl samma på ac och dom som har både ac och ecc?"
Det är samma värmepaket på alla 940! Kylningen på AC/ECC-bilar sköts av en annan värmeväxlare som sitter i andra änden av plasthuset.

7. "ju mindre värme man har på, ju mindre läcker det lr? för då kommer inte de varma vattnet in?"
Precis, det är den uppgiften som "kranen" sköter. Värmereglaget på kallaste läget = kranen stängd = ingen cirkulation i värmepaketet.

8. "har riktningen på värmen nån betydelse?"
Nej, det är enbart värmereglaget som styr hur mycket vatten som går in i paketet. Riktningsreglagen styr bara till vilka kanaler varmluften blåser.

9. Har fått tips på olika kylartätninsmedel, men på volvo sa dom när jag var in att värmepaketer är i aluminium, och dom bilder jag har sätt och hört från andra så verkar de vara i plast?"
Det är i aluminium. Kylartätning borde kunna funka.

2 021 Inlägg
29 december 2010
#4
prova med kylartätning, kan fungera men är knappast en permanent lösning.

Annars är det bara o bita ihop och byta skiten, har för mig att typ hela instrumentpanelen måste bort tongue riktigt skitjobb


403 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#5
Tusen tack schnauz! Var precis ett sånt inlägg jag ville ha smile
Så i princip så kan man säga så här:
När jag ska ut o leka på sjön o i skogen osv, då stänger jag av värmen helt och fläkten Så sjunker inte tempen så mycket och det läcker inget vatten. Sen under vanlig körning så har jag tempen inställd på de näst lägsta som går, alltså 18 grader typ, vilket också minskar läckaget. Samt så prövar jag med kylartätning så länge tills det blir varmare o man orkar åka o skruva ut ett värmepaket från nån 940 på självplockskrot.
Senast redigerat av Tonycrona (30 december 2010)


403 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#6
Värmepaketet bytt och funkar fin fint smile


82 Inlägg
21 mars 2011
#7
va de jobbigt o byta? o va kosta det?


403 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#8
kostade mig 500 kr begagnat av en snubbe här på garaget, vill du få det bra så tar du bort hela instrumentbrädan. Så ja det suger ***^^



Sök