4176
Sök

BMW 325i Touring -01, ASC+T eller DSC?

Fartdåre =)
147 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej! Någon BMW fantast som har koll på när ASC+T byttes ut mot DSC?

Min bil är tillverkad månad 12 år 2000. Men är årsmodell -01

Mvh Christian

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2011
#2
DSC fanns som tillval till din bil, men blev standard först i samband med faceliften för E46. Vilket system du har är enkelt att kontrollera, står det DSC eller ASC på knappen framför växelspaken? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fartdåre =)
147 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#3
Det står ASC, men enligt folk på Autopower råder väldigt delade meningar, vissa säger att det kan stå vilket som om bilen är tillverkad efter 06/-00.

Men jag provade att hålla inne asc knappen, men det blir bara samma som att trycka på den snabbt. Så jag tror att jag har det gamla systemet.


Mvh

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2011
#4
Användarna på Autopower är precis som här på Garaget enbart människor bakom ett tangentbord och kan förstås förstått det fel, jag tänker inte sitta här och påstå att jag har helt rätt men jag är nästan 100% säker på att så är fallet. Varför skulle BMW sätta dit en knapp märkt "ASC" på en bil med deras senaste system "DSC" eller tvärt om?

Vill du vara helt säker så ge dig ut på en grusväg eller liknande och försök provocera fram en sladd, ASC är ett passivt antisladdsystem och griper alltså enbart in genom att förhindra hjulspinn och/eller fördela drivkraften för att förhindra en sladd. DSC är ett modernt "aktivt" antisladdsystem och griper in med bromsar, drivkraft och allt det kommer åt för att förhindra en sladd. smile
Senast redigerat av Rquired (24 maj 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fartdåre =)
147 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#5
Jag provade på blöt asfalt igår, då stämplade jag full gas varvet gick upp och bilen skulle precis börja spinna, då sjönk varvtalet dramatiskt och hela bilen bromsades. Vet ej vilket system det är då? OBS! det var ej ifrån stillastående, utan från ca 40km/h som jag gasade och på 2ans växel.

Mvh

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2011
#6
crille_86 skrev:
Jag provade på blöt asfalt igår, då stämplade jag full gas varvet gick upp och bilen skulle precis börja spinna, då sjönk varvtalet dramatiskt och hela bilen bromsades. Vet ej vilket system det är då? OBS! det var ej ifrån stillastående, utan från ca 40km/h som jag gasade och på 2ans växel.

Mvh

Det bör ha varit antispinn oavsett om du har DSC eller inte, skillnaden hade varit om du gjort samma sak och vridit på ratten: Med ASC hade den strypt hjulspinnet men bakänden hade glidit ut en bit trots det. Men med DSC hade bilen med hjälp av bromsarna gått in och hävt sladden. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fartdåre =)
147 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#7
Glömde skriva det tongue Det var i en sväng, för jag tänkte att det är lättare att dra loss hulen i en sväng än rakt fram. Men fick inget kast med bakvagnen.

Edit: Kan va för att jag körde "för sakta"?

Jag ska ut och prova fler gånger inom en snar framtid smile

Edit 2: Hade en E30 innan, så jag vet hur det känns när bakvagnen kastas ut och man får parera med ratten smile
Senast redigerat av crille_86 (24 maj 2011)

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2011
#8
crille_86 skrev:
Glömde skriva det tongue Det var i en sväng, för jag tänkte att det är lättare att dra loss hulen i en sväng än rakt fram. Men fick inget kast med bakvagnen.

Edit: Kan va för att jag körde "för sakta"?

Jag ska ut och prova fler gånger inom en snar framtid smile

Edit 2: Hade en E30 innan, så jag vet hur det känns när bakvagnen kastas ut och man får parera med ratten smile

Ok, då är det svårt att säga för även ASC häver sladden. Det är metoden systemet använder som skiljer, samt att DSC är bra mycket effektivare än ASC. Men pröva och se om du kan uppfatta om bilen använder bromsarna för att häva sladden eller inte, ett sätt du kan pröva är att eftersom ASC inte aktivt styr tillbaka så kan man provocera bilen till att "hålla kvar sladden" med detta. Med DSC aktivt så styr det bilen på rätt kurs så fort som möjligt oavsett. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök