Jag är en nybörjare vad det gäller prat om utväxling. Jag skulle behöva en förklaring om vad olika utväxlingar innebär, jag har sett att det anges ex. 3:55 och jag undrar vad det innebär?
Är glad om det finns någon som orkar ta sig an och föklara för en riktig rookie
Tänk dig två sammankopplade kugghjul där det ena är dubbelt så stort som det andra. Då har du utväxlingen 2:1 (utläses som "två-till-ett") vilket innebär att om du snurrar det lilla hjulet två varv kommer det stora snurra ett.
Har man en bakaxel med t.ex. 4.11:1 i utväxling innebär det att kardanen måste snurra 4,11 varv för att bakhjulen ska snurra ett.
I så fall står det väl inte enbart "0" utan det borde stå tex 0.82:1 eller liknande. Det betyder iaf att utväxlingen är en uppväxling, dvs drivande axel snurrar långsammare än den drivna axeln.
Tar man M47 som exempel så är utväxlingen på femman 0.83:1 enligt Haynes, alltså snurrar vevaxeln 0,83 varv när växellådans utgående axel snurrar 1 varv.
I så fall står det väl inte enbart "0" utan det borde stå tex 0.82:1 eller liknande. Det betyder iaf att utväxlingen är en uppväxling, dvs drivande axel snurrar långsammare än den drivna axeln.
Tar man M47 som exempel så är utväxlingen på femman 0.83:1 enligt Haynes, alltså snurrar vevaxeln 0,83 varv när växellådans utgående axel snurrar 1 varv.
Aha okej, tackar Konstigt att man inte tagit reda på sånt här inann.