3388
Sök

Blåbär behöver hjälp med bygge.

4 693 Inlägg
13 april 2011
michieff skrev:
Ymer skrev:
Softis: du har helt rätt, det e inte ett direkt krav att vi ska ha just dom elementen, det var mest att vi redan satt på 2 sådana som vi tänkte att man kunde spara en liten slant.

jag satt och kikade på http://blekingebilradio.se/category.html/6x8-kitsystem lite smått, vad anser ni om detta? ni som kan lite mer om sakerna.

Du missförstår honom. Han menade att du skulle bygga 6X9or / 7X10or i lådor/låda och ha dem som "basar" och att du då kan driva dem med ett billigare steg eftersom det blir mer lättdrivet än de elementen du har.

Helt rätt! 6x9" ger nog bas så det räcker för just det ändamålet, sen behövs inga andra högtalare heller vilket iaf jag ser som en fördel

4 st 6x9" och ett 2-kanals steg skulle tex funka.
Senast redigerat av Softis (13 april 2011)

Booyakasha!

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 april 2011
Du tänkte köra in lådan och driva den på inomhusförstärkare eller på dessa fester?

3 187 Inlägg
13 april 2011
Ymer skrev:
Aha okey smile
inser nu att detta verkligen var en djungel att kasta sig in i tongue

om någon av er har lite tid över så skulle det vara otroligt hjälpsamt om ni kan sätta ihopa ett komplett system som är hyffsat billigt och som lirar bra där dom olika komponenterna funkar bra tillsammans.

Jag har inte sagt det tidigare, men denna boomboxen är tänkt att kunna ta med sig till diverse studentfester, för att kunna ösa musik när det inte finns annat tillgängligt, det behöver därför vara lite kräm i den, men behöver inte vara ngt mästerverk.

Otroligt många tack till er alla som hjälper till smile

vad ligger max budgeten på? vad ska ingå? steg samt bas?

11 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
michieff: Tanken med hela mitt projekt är att jag ska kunna bära omkring på en "låda" där jag enkelt och snabbt kan koppla in endast en mp3spelare och sen bara ösa musik som tusan. Som sagt så e jag ett riktigt blåbär, så jag vet inte riktigt vad som kommer att behövas för att uppnå just detta.

big-jepp: jag tänkte mig en budget på 2500kr inklusive ett batteri som kan driva boxen iaf ett par timmar.

3 187 Inlägg
13 april 2011
Ymer skrev:
michieff: Tanken med hela mitt projekt är att jag ska kunna bära omkring på en "låda" där jag enkelt och snabbt kan koppla in endast en mp3spelare och sen bara ösa musik som tusan. Som sagt så e jag ett riktigt blåbär, så jag vet inte riktigt vad som kommer att behövas för att uppnå just detta.

big-jepp: jag tänkte mig en budget på 2500kr inklusive ett batteri som kan driva boxen iaf ett par timmar.

bara ett batteri som är någorlunda bra kostar mer än 2000 kr.
ett batteri utan laddning klarar aldrig ett par timmar, kanske en kvart.

21 761 Inlägg
13 april 2011
Eftersom det ska vara till en boombox så behöver det knappast vara några supervälljudande högtalare eller femdubbelt skärmade kablar med platinapläterade kontakter, inte heller en massa avancerade "stereobatterier". wink

Det finns relativt billiga 6x9" i flera nätbutiker, exempelvis har BlekingeBilradio några billiga prylar från Mutant. Om man väljer 1 st NW280SP (tvåkanals steg) och 2 par MT-M369 (6x9" koaxial) så finns det även några pengar över till batteri. smile

Hur ljudkvaliteten är med dessa saker vet jag dock inte, har aldrig hört dem själv.
Senast redigerat av Drönirettab (13 april 2011)

3 187 Inlägg
13 april 2011
Drönirettab skrev:
Eftersom det ska vara till en boombox så behöver det knappast vara några supervälljudande högtalare eller femdubbelt skärmade kablar med platinapläterade kontakter, inte heller en massa avancerade "stereobatterier". wink

Det finns relativt billiga 6x9" i flera nätbutiker, exempelvis har BlekingeBilradio några billiga prylar från Mutant. Om man väljer 1 st NW280SP (tvåkanals steg) och 2 par MT-M369 (6x9" koaxial) så finns det även några pengar över till batteri. smile

jo klart, men spelar ingen roll några timmar kommer han inte kunna spela ändå wink

21 761 Inlägg
13 april 2011
På låg volym går det att spela flera timmar, men inte om volymen är på högsta hela tiden förstås. Att räkna ut hur länge man kan spela är väldigt svårt eftersom strömförbrukningen inte är konstant, det blir mest gissningar utifrån batteriets Ah och stegets effekt.

Generellt har 6x9" högtalare bra känslighet och brukar "dunka" hyfsat, då borde 4 st högtalare kunna spela på ordentligt även med förhållandevis låg volym och på så sätt inte förbruka så ruskigt mycket ström. Men även ett litet batteri väger ju ett antal kilo, att bära omkring lådan tror jag inte riktigt går så bra. smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
13 april 2011
http://www.fynda.se/index.php?prodid=2552
http://www.fynda.se/index.php?prodid=425

sen ett batteri på de inga direkt värsting saker men dem skulle nog duga..

tänk på att ett batteri är rätt så tungt att bära på + sen material steg och högtalare
Senast redigerat av christofer_k (13 april 2011)

12 Inlägg
14 april 2011
Som referens kan jag tillägga att jag byggt in två 6,5" i en verktygslåda och driver med två 40w förstärkare från kjell&co från ett mc-batteri. 3,5mm plugg in, helt ok ljud ut med lite knuff i, men flyttar inga hus..  speltiden ligger väl på några timmar på lagom volym. 10 kg och dryga 1000lappen tror jag det landade på.   

Något liknande med 6x9or kan du nog trycka på ganska bra med utan att släpa runt på ett halvt hus med grejer smile
Senast redigerat av Happymeal (14 april 2011)

2 024 Inlägg
14 april 2011
Varför inte satsa på något färdigt? Som dessutom går att bära på utan att vara 2 man.
http://www.blocket.se/stockholm/BoomBla … 18&w=3

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

ljudfantast
1 372 Inlägg
14 april 2011
Expoze skrev:
Varför inte satsa på något färdigt? Som dessutom går att bära på utan att vara 2 man.

Bra förslag! Vad tycker TS?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 april 2011
Expoze skrev:

+ 1  heltklart bästa tipset!

Sök