3410
Sök

Det här borde du läsa om Salus Ansvar (om du är rädd om din pärla)

6 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#1
Normalt sett brukar jag aldrig skriva den här typen av inlägg men ibland går saker och ting helt enkelt för långt.

För att göra en lång historia någorlunda kort har detta hänt;

min 911 4S från 2003 började efter årsskiftet att låta från motorn – ett tickande ljud som följde med varvtalet. Jag lämnade in bilen hos Rickard på SMR i Åkersberga som efter en felsökning (stetoskop) kunde förmoda att mellanlagret börjar ge sig. Bilen har inte haft några prestandatapp, ingen hög oljekonsumtion eller andra avarter så man kan anta att felet är i sin begynnelse.

Självklart anmäler jag skadan till SalusAnsvar, där jag får prata med en handläggare som vi kan kalla Johan Wallen. När vi talas vid, undrar jag över hur villkoren ser ut för maskinskada – är det året då jag försäkrade bilen eller är det året när skadan uppkommer. Johan hör med en kollega och kommer sedan tillbaks i samtalet och låter meddela att det är årets villkor som gäller (16000 mil och att fordonet inte är äldre än 8 år, mot 2010-års regler som är 10000 mil och inte äldre än 8 år) och ber mig skicka in hela skadeanmälan så ska han återkomma.

Efter tre veckor får jag ett skriftligt brev där SalusAnsvar låter meddela att man inte avser ersätta skadan då bilen gått mer än 10000 mil (i skrivande stund 10310 mil). Jag blir lätt förvånad och ringer upp personen som undertecknat brevet (visar sig vara Johans chef) som vi kan kalla Klas-Göran. Jag får berätta hela förloppet för honom igen, dvs. det som inträffat med bilen samt samtalet med kollegan Johan. Han ska kolla upp detaljer och få mer information från SMR och ber att få återkomma. Han ringer SMR dagen därpå och förhör sig om bilen och dess skick.

En månad går och jag hör ingenting.

När jag stöter på för att höra vad som hänt hör jag inget av vare sig Johan eller Klas-Göran så det slutar med att jag tar kontakt med den högsta chefen för motorskador på SalusAnsvar och undrar vad som pågår. Han ber raskt att få återkomma och på något sätt verkar det som att även de andra två vaknar till liv. Klas-Göran menar på att han väntat på ett samtal från Rickard på SMR under den här månaden medan Rickard hävdar att Klas-Göran skulle höra av sig dagen efter deras första samtal. Naturligtvis väljer jag att
tro på Rickard.

Ytterligare två veckor går och jag får ett hafsigt mail skrivet av Klas-Göran där han skriver att man anser att felet uppstått för längesedan och därav inte innefattas i 2011-års villkor. Han anger ingen direkt bevisföring på HUR man kommit fram till det.

Här surnar jag till på riktigt. Hela denna skadeprocess är en fars och det som gör det hela än mer penibelt för SalusAnsvar är att man inte ens tagit sig mödan att åka ut till Åkersberga för att undersöka bilen själva.

Nu har jag dialog med motorjournalister på några av de största tidningarna (inte Dagens Industri då de, på inga som helst villkor, skulle skriva en negativ artikel om Porsche som är, tillsammans med VAG, en av deras viktigaste kunder) och man kommer att ta upp fallet. Detsamma gäller SVT's program PLUS. Självklart mailade jag om detta till SalusAnsvars marknadschef, hon lär ju behöva ta i dessa frågor för eller senare ändå.

Anledningen till att jag dryftar detta här är att jag tycker fler bör få veta vilka fullständiga amatörer SalusAnsvar är. Men absolut värst är att man sätter upp villkor som man sedan inte håller när väl konsumenten behöver använda sin dyrt köpta försäkring.

Finns det fler på forumet som haft problem med sina försäkringsbolag? I sånt fall är jag idel öra.
Senast redigerat av DrKlein (10 maj 2011)

Forummoderator
18 003 Inlägg
10 maj 2011
#2
DrKlein skrev:
Normalt sett brukar jag aldrig skriva den här typen av inlägg men ibland går saker och ting helt enkelt för långt.

För att göra en lång historia någorlunda kort har detta hänt;

min 911 4S från 2003 började efter årsskiftet att låta från motorn – ett tickande ljud som följde med varvtalet. Jag lämnade in bilen hos Rickard på SMR i Åkersberga som efter en felsökning (stetoskop) kunde förmoda att mellanlagret börjar ge sig. Bilen har inte haft några prestandatapp, ingen hög oljekonsumtion eller andra avarter så man kan anta att felet är i sin begynnelse.

Självklart anmäler jag skadan till SalusAnsvar, där jag får prata med en handläggare som vi kan kalla Johan Wallen. När vi talas vid, undrar jag över hur villkoren ser ut för maskinskada – är det året då jag försäkrade bilen eller är det året när skadan uppkommer. Johan hör med en kollega och kommer sedan tillbaks i samtalet och låter meddela att det är årets villkor som gäller (16000 mil och att fordonet inte är äldre än 8 år, mot 2010-års regler som är 10000 mil och inte äldre än 8 år) och ber mig skicka in hela skadeanmälan så ska han återkomma.

