3084
Sök

Ingen ström till bränslepmpen saab 900 2,0i

37 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej.

bilen vägrade starta efter ett kortare stopp har efter detta prövat med.
kontrolera gnista på stiften ok
gjort rent fördelare och rotor
bytt bensinpump
mätt vevaxelgivare 826 ohm
bytt plats på bränslerelät mot ett annat likadant som satt i jämte
kollat säkringar ok

något förhindrar strömmen till pumpen vad kan det vara?
tacksam för all hjälp
obs pumpen fungerar det vet jag men jg får alltså ingen ström till pumpen inte ens på säkringen till pumpen

37 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#2
HJÄÄÄÄÄLLLLPPPPPP!!!
Jag får damp på bilen.
idag provade jag även byta startkontakten i tändningslåset men jag får ingen soppa/ström till pumpen.
sad

Forummoderator
18 010 Inlägg
19 maj 2011
#3
Hade precis samma problem som dig i vintras. Bytte den ej fungerande pumpen mot en "ny" från skroten. Den gick med "tvångsmatning" men bilen vägrade ändå starta! Tröttnade i garaget vid 2 på morgonen och åkte hem. Senare dagen efter ringde farsan och skulle bara berätta att han kört ut bilen om jag ville hämta den? What? Den gick alltså igång direkt efter att ha stått i runt 10 timmar?

Så ge dig inte. Saabar... Sålde bilen ett par dagar efteråt. Fast den går fortfarande som en klocka efter 4-5 månader då jag möter den rätt ofta.

EDIT: Spruta duktiga mängder startgas i insuget och starta sedan. Går den klockrent på tomgång i 2-4 sekunder så är det säkert pumpen som strular. Min 900 2.3i -97 gjorde detta.





Mvh
Alexander
Senast redigerat av Dieselsmurfen (19 maj 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#4
bilen stannade i lördags och har sen dess stått minst 10 timmar mellan alla mina reparations försök sad
hjärnan kokar av tankeverksamhet men jag kommer inte pånått

Forummoderator
18 010 Inlägg
19 maj 2011
#5
matt_ias skrev:
bilen stannade i lördags och har sen dess stått minst 10 timmar mellan alla mina reparations försök sad
hjärnan kokar av tankeverksamhet men jag kommer inte pånått

Tvångsmata pumpen med +12 volt och försök starta fort som fan sen. Brun + och svart - var det på min. Med tanke på vad som hände mig skulle jag hållit på en bra stund med detta!

Mvh
Alexnader

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 010 Inlägg
19 maj 2011
#6

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#7
hjälper det att tvångsmata pumpen då? om spridarna inte öppnar kanske är det något med dom som hindrar strömmen till pumpen meen vad vet jag ej.

Forummoderator
18 010 Inlägg
19 maj 2011
#8
matt_ias skrev:
hjälper det att tvångsmata pumpen då? om spridarna inte öppnar kanske är det något med dom som hindrar strömmen till pumpen meen vad vet jag ej.

Jag vet ärligt talat inte... Men tvångsmatning plus startgaskörning så borde du veta om pumpen krånglar eller nåt annat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#9
jag är relativt övertygad om att något annat hindrar strömmen till pumpen då jag tvångskört den ett par gånger men visseligen har jag inte försökt starta bilen då men å andra sidan är det torrt som snus vid stiften. problemet ligger väl i både spridarna och ström till pumpen. testade även att skifta motronic boxen

Forummoderator
18 010 Inlägg
19 maj 2011
#10
matt_ias skrev:
jag är relativt övertygad om att något annat hindrar strömmen till pumpen då jag tvångskört den ett par gånger men visseligen har jag inte försökt starta bilen då men å andra sidan är det torrt som snus vid stiften. problemet ligger väl i både spridarna och ström till pumpen. testade även att skifta motronic boxen

Larm/startspärr?

Har du provar att låsa/låsa upp bilen och sedan prova att starta? Jag vet, basic för den som vet om det men ändå!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#11
japp det har jag gjort har även haft väck minuskabeln från batteriet. testade även att få fram en egen felkod med en beskrivning jag hittade här men check engine lampan blinkade ingenting

Forummoderator
18 010 Inlägg
19 maj 2011
#12
Prova start med tvångskörning av pump. Och glöm inte med startgas, några minuter! Kolla stiften sen. Sen vet jag inte mer... VI får hoppas nån Saab-snubbe har mer info till morgonen...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#13
tack så länge smile

37 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#14
Idag har jag tvångskört pumpen med kablar direkt från batteriet men bil jäveln startar ändå inte. inte nog med att bränslepumpen inte får ström utan det är någon annan skit med. kollade även gnistan igen och den är jättefin och det var blött nere i cylindern.  HJÄLP!!!!

37 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#15
verkar vara ett egendomligt problem jag har sad


Sök