Lowenhart skrev:
din topp är skev
Jag gillar din "fjärr-planhetsmätning" av Camaro_mange's saab.
Ifall du är säker på att den är skev du kan inte säga hur skev den då är gärna i tiondelar.
Alternativt hur du kom fram till detta
.
Nog med det pajjaskonster nu och till diagnostik!
Camaro_mange:Hur ofta tittade du under huven efter du upptäckte problemet?. Varje mil? Varje tankning? Varannan månad?. Hur mycket fyllde du på?
En förklaring som är väldigt tacksamt är att ditt kylarlock ej håller tätt och att oljan du upptäckt i kylarsystemet är gammla rester som flytit upp igen efter tidigare oljelekage som tidigare ägaren har haft. Detta är dock en väldigt optimistisk tankegång. Olja vill inte alla gånger bort trotts att man spolar vatten på den. Borde många veta efter BP katastrofen
. Eller så läcker vattnet ut någonstanns när kylarsystemet kommit under arbetstryck.
En annan förklaring är att det är lekage. Mellan cylinder och kylanal.
Det kan bero på något/flera av följande:
1. Brusten topplockspackning
2. Skev topplock
3. Spricka i topplock
4. Spricka i cylinder
5... (Motorberoende fel hur konstruktionen ser ut)
Men då kanske du undrar, borde inte topplockspackningen endast göra så att kompressionsslagen går in i kylsystemet och vatten in i cylindern?. Jodå!, Men vart tar vevhusventilationen vägen som är full med oljedimma? Jodå! in i cylindern för förbränning
. DVS. Oljan kan blanda sig med vattnet och inte nödvändigtvis tvärtom.
Ett lätt sätt att se ifall du har en skada och får ut kompressionsslagen i kylsystemet är att lyfta på expansionslocket. Be en vän att starta motorn. Titta i expansionskärlet för att se ifall det kommer luftbubblor. Tänk på att vissa problem uppstår bara under vissa förhållanden. Dvs kanske när motorn är varm eller när motorn varvas / under belastning. Så testa dig fram.
Ett annat sätt att se är att du får mycket vit rök ur avgasröret.
För att identifiera villken/villka cylindrar som eventuellt får in vatten kan du jämföra tändstift. Renaste stift betyder mest vatten in i cylindern. Håll koll på vart stiften satt för att identifiera villken cylinder som tar in vatten!.
När du kan återskapa problemet och veta vad du gjort är du nära en färdig diagnostik över bilen.(ha överseende iome att inlägget skrevs 05:30 på morronen)Mvh
Anders