Efter tre veckor får jag ett skriftligt brev där SalusAnsvar låter meddela att man inte avser ersätta skadan då bilen gått mer än 10000 mil (i skrivande stund 10310 mil). Jag blir lätt förvånad och ringer upp personen som undertecknat brevet (visar sig vara Johans chef) som vi kan kalla Klas-Göran. Jag får berätta hela förloppet för honom igen, dvs. det som inträffat med bilen samt samtalet med kollegan Johan. Han ska kolla upp detaljer och få mer information från SMR och ber att få återkomma. Han ringer SMR dagen därpå och förhör sig om bilen och dess skick.

En månad går och jag hör ingenting.

När jag stöter på för att höra vad som hänt hör jag inget av vare sig Johan eller Klas-Göran så det slutar med att jag tar kontakt med den högsta chefen för motorskador på SalusAnsvar och undrar vad som pågår. Han ber raskt att få återkomma och på något sätt verkar det som att även de andra två vaknar till liv. Klas-Göran menar på att han väntat på ett samtal från Rickard på SMR under den här månaden medan Rickard hävdar att Klas-Göran skulle höra av sig dagen efter deras första samtal. Naturligtvis väljer jag att
tro på Rickard.

Ytterligare två veckor går och jag får ett hafsigt mail skrivet av Klas-Göran där han skriver att man anser att felet uppstått för längesedan och därav inte innefattas i 2011-års villkor. Han anger ingen direkt bevisföring på HUR man kommit fram till det.

Här surnar jag till på riktigt. Hela denna skadeprocess är en fars och det som gör det hela än mer penibelt för SalusAnsvar är att man inte ens tagit sig mödan att åka ut till Åkersberga för att undersöka bilen själva.

Nu har jag dialog med motorjournalister på några av de största tidningarna (inte Dagens Industri då de, på inga som helst villkor, skulle skriva en negativ artikel om Porsche som är, tillsammans med VAG, en av deras viktigaste kunder) och man kommer att ta upp fallet. Detsamma gäller SVT's program PLUS. Självklart mailade jag om detta till SalusAnsvars marknadschef, hon lär ju behöva ta i dessa frågor för eller senare ändå.

Anledningen till att jag dryftar detta här är att jag tycker fler bör få veta vilka fullständiga amatörer SalusAnsvar är. Men absolut värst är att man sätter upp villkor som man sedan inte håller när väl konsumenten behöver använda sin dyrt köpta försäkring.

Finns det fler på forumet som haft problem med sina försäkringsbolag? I sånt fall är jag idel öra.

Mina föräldrar fick en skada på en bil i maj 2010. Bilen var då rätt nyligen påställd. FB skulle skicka en faktura som brukligt. När den kom var det månadsbetalning. De ville de inte ha utan fick löfte om en ny faktura på 6 månader skulle komma och månadsfakturan skulle makuleras. Den nya kom och betalades. När skadan uppkom ville de inte ha med saken att göra för den första fakturan var obetald. Den som skulle makuleras... De hävdade att bilen var oförsäkrad och tog inte skadan trots ett antal "stollerier" från vår sida.

Det finns ett mycket fint originalkvitto från banken på att 1/2-årsfakturan är betald och belopp stämmer samt det var inte för sent inbetalt.

Försäkringsbolaget? Salus-Ansvar...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#3
Bedrövligt.
Och som privatperson känner man sig rätt hårt lurad. Det konstiga i allting är att Salus Ansvar har en rätt diger samling liknande berättelser om sig och med tanke på att de är en så pass liten aktör borde de vara mer aktsamma om sitt varumärke.

5 198 Inlägg
10 maj 2011
#4
Är de inbjudna till diskutionen så de kan försvara sej ? Om inte så bjud hit dom..

6 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#5
Bra idé!

1 Inlägg
11 maj 2011
#6
Hej,
Då vi nu välkomnas in i dialogen så deltager vi gärna med detta inlägg. Jag är väl insatt i ”Dr Kleins” ärende och vi kan, precis som jag tidigare gjort direkt till ”Dr Klein” ursäkta den miss i kommunikationen som uppstått i ärendet. Vi eftersträvar alltid att våra kunder ska vara nöjda, samtidigt som vår skadereglering tar stöd i de villkor som försäkringen tecknas under.

Detta och övriga enskilda fall kommenterar vi som princip inte i forum, men alla kunder – gamla som nya – är alltid välkomna att kontakta oss direkt för frågor om sitt specifika ärende.

