3160
Sök

Diffa 200sx s13

191 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
#1
tänkte lämna iväg min extra diff till smen, men vet inte va som ska svetsas, har ni bild på vad som ska svetsas och hur de ser ut innuti för har inga kunskaper om de alls.

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

191 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
#2
kan någon förklara hur man svetsdiffar överhuve taget då?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

191 Inlägg
29 december 2006
Trådstartare
#4
förstår inte så mkt av den bilden:P någon som kan förklara?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

Race For Fun!
379 Inlägg
30 december 2006
#5
du kan köpa min diff som redan e klar och oanvänd.. den berömda maria weinhall eller va faan hon heter som har haft och byggt den..

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

191 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#6
va ska du ha för den?

plocka isär diffen ida men fick inte ut koggarna liksom.. hur får man ut allting?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

Nissan Freak
67 Inlägg
30 december 2006
#7
Jag har bilder på s13 diff http://200sx.kicks-ass.net/djfreaky/ under vintern 06/07 där ser du vart jag har svetsat...

http://200sx.kicks-ass.net/djfreaky/img … edb9d9.jpg
Senast redigerat av DjFreaky (30 december 2006)

191 Inlägg
1 januari 2007
Trådstartare
#8
tack ska du ha . du har pm föresten=)

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

32 Inlägg
4 januari 2007
#9
Lennström, har du fått svar på din fråga?

Svetsning av diffen, s.k. AGA-diff, ger kanongrepp på drivhjulen då det blir 100% stummt mellan hjulen. Inga fler enkla streck i gatan! Antingen bär det iväg eller så ritar du elvor.
Nackdelarna är förstås att Bilprovningen inte lär gilla tilltaget och att däcken måste hasa sig
genom tvära svängar. Detta innebär i sin tur stora påkänningar på främst drivaxlar och
de kugghjul drivaxlarna fäster mot i diffklumpen. Hur stor risken är för haverier i praktiken
vet jag inte, men mina personliga erfarenheter är att man bör vara beredd på det värsta,
i synnerhet på framhjulsdrivna bilar och de med delad bakaxel. Grova stela axlar är nog mer okrossbara i sina drivaxlar.

För att få ut smådreven ur diffen kan det räcka att dra ut drivaxlarna och vrida runt de
stora utgående dreven mitt för hålen i diffen. Möjligen finns någon form av ytterligare
låsning. Vid svetsning av diffen, ska drivaxlarna sitta kvar för att hålla dreven på plats.

Vad man gör är att svetsa framför allt mellan dreven så att alla fyra kugghjul blir
en sammanhängande klump. Jag tror personligen att det är onödigt arbete att dessutom
svetsa dreven mot själva diffklumpen. Någon annan kanske vet mer säkert?

En viktig sak att tänka på är att skydda eller helst ta bort kronhjulet vid svetsningen så
att inte svetsloppor far iväg och lägger sig på kronhjulets kuggytor. Var över huvud taget
noga med att knacka loss lösa loppor ur diffen så att de inte sedan vid körning kilar fast sig
mellan kronhjul och pinjong. -Stor risk för haveri!

Jag har provat svetsad diff två gånger i samband med skrotbilstävlingar i vinterföre.
Båda bilarna var framhjulsdrivna. Den första, en Saab V4 svetsade jag personligen.
Greppet blev fantastiskt och svetsningen räddade också drivningen efter en krock som
slet ena bärarmen ur led och drog ur den sidans drivaxel.  Bilen linkade sedan runt banan med drivning på ett framhjul och totalt uppfuckad styrning...
Bil nummer två var en Saab 900 med 100hk under huven. Med svetsad diff drog vi ifrån
rejält på raksträckorna. Det var helt fantastiskt att köra en stark bil med bra grepp.
Å andra sidan slutade det roliga med söndersmulad drivknut och samma enhjulsdrift som
hos förra bilen...  Min slutsats är att diffsvets hör ihop med stela bakaxlar.

191 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
#10
okej, tack så mkt. AGA diffningen är självklart tills  ja fått ta på en riktig diff

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

82 Inlägg
7 januari 2007
#11
bilprovningen bryr sig inte, inget olagligt att svetsa.. jag besiktade min 343 när den var agad, jämna bromsvärden också smile


82 Inlägg
7 januari 2007
#12
tänk också på att jorda på något inne i diffen så att strömmen inte går igenom något lager när du svetsar.. man kan då skada kulorna i lagrena. jorda i det stora drevet sen fyller du resten med svets smile sen sitter det garanterat smile



Sök