3818
Sök

Kamremsbyte Audi A3

79 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Har en 2002 som gått 6600mil. Skall säljas nu, är det dags för byte av kamremmen? Audiverkstaden säger att det skall bytas var 5:e år. iså fall börjar det bli dags, & då tänkte jag dra av det på orginalpriset. eller göra det INNAN den säljs.

296 Inlägg
1 mars 2011
Kamremmen ska bytas vid 12000 mil, och det görs vid en storservice som audi tar ungefär 10´000kr för. du får ju överväga ditt beslut, eftersom den har gått så pass lite så sälj den för orginalpriset utan att byta rem, så skulle jag ha gjort! smile

MvH

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

79 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
2quick4u skrev:
Kamremmen ska bytas vid 12000 mil, och det görs vid en storservice som audi tar ungefär 10´000kr för. du får ju överväga ditt beslut, eftersom den har gått så pass lite så sälj den för orginalpriset utan att byta rem, så skulle jag ha gjort! smile

MvH

Men bilen är 10 år. De sa idag på Audiverkstaden att man bör byta kamrem vart 5:e år. Själv har jag hört  10:e år. Enligt boken är det aldrig bytt.
(Med orginalpris menar jag det som jag har i annonsen)
Senast redigerat av dyngapa (1 mars 2011)

296 Inlägg
1 mars 2011
verkstäderna måste ju käna sina pengar på något sätt. testa att lägga ut den för normalpris på blocket och om ingen kollar upp det eller ingen ringer får du väl sänka priset! smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

79 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
2quick4u skrev:
verkstäderna måste ju käna sina pengar på något sätt. testa att lägga ut den för normalpris på blocket och om ingen kollar upp det eller ingen ringer får du väl sänka priset! smile

Men tror du att det är säkert att köra med den  ett tag till. 2002 modell. aldrig bytt kamrem.
Jag skulle kunna byta den ihop med en vän som gjort det 1000ggr. Men ingen panik?

Tack för hjälpen! Superb!
Senast redigerat av dyngapa (1 mars 2011)

Kokar ris
923 Inlägg
1 mars 2011
2quick4u skrev:

jaaahhaaaaaa mästermekanikern...

https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44105/44105-e6f64532333a140f65dfaaea11b03672_tn.jpg

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Tekniker
345 Inlägg
2 mars 2011
dyngapa skrev:
2quick4u skrev:

Men tror du att det är säkert att köra med den  ett tag till. 2002 modell. aldrig bytt kamrem.
Jag skulle kunna byta den ihop med en vän som gjort det 1000ggr. Men ingen panik?

Tack för hjälpen! Superb!

Du bör verkligen byta den,eller berätta för nästa ägare hur det ligger till,eller dra av priset.

Man ska byta den var 5e år eller 12000mil, beroende på vilken motor du har så slits plastlöphjulen(vissa har stålhjul och får missljud) samt remmen får ofta torrsprickor med åren.
Man rekomenderar inte 5år för o tjäna pengar, jag har sett skräckexempel på bilar som är 10år och aldrig bytt remmen,  har även sett löphjul som gått sönder och remmar som gått av.
Senast redigerat av Bullen1 (2 mars 2011)

Det man inte dör av gör ont.

79 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
det är en 1.6 som är ganska varsamt körd, men ska byta nästa vecka. Jag kör inte med bilen nu ändå. Ska köra den till verkstaden. Enligt serviceboken är den inte bytt någon gång. Tack för svaren. Köpte bilen 2008.

Bilen står på jobbet,men på tisdag ska jag kolla på motorblocket, där kan det stå när man ska byta. Hur många mil & hur många år. På Passat fanns det en klisterettikett man bytte ut nät man bytte kamremmen.

Är det någon som vet om Audi A3or 2002 förstörs om remmen går av? På passaten stannade bara bilen, Inget gick söner! Kan vara skönt att veta.
Senast redigerat av dyngapa (6 mars 2011)

Tekniker
345 Inlägg
25 mars 2011
Klisterlappar använder man inte så ofta längre,  vi på Audi/WV gör inte det.
Utan det skrivs i service boken istället.

Om remmen går av slår ventilerna i kolven och en renovering av toppen behövs..

Det man inte dör av gör ont.

79 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Bullen1 skrev:

Tack för svar. Nu är den bytt. Vad kostar det ungefär om man har otur/ slarvar med det, & remmen går av?
Senast redigerat av dyngapa (7 april 2011)

360 Inlägg
7 april 2011
dyngapa skrev:
Bullen1 skrev:

Tack för svar. Nu är den bytt. Vad kostar det ungefär om man har otur/ slarvar med det, & remmen går av?

Mycket mer än ett kamremsbyte iallafall smile Kan bli hur dyrt som helst smile

79 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
jäss, hört så från alla håll. Som sagt , det är bytt å det känns bra. Det var inte gjort någongång (på en 2002).

Sök