Hälsningar
Ulrika Sundblad
Försäljnings- & Marknadschef på SalusAnsvar

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
11 maj 2011
#7
Om nu Salus Ansvar medger att det har skett en "miss i kommunikationen" så innebär det ju att de vet med sig att ärendet skulle ha sett annorlunda ut om det hade tolkats på rätt sätt från början. Jag ser fram emot att se att DrKleins ärende har blivit löst i den här tråden för att få bekräftat att Salus Ansvar faktiskt tar sitt ansvar. Om inte så lär Salus Ansvar förlora många potentiella kunder i framtiden, detta är trots allt Sveriges största bilforum.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

83 Inlägg
11 maj 2011
#8
Och med detta fullständigt intetsägande svar så är vi nu ännu mer övertygade om att Salusansvar är precis som alla andra försäkringsbolag - totalt ointresserade att ersätta någon form av skador utan slingra sig i evighet med fina fraser och floskler.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
11 maj 2011
#9
Turbocab skrev:
Och med detta fullständigt intetsägande svar så är vi nu ännu mer övertygade om att Salusansvar är precis som alla andra försäkringsbolag - totalt ointresserade att ersätta någon form av skador utan slingra sig i evighet med fina fraser och floskler.

Då får jag väl ta upp min historia för att bevisa motsatsen.

Råkade ut för en olycka i höstas, och var lite orolig eftersom jag 8-9 månader tidigare hoppat på ett för mig sedan tidigare okänt bolag som hade ett attraktivt pris på helförsäkringen. Hur som helst så var ju bilen trasig, bärgades från platsen och jag anmälde allt till bolaget.
Verkstan drog ut lite på tiden med kalkyl för reparation, men efter lite tjat på dom från min sida tog dom tag i det. Samma dag ringer en trevlig man från försäkringsbolaget och säger att bilen blir inlöst och att vi ska komma överens om rimlig ersättning. Han börjar som man alltid är rädd för med att säga att "Kvarndammen" värderar bilen till "cirka 20-30 under vad jag anser är rimligt". Men innan jag hinner skriva in blocket.se för att kika annonsläget på motsvarande bilar så säger han "jo, din bil var ju väldigt fin och hade inte gått så långt...och väldigt välutrustad" och maler på en stund om detta, samtidigt som jag kikar läget på liknande bilar på blocket. Så, efter en stund så erbjuder han mig 20 mer än han först sagt, vilket jag tycker är skäligt (Det är 9 under vad jag gav för bilen ett år tidigare, det kan jag inte klaga på efter 2000 körda mil!)
Jag hade säkert kunnat bråka och klaga och sätta mig på tvären, men med det trevliga bemötandet och snabba och fullt skäliga värderingen så accepterade jag direkt, fick papper att skriva under dagen efter och pengarna på kontot inom en vecka. Det är service det!

Och eftersom SalusAnsvar hängs ut kan jag väl gå ut och berätta att ett bolag med trevligt bemötande och som funkar när det händer något heter: Gjensidige försäkringar! Dom kan jag rekommendera!

/Mattias

6 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#10
Mattias, jag är övertygad om att det finns försäkringsbolag som är måna om att ha goda relationer med sina kunder och det var ju kanon att det blev så bra i ditt fall. Jag tror även att de flesta andra försäkringsbolag är bra att ha att göra med, men det finns ju så klart undantag.

Tyvärr begriper man inte riktigt den verkansgrad den här typen av forum har i förhållande till sitt agerande. OM man inte sköter sina åtaganden gentemot sina kunder kommer det ut, i en eller annan form, såväl organiserat så som oorganiserat. I mitt fall har jag valt att gå ut på tre fronter samtidigt. En av dessa fronter är att gå ut brett i sociala kanaler och beskriva mitt case. Det här forumet är bara ett av de kanaler jag gått ut i. Jag gjorde det klart för Salus Ansvar att jag ämnade berätta om mitt ärende brett och dessutom driva det vidare, men jag tror faktiskt inte att de trodde att jag skulle göra verklighet av det jag sa.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 maj 2011
#11
Turbocab skrev:
Och med detta fullständigt intetsägande svar så är vi nu ännu mer övertygade om att Salusansvar är precis som alla andra försäkringsbolag - totalt ointresserade att ersätta någon form av skador utan slingra sig i evighet med fina fraser och floskler.

Kan inte heller jag hålla med där. Min personliga erfarenhet av länsfrsäkringar (göinge) är inget annat än toppengod.

Tyvärr är det så, att det finns ALLTID "fall" som hamnar...ptja..i brist på bättre uttryck "mellan stolarna". Det riktigt stora problemet ligger i när det händer "många" på ett ställe (som i ett forum) och det handlar om samma bolag.

Det stora problemet är, att även om det så bara är EN drabbad hos ett bolag, så är det alltid förbannat trist för den personen. Speciellt när det handlar om att en säger "jo" en annan säger "blankt nej" och så vidare. Kan inte annat än hoppas att det löser sig.

Kan säga att det försäkringsbolag jag själv hört mest skräp om, och därigenom också har minst förtroende för är "Om"
Senast redigerat av it_mutt (11 maj 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 Inlägg
12 maj 2011
#12
Om? Känner inte till de men jag vet själv hur svårt det kan vara med trilskande fösäkringsbolag.
För två år sedan åkte jag av vägen och fick relativt stora skador på plåt och chassie. Jag fick bråka i över ett halvt år innan jag fick ut ersättning då bolaget trodde att jag ""kört gatlopp med bilen". Det var först när 4 vittnen skickade in skriftliga vittnesmål som de ändrade sig. Mitt tips är; stå på dig! Lycket till.


Sök