2741
Sök

Realistisk förbrukning Audi A6 sökes.

12 086 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#1
Jag undrar hur mycket en A6 drar i verkligheten. Jag är intresserad av C5 karossen med 3.0, 2.7T samt 4.2 motor.. Quattro automat samtliga.

Vilken drar minst och vilket är mest driftsäker?
Senast redigerat av JapMax (7 maj 2011)

178 Inlägg
6 maj 2011
#2
Finns väl ingen C6 2.7T om du inte menar dieseln?

Menar du C5 så drog min S6a 4.2/40V 1,15 landsväg. Min gamla A8 4.2/32V drog en liter i absolut bästa fall så räkna med en liter realistiskt på landsväg, eller 1,1 så blir du inte besviken.

En med 6a drar kanske en dl mindre. Spekulation förvisso men det bör inte vara ngn jätteskillnad jmf åttan. Visst du kan säkert köra den på 0,8 med om du gubbkör på tomgångsvarv, slår av motorn i nedförsbacke, rullar på miljödäck i 13" osv men det är ju knappast så man rullar i regel.

Kolla på Audis hemsida under beg.bilar och gamla broschyrer så ser du hur mycket angiven förbrukning diffar mot mina siffror. Jag hade 19" och 255 brett på A8an och 18 tum med 255 på S6an

Driftsäkerheten är rätt så samma lika. Visst du har turbo på 2.7 men det är inte spec vanligt att dom ger upp vad jga har sett på div forum utan det är isf mer tidigare S4or med rackliga grenrör. Skulle dock inte vilja påstå att ngn Audi jag haft förrän nu har varit så väldigt driftsäker så det är bra om du eller ngn polare kan skruva. Personligen tycker jag ändå det var värt en del skruvande för det är väldigt sköna bilar. Menar du trots allt C6an tror jag däremot att kvaliteten fick sig ett lyft i rätt riktning, borträknat kamkedjeproblemen på 3.2an...


12 086 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#3
Tack för ett svar!

Jag menar C5, hade uppfattat fel.

Jag läste att turboaggregaten brukar behöva bytas efter 15-20k mil, det är väl mer det jag är orolig för. Dessutom kör jag hellre V8 om dom ändå drar lika mycket? Jag kör Bmw 540 idag och är väl inte helt obekant med förbrukningar som snuddar 1.5l blandad körning.

Jag har tänkt köpa bilen till vintern, därav fyrhjulsdriften. Automat är ett krav. Känns som att 2.4l motorn börjar bli i slöaste laget. Det är ändå en rätt stor bil med fyrhjulsdrift och automat. 3l på 220hk borde väl duga tycker jag?

Skruva kan jag absolut, men jag vill inte börja helrenovera det första jag gör.
Vad kostar kamremsbyte?

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
7 maj 2011
#4
Enligt vad jag läst på nordicaudi så verkar de som att 2,7t inte drar mycke mindre än S6, i vissa fall går vanliga a6 4,2(300hkr) tom. lite billigare än 2,7t...  Sen är ju 2,7t mer trimvänlig än V8, men de är en annan sak... Sen för å byta turbos så måste du lyfta ur motorn... V8 ska vara driftsäker...
3.0 liters sexan har ja bara läst positivt om faktiskt. 2,4 skulle jag nog inte rekomendera, känd för att dra en hel del olja...
Kamremsbyta på meca-verkstad med deras delar, inkl vattenpum&termostat, gick lös på 12500 på min S6 i vintras, inte direkt gratis, men trodde ändå de skulle bli värre faktiskt... Inte mycke billigare på sexorna heller vad jag vet...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

12 086 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#5
Trimma ska jag inte göra, och jag bryr mig faktiskt inte om de är 220 eller 300hk, bara det inte känns slött.
Jag prioriterar driftsäkerhet och bränsleförbrukning (hur lågt man nu kan komma med 200hk+, quattro och automat smile )

Det där med kamrem är ju skit alltså, varför inte köra kedja som Bmw? tongue Det är 12000mil intervall på remmarna va? Samtliga motorer?

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
7 maj 2011
#6
Jo, vad jag vet så är de 12tusen på alla utom RS6... "biiligast", iaf på landsväg, gissar jag är 3,0 och 4,2... Sen skulle jag rekomendera dej å gå in på nordicaudi.com å söka lite på dom motoralernativ som känns intressant där också, finns en del läsvärt där med kan ja säjja.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**


Sök