3448
Sök

BMW 320 CI vs. BMW 330 CI

Bilförsäljare
77 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Hejsan allihopa!

Har blivit lite sugen på en BMW Coupé!
Vilken modell bör man välja? 320 eller 330? Vad/hur mycket skiljer det mellan dessa två motoralternativ?
Försäkringsmässigt är 330n ca. 1000:- dyrare per år (helförsäkring) jämfört med 320n. Inköpspriset skiljer ca. 10000 på de två objekten jag kikar på (330n är den dyrare).
320n har gått 2000 mil mindre än 330n men 330n har läderklädsel samt Harman/Kardon ljudsystem vilket 320n inte har. Båda bilar har M-paket och är i övrigt rätt lika varandra. Är man riktigt pedantiskt och jämför detalj för detalj vinner nog dock 330n i skicket.

Tacksam för alla svar! smile

//David

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 april 2011
330ci helt klart, den har en så fruktansvärt trevlig karaktär den motorn att varken 20 eller 25i har en chans att mäta sig trots att det är kanonmotorer de med. Dessutom har den precis samma driftkostnader, förutsatt att försäkringen är någorlunda likvärdig.

Och här har den det bättre skicket också, HK-stereo (Vilket inte är hela världen, men eftersom BMW har dåliga standardanläggningar är HK en stor skillnad om man är petig med ljudet) och som sagt motorn. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Thorssa
7 april 2011
Jag kan inte ens förstå att du överväger 320:n i det fallet wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 april 2011
Felplacerad skrev:
Vilken modell bör man välja? 320 eller 330?

Vad/hur mycket skiljer det mellan dessa två motoralternativ?

320ci har 170hk och 330ci har 230hk. Så valet beror ju helt på hur mycket effekten är värd för dig.
Är ju självklart billigare att äga en 320. Men å andra sidan inte alls lika roligt smile
Läs begagnatguiden på www.autopower.se om du inte har gjort det redan.

Inget självklart med det alls faktiskt, i mitt fall kostar en 320i och en 330i precis lika mycket att driva. Och en 330i blir troligen billigare i längden, 320i är lägre utväxlad, klenare och dricker mer. I övrigt är det samma service och till 99% samma delar, det som skiljer är dock kraftigare till 330i och bör därmed hålla längre.

Och 330i är som sagt i en helt annan dimension av "pigg" än en 320i. smile

huh?
10 427 Inlägg
7 april 2011
Prestandaduell 330 Ci vs 320 Ci: http://www.zeperfs.com/duel84-504.htm

..en viss skillnad wink Glöm inte att kika efter 325 Ci alternativt äldre 323 / 328 Ci
om du vill hitta fler eventuella alternativ med sexa under huven, till de två bilarna du hittat redan.

1 854 Inlägg
7 april 2011
Lägger in en fråga om det är ok.

Bensinförbrukning på en 330? Vad ligger den på blandad körning?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 april 2011
onej84 skrev:

Far körde sin på 0.93L/milen blandad körning vilket stämde med verkligheten när man kontrollerade vid pumpen. Och han har rätt lätt att bli irriterad och dra på i trafiken, samtidigt som bilen rullade på 19", brukade själv (Bilen är såld) få ner den på lite lägre siffror men har också ett bättre flyt i min körning än vad han har.

Kör min äldre 3-serie och 330n på runt 0.9L/milen, är övertygad om att jag fått ner den nyare längre om den inte haft den däckbestyckningen. Väldigt snålt för en sådan bil tycker jag, för nog var det svårt att ta det lugnt i den. smile

1 854 Inlägg
7 april 2011
Rquired skrev:
onej84 skrev:

Far körde sin på 0.93L/milen blandad körning vilket stämde med verkligheten när man kontrollerade vid pumpen. Och han har rätt lätt att bli irriterad och dra på i trafiken, samtidigt som bilen rullade på 19", brukade själv (Bilen är såld) få ner den på lite lägre siffror men har också ett bättre flyt i min körning än vad han har.

Kör min äldre 3-serie och 330n på runt 0.9L/milen, är övertygad om att jag fått ner den nyare längre om den inte haft den däckbestyckningen. Väldigt snålt för en sådan bil tycker jag, för nog var det svårt att ta det lugnt i den. smile

Det jag va rädd för skriver du så kommer den dra 1.4 med mig, kör ganska mycke i stan så det är nog fel bil för mig.

Tack för svar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 april 2011
onej84 skrev:
Rquired skrev:
onej84 skrev:

Det jag va rädd för skriver du så kommer den dra 1.4 med mig, kör ganska mycke i stan så det är nog fel bil för mig.

Tack för svar.

Var så god, ovanstående är som sagt blandad körning med kortkörningar, stad och allt. Men visst en treliterssexa kräver sitt i staden, kör du mest här är nog en småbil med en liten (Men i förhållande till bilen kraftig) motor vettigast. Få saker är så roliga i stan som en pigg småbil, kan du tänka dig en Mini Cooper? smile

1 854 Inlägg
7 april 2011
Rquired skrev:
onej84 skrev:
Rquired skrev:

Tack för svar.

Var så god, ovanstående är som sagt blandad körning med kortkörningar, stad och allt. Men visst en treliterssexa kräver sitt i staden, kör du mest här är nog en småbil med en liten (Men i förhållande till bilen kraftig) motor vettigast. Få saker är så roliga i stan som en pigg småbil, kan du tänka dig en Mini Cooper? smile

Har faktiskt kollat på dom, men att hastighetsmätaren sitter i mitten lär ju kännas skumt.
Man kanske vänjer sig.

Satan va billig den va i försäkring ska nog åka till storstan i helgen o provköra en smile
Senast redigerat av onej84 (7 april 2011)

huh?
10 427 Inlägg
7 april 2011
Tidigare ägaren till min 323 Ci körde på ~1,13liter/mil "blandad stadskörning" enligt färddatorn, i Gävle.
Inga större konstigheter, men tror inte tidigare ägaren var särskilt gasglad.

96 Inlägg
7 april 2011
kör väldigt blandat med min 330i och inte allt för sällan tycker jag det är ganska kul att trycka lite extra och längre på gasen och den drar nästan exakt en liter milen trots det smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 april 2011
onej84 skrev:
Rquired skrev:
onej84 skrev:

Tack för svar.

Har faktiskt kollat på dom, men att hastighetsmätaren sitter i mitten lär ju kännas skumt.
Man kanske vänjer sig.

Satan va billig den va i försäkring ska nog åka till storstan i helgen o provköra en smile

Om jag inte minns fel har Coopern en digital mätare i instrumenten framför föraren med, om det är alla varianter eller någon sorts utrustning vet jag dock inte!

Sök