2930
Sök

Smalbands Lambdamätare b230f

214 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#1
Har då renoverat och trimmat min b230f, så tänkte jag skulle kolla om den går för fett eller så.
Därav köpte jag mig en smalbandslambdamätare, antar att det heter så.

Jag förstår mig dock inte riktigt på den, visar 20-10% har jag läst.
När jag startar den första gången på länge och är kall så ligger den runt 13.4% på tomgång, sedan när den är varm på tomgång pendlar den mellan 18-11%, ligger jag på 2000 varv på femmans växel så är det runt 18-12% den pendlar.
Om jag då sedan motorbromsar eller sådär, så hamnar den runt 19.4%.
Vid fullt gaspådrag kan den ligga runt 18.5 eller 19%.

Vad betyder allt detta? Blir helt borta i skallen.
Senast redigerat av TTW (26 april 2011)


driftsättare
169 Inlägg
26 april 2011
#2
Först visar den nog volt i 30sec sen visar den AFR (air/fuel ratio) värde där 14,7 är fullständigförbränning eller lika med lambda 1... Allt över 14,7 är tunt o allt under är fet... Men man eftersträvar inte ett förhållande på 14,7 utan man bör ligga runt 12-13 alltså lite på den feta sidan... Varför den visar runt 20 vid motorbroms är ju att du har insprut och vid stängt spjäll så får den ingen soppa... Verkar gå jäkligt tunt om du ligger på 18 vid full gas


214 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#3
Anledningen till att den går för magert vid full gas isåfall kan ju vara de faktum att jag kör med original btren, inte ens tryckt ihop den för att se.
Jo volt i början vet jag men när den visar % så står den runt 13.någonting när den är kall på tomgång.
Så enda sättet att se om den går magert eller som den ska är vid fullt gaspådrag? Eftersom ligger man och glider eller står på tomgång så pendlar den mellan typ 19 och 11.


driftsättare
169 Inlägg
26 april 2011
#4
Ja du måste kolla under belastning... Varför den ligger runt 13 när den är kall beror nog kallstartsventilen, att den skickar på tillskotts soppa


214 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#5
Ah, ok smile provade tidigare idag med full belastning men då pendlade den runt 18-12 13.
Provade sen två gånger till, då låg den runt 19.4.
Och påväg hem från jobbet visade den 11.4, någon som förstår sig på varför den ändrar?
Riktigt tjorvigt dedär.
Senast redigerat av TTW (26 april 2011)


driftsättare
169 Inlägg
26 april 2011
#6
vad är det för mätare? (tillverkare?) har du fått till kontakten ordentligt? och du har kopplat den på den gröna kabeln från lambdan?


214 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#7
jooeell skrev:
vad är det för mätare? (tillverkare?) har du fått till kontakten ordentligt? och du har kopplat den på den gröna kabeln från lambdan?

Vet ej vad för tillverkare, biltemas digitala air/fuel ratio mätare, skarvat ihop den med en kabel direkt till gröna kabeln på lambdan.


driftsättare
169 Inlägg
26 april 2011
#8
har du kvar kabeln till boxen? vi gjorde lika dant på lillbrorsans 740 (också en biltema) den fladdrar också men inte lika mycket jag bara skarvade in kabeln på den gröna och lät den även gå till boxen!
Senast redigerat av jooeell (26 april 2011)


214 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#9
Jag fixade en sådan kabelsko med stift på, så jag satte lambdan på stiftet, sen vidare till den gröna kabeln.
Vad menas med kabeln till boxen?
Senast redigerat av TTW (26 april 2011)


driftsättare
169 Inlägg
27 april 2011
#10
det är väl tre trådar eller vad det där och två har med värmningen o göra o en med signalen... den som går med signalen till styrboxen övergår i en grön har jag för mig den ska man koppla in sig på utan att man bryter till boxen man "lånar" bara lite signal där smile var det en vettig förklaring?


214 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#11
Ah jo, har tagit och skarvat in där med en sånhär.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRSeGspOn53CJPJCHUTbQ_cg2bncbcwzN29MjU8BmTYDUYLzVk8
Senast redigerat av TTW (27 april 2011)


driftsättare
169 Inlägg
27 april 2011
#12
Ok ja så gjorde vi med typ.... Kanske är biltemas lysande kvalitet som brustit smile


214 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#13
jooeell skrev:
Ok ja så gjorde vi med typ.... Kanske är biltemas lysande kvalitet som brustit smile

Eller så kanske det är de faktum att motorn inte gått så jävla bra iom lite för lite bränsle kan jag tänka mig, sen satt inte kamdrevet fast helt och hållet utan den vickade lite fram och tillbaka, slog sen av styrstiftet tongue

Får kolla när jag fått igång bilen igen.
Det kan inte vara tändningen som jävlas lite?
Senast redigerat av TTW (27 april 2011)


214 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#14
Den pendlar ändå endel, ibland när man gasar så visar den runt 19. Men brodern har provat och tyckte att de såg bra ut, att lambdan var ungefär rätt nu när jag satt dit en justerbar btr.



Sök