2700
Sök

Funderar på att köpa en svets.. utan gas.. nån som vet hur bra de e?

E.T phone home...
212 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn … ts-Mig-90/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn … s-Mig-140/

dom där kollar jag på..
ja har svetsat med mig innan.. men med gas.. o om man stänger av gasen på en vanlig mig så går de inte så bra..

men de ska gå bra med dessa då?...

tänkte mest använda till bilplåten...

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
18 maj 2011
Köpte mig en liknade på Jula 130A nåt bla bla...
Funkar bra men det krävs en del tålamod för att svetsa i tunn plåt o lite vana av vanlig pinsvets + att det "skvätter" en del.
Den med gas är "lugnare svetsnings gång".

E.T phone home...
212 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
kan inte svetsa hemma.. bor i parhus.. inget brandsäkert utrymme... så grejjen e att ja vill kunna ta med den till nån där man kan svetsa.. lite jobbigt med gastuber o släpa på då.. tongue

612 Inlägg
19 maj 2011

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 maj 2011
Flusstråd funkar utmärkt för hobbymekanikern. Nej det blir inte lika snyggt, och det skvätter en hel del, men det fungerar. Jag har en flussvets som är otroligt behändig när man gör småjobb. Det jag stör mig på mest är att handtaget, själva avtryckarknappen och slangen är kassa. Billigt skit. Själva fogen blir hur bra som helst med lite övning i allt mellan 0.8 karosseriplåt och 3mm järn.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 maj 2011
Teljemo skrev:
kan inte svetsa hemma.. bor i parhus.. inget brandsäkert utrymme... så grejjen e att ja vill kunna ta med den till nån där man kan svetsa.. lite jobbigt med gastuber o släpa på då.. tongue

Köp en brandsläckare, helst en 12 kg pulver då får du mest för valuta. En sådan släcker en bil brand o kostar 4-500kr på t.ex. ÖB, Jula mm

612 Inlägg
20 maj 2011
Problemet är inte så mycket att släcka bränder vid svetsning, som risken att dom uppstår till att börja med... Och bilen är nog inte heller det primära problemet när det är brandsäker lokal som saknas.

396 Inlägg
20 maj 2011
köp minsta kemppi mig-svetsen med gas och en liten tub, mkt smidigt att bära på.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 maj 2011
Jag hatar flussfylld tråd, men det fungerar om man har tålamod och inte allt för höga krav.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 maj 2011
G-sson skrev:
Problemet är inte så mycket att släcka bränder vid svetsning, som risken att dom uppstår till att börja med... Och bilen är nog inte heller det primära problemet när det är brandsäker lokal som saknas.

Kan isf täckas saker med en bomull presenning men dom kostar en del...

Sök