3394
Sök

Behöver hjälp med monoblock/bas koppling, igen..

14 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
hej jag igen!

hej jag har 2 stycken såna här basar (4 basar totalt)

* Effekt Max: 1400 Watt
    * Effekt RMS: 700 Watt
    * 2x12"
    * 50 mm talspolar
    * Impedans: 4 Ohm

men har bara 1 monoblock
1 x 1500 Watt MAX@1ohm
1 x 1000 Watt MAX@2ohm

1 x 750 Watt RMS@1ohm
1 x 500 Watt RMS@2ohm
1 x 325 Watt RMS@4ohm

ska beställa lådan men vet inte hur man kopplar in basarna? ska + till - i basarna och + till + från basen till monoblocket?

måste jag fixa ett till monoblock?
måste jag köra med ett extra batteri?
går det änns koppla? tongue (dum fråga men måste veta)

PS: vet jag är ingen höjdare med ljud!
Senast redigerat av roflmonkey (23 mars 2011)

21 761 Inlägg
23 mars 2011
roflmonkey skrev:
hej jag igen!

* 2x12"
    * 50 mm talspolar

Här kan det nog bli lite förvirrande, skriv gärna vad basarna heter (märke och modellnamn). smile

Du har alltså 4 st lösa baselement och tänker beställa lådor som basarna ska sitta i?

14 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
roflmonkey skrev:
hej jag igen!

* 2x12"
    * 50 mm talspolar

Här kan det nog bli lite förvirrande, skriv gärna vad basarna heter (märke och modellnamn). smile

Du har alltså 4 st lösa baselement och tänker beställa lådor som basarna ska sitta i?

hej! basarna heter autotek men vet inte vilken modelen heter, står inte nånstans hmm

jo har låderna dom ska sitta i men vill bara ha 1 låda totalt
Senast redigerat av roflmonkey (23 mars 2011)

21 761 Inlägg
23 mars 2011
Jag förstår fortfarande inte hur du menar. hmm

Har du två såna där fabriksbyggda baslådor?
Heter lådorna A700BP?
Tänker du bara använda en av lådorna till ditt slutsteg?
Har du lösa baselement eller sitter de monterade inuti baslådorna?
Senast redigerat av Drönirettab (23 mars 2011)

14 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur du menar. hmm

Har du två såna där fabriksbyggda baslådor?
Heter lådorna A700BP?
Tänker du bara använda en av lådorna till ditt slutsteg?
Har du lösa baselement eller sitter de monterade inuti baslådorna?

jo det är såna smile, dom är monterade i låderna just nu

21 761 Inlägg
23 mars 2011
Så nu vill du veta hur baselementen ska kopplas ihop med varandra inuti lådan?
Och du vill bara ha en låda kopplad till slutsteget?
Hur många kopplingspaneler sitter det på varja låda, en eller två paneler?

14 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Så nu vill du veta hur baselementen ska kopplas ihop med varandra inuti lådan?
Och du vill bara ha en låda kopplad till slutsteget?
Hur många kopplingspaneler sitter det på varja låda, en eller två paneler?

2 tror jag, + och - , antar att du mena det.

så det blir 2 + och 2- , har 2 + och 2 - på monoblocket, och ja jag vill bara ha en låda,

antar att jag måste fixa ett till monoblock så det inte blir överbelastat?

14 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
nån som vet om jag kan köra alla i det monoblocket jag har eller måste fixa en till?

451 Inlägg
24 mars 2011
Parallellkoppla båda basars talspolar så att du får 2 Ohm per bas (plus till plus och minus till minus på själva baselementen) Sedan drar du en kabel från plus/minus på den ena basen rakt ut till ena slutstegsinkopplingen. Samma procedur för andra basen.

Med andra ord: parallellkoppla basarna till ett Ohm. Detta bör ge dig 375 watt RMS/bas. Basarna kommer att fungera, men de tål mycket mer smisk från slutsteget.

Om du köper ett likadant slutsteg till och kopplar en bas på vardera slutsteg så får basarna fortfarande för lite effekt (500 watt RMS/bas i två Ohm)

Med andra ord har du köpt basar och slutsteg som inte passar ihop hur du än gör. Extra batteri kan du klara dig utan, men det är inte fel att ha.

