3514
Sök

Oljetryck sjunker när motorn blir varm Saab 9000 CSE l2.3 -93 PROBLEM LÖST

7 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#1
Jag har precis köpt bilen, och förra ägaren (som jag känner och vet skulle aldrig lura mig eller ljuga för mig) visste inget om detta, men när motorn blir varm tänds oljetryckslampan när man inte gasar (tomgång, motorbroms eller bara bromsar) och om man håller hastigheten så motorn inte behöver arbeta så mycket "glöder" lampan (typ blinkar/glappar nästan), men vid gaspådrag slocknar den direkt.
Första gången jag såg det kollade jag oljenivån direkt, vilken var bra, dock var oljan väldigt tunn tyckte jag.
Topplockspackningen är nybytt och oljan bytt efter det, så oljan hade fin ljusbrun färg.
Motorn knackar inte eller går ojämnt utan går fint och har kvar sin prestanda. Den borde väl låta om t ex oljepumpen lagt av, men om så är fallet borde oljetrycket vara lågt även i kall motor?!

Kan det vara så att det bara är givaren som är trasig eller liknande?

Han jag köpte den av har i stort sett bara kört Saab, så han skulle komma och kika på't, men om någon varit med om detta kan alla tips hjälpa!
Senast redigerat av Snooken (24 april 2011)


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 april 2011
#2
Snooken skrev:
Jag har precis köpt bilen, och förra ägaren (som jag känner och vet skulle aldrig lura mig eller ljuga för mig) visste inget om detta, men när motorn blir varm tänds oljetryckslampan när man inte gasar (tomgång, motorbroms eller bara bromsar) och om man håller hastigheten så motorn inte behöver arbeta så mycket "glöder" lampan (typ blinkar/glappar nästan), men vid gaspådrag slocknar den direkt.
Första gången jag såg det kollade jag oljenivån direkt, vilken var bra, dock var oljan väldigt tunn tyckte jag.
Topplockspackningen är nybytt och oljan bytt efter det, så oljan hade fin ljusbrun färg.
Motorn knackar inte eller går ojämnt utan går fint och har kvar sin prestanda. Den borde väl låta om t ex oljepumpen lagt av, men om så är fallet borde oljetrycket vara lågt även i kall motor?!

Kan det vara så att det bara är givaren som är trasig eller liknande?

Han jag köpte den av har i stort sett bara kört Saab, så han skulle komma och kika på't, men om någon varit med om detta kan alla tips hjälpa!

Prova att byta givaren.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 893 Inlägg
23 april 2011
#3
Pumpen?
Ifall man fyller i för tunn olja, så orkar inte en sliten pump hålla trycket vid tomgång.


Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
23 april 2011
#4
Vad har du för olja?
Är även jag lite inne på Kristian_V's tanke.

Allmänt jävla envis!

1 758 Inlägg
23 april 2011
#5
När oljan är kall är den mer tjockflytande och det gör att oljetrycket blir högre när oljan är kall.
Bästa är förstås att mäta trycket, men börja med att se över givaren och kablarna till den.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 april 2011
#6
Kristian_V skrev:
Pumpen?
Ifall man fyller i för tunn olja, så orkar inte en sliten pump hålla trycket vid tomgång.

Hmmm visst är det en ide men på en T5 maskin? Isåfall ska det ha fuskats rejält med servicar + den måste gått långt som tusan. Haft ett antal 9000 med många mil och taskig service men oftast bara går och går dom.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

7 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#7
Jag vet inte vad det är för olja, ska kolla upp det. Min tanke är att den är för tunn med tanke på hur den såg ut på stickan. hmm

Det är en sjuk tillfällighet att den gått felfritt i flera år och när jag provkörde den, men när jag hämtade hem den började problemet jag beskriver. Jag vill ju inte köra med bilen om det skulle ha hänt något, även fast jag inte tror det är något allvarligt, för ett motorras blir troligtvis dyrare på många sätt än att eventuellt "bara" byta oljepump.

Bilen har gått 31000 mil ungefär och olja och sånt har bytts regelbundet.

Jag har läst runt på forumet (och även andra forum) efter liknande fel, men inte hittat någon som beskriver felet med sjunkande oljetryck när motorn inte arbetar..

Jag hoppas ju att det är givaren så det blir relativt billigt och enkelt att åtgärda. Ska kika på det imorn eller på måndag om jag inte hinner imorn.
Som sagt får jag hjälp av en van Saabägare med att meka, då jag aldrig kört Saab innan och knappt ens behövt meka bil förut. Hoppas dock på att lära mig massor wink


Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
24 april 2011
#8
"Topplockspackningen är nybytt och oljan bytt efter det, så oljan hade fin ljusbrun färg" vad menar du med det ljusbrun som oboy eller?

7 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#9
honda1 skrev:
"Topplockspackningen är nybytt och oljan bytt efter det, så oljan hade fin ljusbrun färg" vad menar du med det ljusbrun som oboy eller?

Hähä, inte oboy:P Den ser ut som ny olja! Ren, transparant ljusbrun liksom.


...has left the building...
4 474 Inlägg
24 april 2011
#10
Tja...På riktigt långmilade("slitna") motorer så behöver inte en svagt lysande oljelampa betyda katastrof, så länge den slocknar över tomgångsvarv (dvs vid senast 1000 rpm!). "Högt" oljetryck är OK men flödet är minst lika vikigt. En vild o elakartad gissning är att ram/vevlager är slitna o det är därför du får tryckfall vid varm olja, dvs den tunna oljan flödar ordentligt vilket leder till att det registreras ett lägre tryck...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 235 Inlägg
24 april 2011
#11
Om det inte är för mycket jobb kan du ju ta ner tråget och se om oljesilen är igensatt.


7 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#12
Felet är lokaliserat och problemet är löst! När han bytte packningen och sånt glömde han tydligen att sätta dit oljekonakten, så den hade lagt sig och glappat mot på nåt konstigt vänster. Nu fungerar allt på bilen igen smile



Sök