3064
Sök

Hjälp med slutsteg och högtalare

47 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Hej, skulle behöva lite hjälp här nu smile
Det är så att jag har ett slutsteg som heter Phoenix Gold QX 2100 som jag använder till mitt "hatthyll-system". Och nu har ena högtalaren börjat glappa, och jag har luskat ut att det är det "left" på slutsteget som glappar( där man koppla in den vänstra högtalaren).
Så min fråga är, kan jag koppla in båda högtalarna på "right" utan att det blir överbelastning på slutsteget tro?
Jag är inte bra på sådant.
Det kommer ljud ur båda högtalarna när jag kopplat så, och det låter riktigt bra. Men tänkte att det kan bli snebelastning på slutsteget om man har så för länge?

Hittade lite uppgifter om slutsteget som kan va av nytta: det är 2CH (två kanaler)

Power output:

4 stereo ohm @ 12/13.8 VDC
35/45WRMS X 2

2 stereo ohm @ 13.8 VDC
50 WRMS X 2

4 ohm bridged @ 13.8 VDC
100 WRMS X 1
200w max
Crossover Frequencies
30Hz to 600Hz

Crossover Slopes
12dB per Octave

Väldigt tacksam för svar smile

1 938 Inlägg
24 maj 2011
Steget ser ut att vara 2ohms stabilt på pappret i alla fall så det skall inte va någon fara, bieffekten är att du bara får vänsterkanalsljud i båda högtalarna, effekter och röster kan bli konstigt rent ljudmässigt.
Ett hett tips är annars att söka upp den bidragande orsaken till glappet, kan ju vara nått så enkelt som en lös signalkabel från stereon, man vet aldrig. smile

47 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Nu har jag varit ute och fixat och sökt fel, Vet inte riktigt vad som va felet för gjorde om allt, gjorde om kablarna, bytte alla säkringar (trots att dom var hela), och lite så, så nu fungerar det igen, as nice smile
Så blev det en invändig och utvändig tvätt också såklart big_smile

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Glesmark skrev:
Steget ser ut att vara 2ohms stabilt på pappret i alla fall så det skall inte va någon fara, bieffekten är att du bara får vänsterkanalsljud i båda högtalarna, effekter och röster kan bli konstigt rent ljudmässigt.
Ett hett tips är annars att söka upp den bidragande orsaken till glappet, kan ju vara nått så enkelt som en lös signalkabel från stereon, man vet aldrig. smile

inte bra att sne belasta ett steg.

1 938 Inlägg
25 maj 2011
big-jepp skrev:
Glesmark skrev:

inte bra att sne belasta ett steg.

Vet du någon källa på det samt anledning till varför man inte skall "snedbelasta"?

1 938 Inlägg
25 maj 2011
Någon?

Sök