14 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
Rigan skrev:
Parallellkoppla båda basars talspolar så att du får 2 Ohm per bas (plus till plus och minus till minus på själva baselementen) Sedan drar du en kabel från plus/minus på den ena basen rakt ut till ena slutstegsinkopplingen. Samma procedur för andra basen.

Med andra ord: parallellkoppla basarna till ett Ohm. Detta bör ge dig 375 watt RMS/bas. Basarna kommer att fungera, men de tål mycket mer smisk från slutsteget.

Om du köper ett likadant slutsteg till och kopplar en bas på vardera slutsteg så får basarna fortfarande för lite effekt (500 watt RMS/bas i två Ohm)

Med andra ord har du köpt basar och slutsteg som inte passar ihop hur du än gör. Extra batteri kan du klara dig utan, men det är inte fel att ha.

nu hajjar jag ingenting, varför 1 ohm?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 mars 2011
För att om du belastar steget med 4Ohm så kommer basarna att få dela på 325Wrms, blir inte mycke drag i dom då. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

14 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
För att om du belastar steget med 4Ohm så kommer basarna att få dela på 325Wrms, blir inte mycke drag i dom då. wink

okay jag fattar, men kan du länka nån film för nybörjare, har lixom inte hållt på med parallell koppla och sånt hmm
Senast redigerat av roflmonkey (24 mars 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 mars 2011
Kan länka sen, om nu inte nån annan hinner före. RockfordFosgate har en väldigt bra guide på sin sida där man väljer antal basar, spolar och impedans.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
24 mars 2011
Saken är den att om man kollar på bilder av den aktuella lådan så verkar vardera baselement bara ha en talspole, inte dubbla spolar. Att det står 4 Ohms impedans på lådan tycker jag är lite skumt, jag har sökt efter basmodellen som sitter i lådan (Street machine) och den enkelspoliga varianten har 4 Ohms talspole. Med två basar i lådan så bör ju impedansen vara 2 Ohm i så fall, inte 4 Ohm.

Fortfarande några oklarheter tycker jag, det skulle inte sitta dumt med någon bild på tex basarnas magnet så att man ser anslutningarna till talspolarna. smile

14 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Saken är den att om man kollar på bilder av den aktuella lådan så verkar vardera baselement bara ha en talspole, inte dubbla spolar. Att det står 4 Ohms impedans på lådan tycker jag är lite skumt, jag har sökt efter basmodellen som sitter i lådan (Street machine) och den enkelspoliga varianten har 4 Ohms talspole. Med två basar i lådan så bör ju impedansen vara 2 Ohm i så fall, inte 4 Ohm.

Fortfarande några oklarheter tycker jag, det skulle inte sitta dumt med någon bild på tex basarnas magnet så att man ser anslutningarna till talspolarna. smile

är ett helvete att skruva bort plasten och det hmm försökte hitta basarna men ingen jag hitta, men kan ta kort sen om det är nödvändigt?
Senast redigerat av roflmonkey (27 mars 2011)

3 187 Inlägg
27 mars 2011
roflmonkey skrev:
Drönirettab skrev:

är ett helvete att skruva bort plasten och det hmm försökte hitta basarna men ingen jag hitta, men kan ta kort sen om det är nödvändigt?

ja det är nödvändigt för att svaren på dina frågor ska bli så bra som möjligt.

21 761 Inlägg
27 mars 2011
roflmonkey skrev:

Plasten kanske sitter limmad för att få helt tätt, då är det onödigt att försöka plocka loss. Du kan ju ta kort på anslutningspanelen/panelerna så att vi är helt säkra på hur du menar, då undviks missförstånd.

Om du har en multimeter så kan du mäta vilken resistans det är i anslutningspanelen/panelerna, på så sätt kan vi lista ut vilken impedans hela lådan har och kan ge ett bra svar på hur du bör koppla in lådan. smile

14 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
roflmonkey skrev:

Plasten kanske sitter limmad för att få helt tätt, då är det onödigt att försöka plocka loss. Du kan ju ta kort på anslutningspanelen/panelerna så att vi är helt säkra på hur du menar, då undviks missförstånd.

Om du har en multimeter så kan du mäta vilken resistans det är i anslutningspanelen/panelerna, på så sätt kan vi lista ut vilken impedans hela lådan har och kan ge ett bra svar på hur du bör koppla in lådan. smile

Drönirettab tack för all hjälp iaf, ska sälja basarna och köpa nåt riktigt för pengarna, men tack igen

Sök