2688
Sök

Kylarvatten som försvinner, och olja i lite kylarvattnet, oljan fin i motorn och ingen vit rök? Saab 900s -94

25 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej, vi tar det från början, köpte min saab 900 -94 i mitten av december. la inte så mkt tid att titta under huven då bilen gick ju kanon!

Inga oljeläckage vid köpet i vintras! iaf för någon månad sedan när snön var borta så tittade jag under huven och såg att expansionskärlet var geggigt, kunde alltså inte se nivån, öppnade locken och expansionskärlet ar fullt av olje klet samt tomt på vatten, trodde det var topplockspackningen som gjort sitt, men bilen gick ju bra, jämt och fint, ingen svajande tomgång. tömde kylar systemet och sköljde rent det!

pendlar med bilen dagligen ca 10mil, och har gjort ända sen vintas och tempmätaren visar mitten och har gjort hela tiden , har nu haft koll på kylarvattnet och oljan i motorn, oljan i motorn e hur fin som helst, men nu har kylarvattnen i expantionskärlet försvunnit igen samt att olje rester finns där, dock inte så mkt som i vintras, ser inte vart det läcker. det finns vatten i kylaren, men alltså inte i expansionskärlet...

Blir inte klok på detta.. vart tar kylarvattnent vägen? och hur kommer oljan in i kyl systemet.

Tacksam för all hjälp och tips!

Mvh Magnus

583 Inlägg
18 maj 2011
#2
Lowenhart skrev:
din topp är skev

Jag gillar din "fjärr-planhetsmätning" av Camaro_mange's saab.
Ifall du är säker på att den är skev du kan inte säga hur skev den då är gärna i tiondelar.
Alternativt hur du kom fram till detta smile.

Nog med det pajjaskonster nu och till diagnostik! cool


Camaro_mange:
Hur ofta tittade du under huven efter du upptäckte problemet?. Varje mil? Varje tankning? Varannan månad?. Hur mycket fyllde du på?

En förklaring som är väldigt tacksamt är att ditt kylarlock ej håller tätt och att oljan du upptäckt i kylarsystemet är gammla rester som flytit upp igen efter tidigare oljelekage som tidigare ägaren har haft. Detta är dock en väldigt optimistisk tankegång. Olja vill inte alla gånger bort trotts att man spolar vatten på den. Borde många veta efter BP katastrofen big_smile. Eller så läcker vattnet ut någonstanns när kylarsystemet kommit under arbetstryck.


En annan förklaring är att det är lekage. Mellan cylinder och kylanal.
Det kan bero på något/flera av följande:
1. Brusten topplockspackning
2. Skev topplock
3. Spricka i topplock
4. Spricka i cylinder
5... (Motorberoende fel hur konstruktionen ser ut)

Men då kanske du undrar, borde inte topplockspackningen endast göra så att kompressionsslagen går in i kylsystemet och vatten in i cylindern?. Jodå!, Men vart tar vevhusventilationen vägen som är full med oljedimma? Jodå! in i cylindern för förbränning big_smile. DVS. Oljan kan blanda sig med vattnet och inte nödvändigtvis tvärtom.

Ett lätt sätt att se ifall du har en skada och får ut kompressionsslagen i kylsystemet är att lyfta på expansionslocket. Be en vän att starta motorn. Titta i expansionskärlet för att se ifall det kommer luftbubblor. Tänk på att vissa problem uppstår bara under vissa förhållanden. Dvs kanske när motorn är varm eller när motorn varvas / under belastning. Så testa dig fram.

Ett annat sätt att se är att du får mycket vit rök ur avgasröret.

För att identifiera villken/villka cylindrar som eventuellt får in vatten kan du jämföra tändstift. Renaste stift betyder mest vatten in i cylindern. Håll koll på vart stiften satt för att identifiera villken cylinder som tar in vatten!.

När du kan återskapa problemet och veta vad du gjort är du nära en färdig diagnostik över bilen.

(ha överseende iome att inlägget skrevs 05:30 på morronen)

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (18 maj 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

25 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#3
Tack Anders för ett långt och bra svar! Har kollat expansionskärlet med en polare, vi testade varva, motorn gick varm - inga bubblor... det kommer som en oljesamling från motorns västra sida (vid remmarna) detta kommer ned på den högra länkarmen,  där det blir som en oljesamling..
det kommer inte från toppen, har motortvättat och runt toppen är det rent, det kommer snarare från undersidan av oljepumpen. Men det e skitsvårt att se hmm

ska kolla tändstiften till helgen. men det kommer ingen vit rök, som idag när jag skulle till jobbet gick jag och kollade efter start ingen vit rök, (okej det har kommit "vit rök" fuktiga dagar när man startat och kört, men det gör det ju på alla bilar)?

Ska tilläggas att det inte är mycket vatten som försvinner, och inga jätte stora mängder olja nu heller, men det finns där och jag e pedant och vill fixa problem innan dom blir värre.

PS. vi lyfte på kåpan ned till tändstiften och där såg väldigt rent och fint ut. Frågan är om toppen kan ha blivit bytt?

35 Inlägg
21 maj 2011
#4
Jag tror fortfarande att den förra ägaren råkat ut för ett topplockspackningshaveri, bytt topp och att oljeblandningen i expansionskärlet sitter på insidan av kylarslangarna till följd av detta. Angående vattnet gissar jag på att det tar sig ut genom locket till kärlet, då vi inte kunde upptäcka något läckage. smile

25 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#5
men då borde det ju försvinna kylarvatten från alla bilar hmm

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 maj 2011
#6
Camaro_mange skrev:
men då borde det ju försvinna kylarvatten från alla bilar hmm

Det kan vara som så att packningen eller något sådant är trött till locket, gamla saker torkar. Om denna ser förbrukad ut kanske det är en sak värd att byta, för den kan inte kosta många kronor?

Annars kanske det finns något liten hårfin spricka någonstans i systemet där det tränger ut vatten, jag vet att tex. BMW har termostathus och expansionskärl i plast som kan spricka och läcka lite med tiden men jag vet inte hur Saab 900 ser ut? I så fall är dock den typen av läckage svåra att upptäcka då de är väldigt små och sprickan kanske till och med tätar sig själv i vissa lägen (Material rör sig i samband med temperatur som du säkert vet). smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök