3240
Sök

Installation av stereo i Volvo 360 GLS

20 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
Hallå.

Idag har jag påbörjat att installera en Alpine CDE-112Ri stereo i min Volvo 360. Detta är första gången jag försöker koppla in någon bil-el.
De kablar som redan var dragit till stereo"hålet" var

*2 st jord
*2 st fas/batteri (En var vidarekopplad till någon annanstans, så det var bara ena som kom direkt från säkringarna/batteriet. I "sockerbiten" till den gamla radion så satt dem ihop)
* - och + höger framhögtalare
* - och + vänster framhögtalare
*Antennkabel

Men när jag kollar på det som ska vara kopplat till stereon så är det mycket mer än vad jag har att nyttja

*1 st "IGNITION" (tändningen antar jag)
*1 st "DIMMER" (det står också att den ska gå till "instrumentbelysningskabeln")
*1 st "POWER ANT" (fas till om man har en antennmotor?)

Det finns även till antennpluggar, biltelefoner och förstärkare och equalizers men dem tror jag inte berör mig då min bil inte har det.

Jag har då hittat en kabel som går ut från tändningen och börjar leda när tändningen är påslagen. Den använde jag till att koppla till "Ignition" kabeln in till den nya stereon. Vad jag vet så går även instrumentbelysningen på när tändningen sätts på, så jag kopplade bara vidare från samma kabel (Ignition) till "Dimmer" kabeln.

Jag har även kopplat in jord kablarna till den nya stereons jord. Alla säkringar är hela. Batteriet är ett vanligt 12 volts batteri (ganska fräscht).

Jag tycker att stereon borde åtminstone lysa nånstans nu, men det gör den inte. Är det någon som vet vad felet kan vara?

Bärs!
3 456 Inlägg
15 april 2011
Senast redigerat av Aga_Diff (15 april 2011)

Garaget.org peakade 2008.

20 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
Aga_Diff skrev:
http://www.alpine-electronics.se/fileadmin/user_upload/manuals/car_audio_manuals/CDE-112Ri/OM_CDE-112Ri_SV.pdf

Läs, gör om, gör rätt. wink

Ah, tackar! Här står det mycket mer än vad som fanns i manualen som följde med! Jag ska försöka imorgon igen med hjälp av denna!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2011
Se till så att du har konstantspänning, och koppla bort dimmerkabeln.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

20 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Se till så att du har konstantspänning, och koppla bort dimmerkabeln.

Jo, jag har konstant spänning ifrån batteriet och dimmerkabeln kan jag koppla bort.

Jag tänker testa resetknappen imorgon och se om jag får någonting att hända. Jag tycker att det borde räcka med att GROUND (jorden), batteriet och tändningen är tillkopplade för att få liv i den.

Men lås helst inte tråden, tack, kan behöva den mer ifall det inte går något vidare imorgon.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2011
Det ska räcka så för att få igång den ja. Tråden ska absolut inte låsas, sånt gör vi normalt sett inte så du kan vara lugn. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

20 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det ska räcka så för att få igång den ja. Tråden ska absolut inte låsas, sånt gör vi normalt sett inte så du kan vara lugn. smile

Ah, bra då kan jag somna ikväll. wink

Jo, det tycker jag med. Men jag har hört att iallafall äldre radio-enheter krävt att antennkabeln varit tillkopplad. Kan det stämma nu också?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2011
Om jordkabeln inte är ansluten eller har dålig kontakt så kan enheten jorda genom antennkabeln istället, men om du har en bra jord så ska antennkabeln absolut inte behövas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

20 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om jordkabeln inte är ansluten eller har dålig kontakt så kan enheten jorda genom antennkabeln istället, men om du har en bra jord så ska antennkabeln absolut inte behövas.

Okej, ja, jag får testa imorgon om jag får det att fungera. Annars återkommer jag väl. Tack tack!

20 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Det visade sig att stereons egna säkring hade gått, jag bytte ut den och nu fungerar allt som det ska. Tack för all hjälp!

Sök