3213
Sök

Saab 9-5 anliggande bromsar

58 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#1
Hejsan köpte nya bromsbelägg EBC ultimax.

Bytte till dom nya dom gled lätt i spåren.
sista biten på bromskolven var lite motstångskraftig men det gick bra.
Märkte att jag var tvungen att trycka in kolven lite längre med dessa belägg
än orginal nästan exakt till gummiskyddet.

Satte ihop allting, och nu ligger bromsen lite snett emot skivan dom är ju fasade
så det är väl kanske inte så konstigt tror jag, men dom ligger an det går att rulla bilen för hand men det låter som en båttuta i låga hastigheter.

Smörjde kanterna och lite grann på baksidan av belägget med kopparpasta.

Observera att de tog ungefär 3mil innan dom började ligga an på båda sidor!

http://i56.tinypic.com/ndlno2.jpg

Skickar upp en bild.
Senast redigerat av turboharen (21 maj 2011)

Muttley
21 maj 2011
#2
Men vad var frågan eller du bara gjorde ett blogginlägg för att dina skivor hade en liten kant?

876 Inlägg
21 maj 2011
#3
turboharen skrev:
Hejsan köpte nya bromsbelägg EBC ultimax.

Bytte till dom nya dom gled lätt i spåren.
sista biten på bromskolven var lite motstångskraftig men det gick bra.
Märkte att jag var tvungen att trycka in kolven lite längre med dessa belägg
än orginal nästan exakt till gummiskyddet.

Satte ihop allting, och nu ligger bromsen lite snett emot skivan dom är ju fasade
så det är väl kanske inte så konstigt tror jag, men dom ligger an det går att rulla bilen för hand men det låter som en båttuta i låga hastigheter.

Smörjde kanterna och lite grann på baksidan av belägget med kopparpasta.

Observera att de tog ungefär 3mil innan dom började ligga an på båda sidor!

http://i56.tinypic.com/ndlno2.jpg

Skickar upp en bild.

köp nya skivor el svarva dem befintliga anledningen tilll att det låter beror antgligen på att det tar ett tag för bromsklossarna att slipa in sig efter skivorna.


58 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#4
några frågeställningar...

Tycker det ser konstigt ut som att dom ligger på snett men vad tror ni?
Är det någon fara att köra tills dom slits in och inte ligger på längre?
Bytte belägg från biltema skiten för att bromsarna skrek, men dom fortsätter skrika! måste jag byta skivor eller vad är det för fel?

Muttley
21 maj 2011
#5
Svarva eller köp nya om dem är tunna . Om man har en kant ska man ju inte slänga på dyra klossar

876 Inlägg
21 maj 2011
#6
turboharen skrev:
några frågeställningar...

Tycker det ser konstigt ut som att dom ligger på snett men vad tror ni?
Är det någon fara att köra tills dom slits in och inte ligger på längre?
Bytte belägg från biltema skiten för att bromsarna skrek, men dom fortsätter skrika! måste jag byta skivor eller vad är det för fel?

på med kopparpasda så slipper du skrikande bromsar,skrikskydden är sällan så bra .


Muttley
22 maj 2011
#7
Rayya skrev:
turboharen skrev:
några frågeställningar...

Tycker det ser konstigt ut som att dom ligger på snett men vad tror ni?
Är det någon fara att köra tills dom slits in och inte ligger på längre?
Bytte belägg från biltema skiten för att bromsarna skrek, men dom fortsätter skrika! måste jag byta skivor eller vad är det för fel?

på med kopparpasda så slipper du skrikande bromsar,skrikskydden är sällan så bra .

De var de han gjorde ju smile.

58 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#8
Det var inte dyra klossar beställde från usa, 326kr totalt smile
Kopparpasta smörjdes på glidbanorna och där kolven träffar. borde man smörja någon mer stans?

Endast en liten kant så ganska bra skivor.
Men eftersom jag kan rulla bilen kommer inte beläggen slitas ner så dom inte ligger emot ganska snart?
eller måste jag svarva för att inte hjullagren ska gå åt helvete eller så?

Cupra_
22 maj 2011
#9
Jag tycker det ser helt normalt ut, tror beläggen bara behöver slipa in sig lite. Kan det inte vara att dina ok kärvar annars? Med tanke på att du sa att det gick trögt att trycka in kolven sista biten? De ser ju inte så megafräscha ut menar jag.

EBC´s bromsbelägg har även ett slipmedel på, "brake in coating", skulle kunna vara så att dessa gör dem någon mm tjockare än biltemas?

Eller så är dessa i rätt storlek, biltemas var lite för tunna och kolven i oket kärvar så den inte går tillbaka tillräckligt med fulltjocka belägg?

P.s. Vad jag vet ska bromsar köras in 20-30mil så jag hade gett dem lite mer tid på sig. Plus att du ska köra in dem "snällt".
Senast redigerat av Deception (22 maj 2011)

58 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#10
Tror du har rätt deception.
Eftersom jag tryckte in kolven nästan jämt med dammskyddet, och det ändå var trångt att få på beläggen.
Borde det ju betyda att dom är lite tjockare och ligger emot lite lätt för att slitas in.

Får testa och köra några lugna mil och se om det blir bra.

58 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#11
så jävla irriterande bara att dom skriker och gnisslar så högt... hoppas dom sliter in sig..

Har fått reda på att jag förmodligen blandat ihop vänster och höger.
Trodde alla var lika, nu är då frågan om detta är problemet?

Har dragit iväg ett mail till tillverkarn om det spelar någon roll (självklart gör det väl det?) , det enda jag kan se är att slitagevarnarn hamnar under istället för över men den går ju inte emot något så..men om beläggen är olika och att det gör det skrikande ljudet vet jag inte.

Någon som vet något om detta?
Senast redigerat av turboharen (22 maj 2011)


Sök