Normalt sett brukar jag aldrig skriva den här typen av inlägg men ibland går saker och ting helt enkelt för långt.
För att göra en lång historia någorlunda kort har detta hänt;
min 911 4S från 2003 började efter årsskiftet att låta från motorn – ett tickande ljud som följde med varvtalet. Jag lämnade in bilen hos Rickard på SMR i Åkersberga som efter en felsökning (stetoskop) kunde förmoda att mellanlagret börjar ge sig. Bilen har inte haft några prestandatapp, ingen hög oljekonsumtion eller andra avarter så man kan anta att felet är i sin begynnelse.
Självklart anmäler jag skadan till SalusAnsvar, där jag får prata med en handläggare som vi kan kalla Johan Wallen. När vi talas vid, undrar jag över hur villkoren ser ut för maskinskada – är det året då jag försäkrade bilen eller är det året när skadan uppkommer. Johan hör med en kollega och kommer sedan tillbaks i samtalet och låter meddela att det är årets villkor som gäller (16000 mil och att fordonet inte är äldre än 8 år, mot 2010-års regler som är 10000 mil och inte äldre än 8 år) och ber mig skicka in hela skadeanmälan så ska han återkomma.
Efter tre veckor får jag ett skriftligt brev där SalusAnsvar låter meddela att man inte avser ersätta skadan då bilen gått mer än 10000 mil (i skrivande stund 10310 mil). Jag blir lätt förvånad och ringer upp personen som undertecknat brevet (visar sig vara Johans chef) som vi kan kalla Klas-Göran. Jag får berätta hela förloppet för honom igen, dvs. det som inträffat med bilen samt samtalet med kollegan Johan. Han ska kolla upp detaljer och få mer information från SMR och ber att få återkomma. Han ringer SMR dagen därpå och förhör sig om bilen och dess skick.
En månad går och jag hör ingenting.
När jag stöter på för att höra vad som hänt hör jag inget av vare sig Johan eller Klas-Göran så det slutar med att jag tar kontakt med den högsta chefen för motorskador på SalusAnsvar och undrar vad som pågår. Han ber raskt att få återkomma och på något sätt verkar det som att även de andra två vaknar till liv. Klas-Göran menar på att han väntat på ett samtal från Rickard på SMR under den här månaden medan Rickard hävdar att Klas-Göran skulle höra av sig dagen efter deras första samtal. Naturligtvis väljer jag att
tro på Rickard.
Ytterligare två veckor går och jag får ett hafsigt mail skrivet av Klas-Göran där han skriver att man anser att felet uppstått för längesedan och därav inte innefattas i 2011-års villkor. Han anger ingen direkt bevisföring på HUR man kommit fram till det.
Här surnar jag till på riktigt. Hela denna skadeprocess är en fars och det som gör det hela än mer penibelt för SalusAnsvar är att man inte ens tagit sig mödan att åka ut till Åkersberga för att undersöka bilen själva.
Nu har jag dialog med motorjournalister på några av de största tidningarna (inte Dagens Industri då de, på inga som helst villkor, skulle skriva en negativ artikel om Porsche som är, tillsammans med VAG, en av deras viktigaste kunder) och man kommer att ta upp fallet. Detsamma gäller SVT's program PLUS. Självklart mailade jag om detta till SalusAnsvars marknadschef, hon lär ju behöva ta i dessa frågor för eller senare ändå.
Anledningen till att jag dryftar detta här är att jag tycker fler bör få veta vilka fullständiga amatörer SalusAnsvar är. Men absolut värst är att man sätter upp villkor som man sedan inte håller när väl konsumenten behöver använda sin dyrt köpta försäkring.
Finns det fler på forumet som haft problem med sina försäkringsbolag? I sånt fall är jag idel öra.
För att göra en lång historia någorlunda kort har detta hänt;
min 911 4S från 2003 började efter årsskiftet att låta från motorn – ett tickande ljud som följde med varvtalet. Jag lämnade in bilen hos Rickard på SMR i Åkersberga som efter en felsökning (stetoskop) kunde förmoda att mellanlagret börjar ge sig. Bilen har inte haft några prestandatapp, ingen hög oljekonsumtion eller andra avarter så man kan anta att felet är i sin begynnelse.
Självklart anmäler jag skadan till SalusAnsvar, där jag får prata med en handläggare som vi kan kalla Johan Wallen. När vi talas vid, undrar jag över hur villkoren ser ut för maskinskada – är det året då jag försäkrade bilen eller är det året när skadan uppkommer. Johan hör med en kollega och kommer sedan tillbaks i samtalet och låter meddela att det är årets villkor som gäller (16000 mil och att fordonet inte är äldre än 8 år, mot 2010-års regler som är 10000 mil och inte äldre än 8 år) och ber mig skicka in hela skadeanmälan så ska han återkomma.
Efter tre veckor får jag ett skriftligt brev där SalusAnsvar låter meddela att man inte avser ersätta skadan då bilen gått mer än 10000 mil (i skrivande stund 10310 mil). Jag blir lätt förvånad och ringer upp personen som undertecknat brevet (visar sig vara Johans chef) som vi kan kalla Klas-Göran. Jag får berätta hela förloppet för honom igen, dvs. det som inträffat med bilen samt samtalet med kollegan Johan. Han ska kolla upp detaljer och få mer information från SMR och ber att få återkomma. Han ringer SMR dagen därpå och förhör sig om bilen och dess skick.
En månad går och jag hör ingenting.
När jag stöter på för att höra vad som hänt hör jag inget av vare sig Johan eller Klas-Göran så det slutar med att jag tar kontakt med den högsta chefen för motorskador på SalusAnsvar och undrar vad som pågår. Han ber raskt att få återkomma och på något sätt verkar det som att även de andra två vaknar till liv. Klas-Göran menar på att han väntat på ett samtal från Rickard på SMR under den här månaden medan Rickard hävdar att Klas-Göran skulle höra av sig dagen efter deras första samtal. Naturligtvis väljer jag att
tro på Rickard.
Ytterligare två veckor går och jag får ett hafsigt mail skrivet av Klas-Göran där han skriver att man anser att felet uppstått för längesedan och därav inte innefattas i 2011-års villkor. Han anger ingen direkt bevisföring på HUR man kommit fram till det.
Här surnar jag till på riktigt. Hela denna skadeprocess är en fars och det som gör det hela än mer penibelt för SalusAnsvar är att man inte ens tagit sig mödan att åka ut till Åkersberga för att undersöka bilen själva.
Nu har jag dialog med motorjournalister på några av de största tidningarna (inte Dagens Industri då de, på inga som helst villkor, skulle skriva en negativ artikel om Porsche som är, tillsammans med VAG, en av deras viktigaste kunder) och man kommer att ta upp fallet. Detsamma gäller SVT's program PLUS. Självklart mailade jag om detta till SalusAnsvars marknadschef, hon lär ju behöva ta i dessa frågor för eller senare ändå.
Anledningen till att jag dryftar detta här är att jag tycker fler bör få veta vilka fullständiga amatörer SalusAnsvar är. Men absolut värst är att man sätter upp villkor som man sedan inte håller när väl konsumenten behöver använda sin dyrt köpta försäkring.
Finns det fler på forumet som haft problem med sina försäkringsbolag? I sånt fall är jag idel öra.
Senast redigerat av DrKlein (10 maj 2011)
0
0
0
0