3158
Sök

V40 - skrapande ljud när man lägger i 3:an

38 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Var just och provkörde en V40 och gillade bilen och säljaren i sin helhet så blev lite besviken när jag provkörde och upptäckte följande: I hastigheter över ca 70 km/h då man vill motorbromsa och lägger i 3:an så skrapar det till just när man trycker i växeln.

Vad tyder det på och vad är värsta scenario kostnadsmässigt?

I övrigt var spaken väldigt rörlig när den var iväxlad, mycket glapp men det behöver ju inte göra så mycket kanske.  1:an och 2:an var lätta att få i och den ska ha servats för något år sedan. Spaken rörde sig också beroende på gasen, om jag gasade så rörde den sig kanske någon centimeter. Vad betyder det och är det något att bry sig om?

Säljaren drog av 4000 på priset om jag bestämmer mig ikväll så jag uppskattar snabba svar wink
Senast redigerat av Noj (4 april 2011)

Kokar ris
923 Inlägg
4 april 2011
dåliga synkringar på 3:an vxl, växellådsbyte i absolut värsta fall.

att spaken är glapp brukar bero på slitna bussningar till växelspaken, om bilen har gått få mil kan det vara så att växlarna har "slängts" i, och slitit ur i förtid, vilket även säger något om körstilen av resten av bilen.

om spaken rör på sig med gasen kan det även bero på dåliga motorfästen, öppna huven och rucka i motorn, alt rör på motorn med hjälp att dragläget o be en kompis att titta.
Senast redigerat av cenoxide (4 april 2011)

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

38 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
cenoxide skrev:
dåliga synkringar på 3:an vxl, växellådsbyte i absolut värsta fall.

att spaken är glapp brukar bero på slitna bussningar till växelspaken, om bilen har gått få mil kan det vara så att växlarna har "slängts" i, och slitit ur i förtid, vilket även säger något om körstilen av resten av bilen.

Den har gått 21000 mil så det är nog vanlig användning.

Ok dåliga synkringar, vad kan det kosta?

Kokar ris
923 Inlägg
4 april 2011
byta endast synkringarna är inget att hålla på med, utan det är växellådsbyte som görs då, eftersom att tiden för att byta synkringarna kostar mer än vad en växellåda gör.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

38 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Tack du. Det blir nog inget köp ikväll.

Sök