15 april 2011
Trådstartare
Hallå.
Idag har jag påbörjat att installera en Alpine CDE-112Ri stereo i min Volvo 360. Detta är första gången jag försöker koppla in någon bil-el.
De kablar som redan var dragit till stereo"hålet" var
*2 st jord
*2 st fas/batteri (En var vidarekopplad till någon annanstans, så det var bara ena som kom direkt från säkringarna/batteriet. I "sockerbiten" till den gamla radion så satt dem ihop)
* - och + höger framhögtalare
* - och + vänster framhögtalare
*Antennkabel
Men när jag kollar på det som ska vara kopplat till stereon så är det mycket mer än vad jag har att nyttja
*1 st "IGNITION" (tändningen antar jag)
*1 st "DIMMER" (det står också att den ska gå till "instrumentbelysningskabeln")
*1 st "POWER ANT" (fas till om man har en antennmotor?)
Det finns även till antennpluggar, biltelefoner och förstärkare och equalizers men dem tror jag inte berör mig då min bil inte har det.
Jag har då hittat en kabel som går ut från tändningen och börjar leda när tändningen är påslagen. Den använde jag till att koppla till "Ignition" kabeln in till den nya stereon. Vad jag vet så går även instrumentbelysningen på när tändningen sätts på, så jag kopplade bara vidare från samma kabel (Ignition) till "Dimmer" kabeln.
Jag har även kopplat in jord kablarna till den nya stereons jord. Alla säkringar är hela. Batteriet är ett vanligt 12 volts batteri (ganska fräscht).
Jag tycker att stereon borde åtminstone lysa nånstans nu, men det gör den inte. Är det någon som vet vad felet kan vara?