3294
Sök

Någon som vet vad de kostar att ta BE.kort?

Fordonstekniker
157 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Som rubriken lyder va kostar de och vad krävs o är de svårt:P Kommer nog dra hästtranport snart därför måste ja ha de smile

De ska vara mer än det verkar;)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 januari 2009
Jag fick BE för 1.1½ år sent genom körskola och kostnadden var på 7000:- fick böcker, läsa på deras dator varie dag + hemma, 2 körning med släp på deras körbana som är special från VV som du kommer att gå genom också.
Utformning på bana kan du tränna också själv på en parkering med en vanligt släp för B körkort.
Det tåg mig 6 veckor för ha körkort i handen.
Lycka till!.
Senast redigerat av alain (29 januari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

672 Inlägg
29 januari 2009
alain skrev:
Jag tåg BE för 1.1½ år sent genom körskola och kostnadden var på 7000:- fick böcker, läsa på deras dator varie dag + hemma, 2 körning med släp på deras körbana som är special från VV som du kommer att gå genom också.
Utformning på bana kan du tränna också själv på en parkering med en vanligt släp för B körkort.
Det tåg mig 6 veckor för ha körkort i handen.
Lycka till!.

Tåg som i Lok? roll                    hmm                      smile

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
29 januari 2009
Det kostar förstås olika mycket beroende på om man behöver ta körlektioner och läsa teori på körskola.
Kolla http://www.korkortsportalen.se/
Uppkörningen kostar 1500, teoriprovet typ 300, tillstånd 220 och tillverkningen typ 120 spänn. Så det är ju det minsta man kan komma undan med.

Sen behöver du inte nödvändigtvis BE för att dra hästsläp. Finns många, även boggiesläp, som går att dra med vanligt B-kort och hyffsad bil. Ska du lasta två hästar däremot, måste du ha BE kort om du inte har små ponnys. smile

Uppkörningen är dels körning i trafik, dels ett prov på en bana där man ska kunna koppla på släpet, redogöra för bromsfunktioner etc, backa mellan koner mm.
I teorin ingår lastsäkring, släpets konstruktion, bromsfunktioner, släpets inverkan på bilen mm mm plus frågor från vanliga B-provet.

Banan är inte svår att köra om man kört mycket med släp innan, för då har man ju oftast krånglat med backning och parkering osv ganska många ggr redan.
Senast redigerat av ichibon (29 januari 2009)

/ichi

Gladen Beetle
237 Inlägg
29 januari 2009
Skaffa CE på en gång så får du BE gratis.

8 883 Inlägg
29 januari 2009
NickeEriksson skrev:

Gratis? hur tänker du nu igentligen ska han/hon lägga ut 25-30 000 på CE om man vill ha BE, låter helt galet lol

Fotograf på tierpidag.se

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 januari 2009
Det höjade uppkörning kostnad förra året i Januari till 1500:-, som tur tag jag BE i september innan och kostade då 800:- .
Helt underbart när man har BE i Handen.
Senast redigerat av alain (30 januari 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
30 januari 2009
Hamilton skrev:
NickeEriksson skrev:

Gratis? hur tänker du nu igentligen ska han/hon lägga ut 25-30 000 på CE om man vill ha BE, låter helt galet lol

CE-kortet kostar ju skjortan, men BE får man ju i priset.
Så helt fel är det kanske inte, men jävligt långt ifrån rätt. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

VW Ägare
1 011 Inlägg
30 januari 2009
När jag tog mitt BE kort så kosta de mig följande:
Lån BE Bok på bilioteket: 0kr
Uppskrivning: 180kr
Körlektion: 600kr
Uppkörning: 850kr
Lån av bil och släp vid uppkörning: 600kr
Tillverkning av körkort. 150kr

Totalt: 2380kr

Henrik Eberlund

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 januari 2009
Eberlund skrev:
När jag tog mitt BE kort så kosta de mig följande:
Lån BE Bok på bilioteket: 0kr
Uppskrivning: 180kr
Körlektion: 600kr
Uppkörning: 850kr
Lån av bil och släp vid uppkörning: 600kr
Tillverkning av körkort. 150kr

Totalt: 2380kr

Mycket bra alternative tycker jag för att kommer undan billgt.
Senast redigerat av alain (30 januari 2009)

Hemmasittare
241 Inlägg
31 januari 2009
Hamilton skrev:
NickeEriksson skrev:

Har man redan C är det ju inget o snacka om, då tar man ju CE och får BE samtidigt.

7 274 Inlägg
31 januari 2009
C-Douglas skrev:
Hamilton skrev:
NickeEriksson skrev:

Har man redan C är det ju inget o snacka om, då tar man ju CE och får BE samtidigt.

För man lyckas ju ta CE till en maxkonstnad av 7.000 som BE tydligen kostar...

Gladen Beetle
237 Inlägg
31 januari 2009
Brains skrev:
C-Douglas skrev:
Hamilton skrev:

Fick allting när jag gick transport. Kostnad för BECE 0:-

Körv
3 535 Inlägg
31 januari 2009
NickeEriksson skrev:
Brains skrev:
C-Douglas skrev:

Fick allting när jag gick transport. Kostnad för BECE 0:-

Men hon frågar ju inte direkt vilken gymnasielinje hon ska välja? Här handlar det om att hon vill veta hur man tar släp till bil..

Truckdriving Man

12 086 Inlägg
31 januari 2009
För mig kostade de exakt

Lektion 1400kr
Uppkörning 840kr
Uppskrivning x3 540kr
Körkort 120kr

Totalt 2900kr och nån gentjänst till han jag låna bil o släpa av.

Ska tilläggas att idag kostar uppkörningen 1500kr, uppskrivning 220kr samt körkortstillstånd 220kr

109 Inlägg
6 maj 2011
Hittar inga direkta priser på  trafikskolan.
Så tänkte uppdatera denna tråd i hopp om att ngn kan upplysa om dom aktella priserna när det gäller BE körkort.
Har själv både bil och släp om det skulle påverka priset.
Gärna nått billigt alternativ smile

519 Inlägg
8 maj 2011
ichibon skrev:
.

Sen behöver du inte nödvändigtvis BE för att dra hästsläp. Finns många, även boggiesläp, som går att dra med vanligt B-kort och hyffsad bil. Ska du lasta två hästar däremot, måste du ha BE kort om du inte har små ponnys. smile

.

Är det andra regler för hästsläp? vanliga släpvagnar går man efter totalvikten som står i regbeviset,spelar ej någon roll om släpet är fullastat eller tom.

12 086 Inlägg
8 maj 2011
mtudiesel skrev:
ichibon skrev:
.

.

Är det andra regler för hästsläp? vanliga släpvagnar går man efter totalvikten som står i regbeviset,spelar ej någon roll om släpet är fullastat eller tom.

Han menar nog släp som är viktreggade för två häst.

Grejen med hästtransport är att dom är gjorda för att köras olagligt typ, mängder med hästtransporter är nerreggade för att kunna köras utan BE, problemet blir istället att de ständigt kör överlass.

Sök