C20let vill ej starta
Hej alla glada o motor kunninga
Det är så att min c20let har blivit nyrenoverad med alla tänkabara packningar o lager, den revs ned igen pga att den ryckte blått o man hittade felet o det var ventiltätningarna som jag hade lyckats tvinga dit som jag hade då lyckats skada.
Så jag monterade ihop hela motorn o sänkte ner den i Calibra o allt monterades rätt förutom att jag hade glömt att skruva dit den nya oljefiltret.
Så jag häller i olja i motorn o vrider på tändningen så motorn får lite soppa eftersom den var helt tom, 10sek efter drar jag vidare tändningen o startade bilen o yes den gick o starta på första försöket utan problem.
Så efter ca 5-7 sek efter start skulle jag köra fram bilen o jag hann köra två meter sen dog den.
så jag provar o startar igen tänkte jag o den går i ca 1sek o dör
provar yttligare o det händer inget alls, springer fram o kollar o ser en fin olje pöl under bilen, jag inte så konstigt för att jag glömde att skruva dit den nya filtret.
puttar tillbax bilen o drar iväg o köper nytt olja o häller i motorn o försöker starta men ingen respons alls förutom en mindre smäll.
prövar dagen efter o starta samma sak igen inget händer utan den smäller lätt o sen motorn går runt utan att den tänder.
Har kollat felkoder men hade inga felkoder förutm varvtalskoden o 12 om jag mins rätt som alltid blinkar
Har kollat upp vartenda kontakt om den sitter rätt i motor
Kollat alla tryck rör o slangar.
kollat alla vacum slangar.
kollat om bilen får soppa, ja det finns soppa i fueltrilen o även lite på kolvarna när man drar ut stiften.
tändkablar sitter i rätt ordning.
LMM sitter åt rätt håll
Tomgångsmotor sitter åt rätt håll
Nollade motorn igen o på med kamremmen igen ifall jag gjorde fel där men inget vidare.
kollade alla säkringar o inget är trasigt.
Turbon har bara gått 2000mil o jag tvivlar på att turbon har med det hela o göra.
Det känns som att motorn inte får nån gnista för att kunna starta.
Jag håller på att bli toktig eftersom jag inte hittar felet
Så nu hoppas jag på lite hjälp för att få igång motorn
Tack till alla som kan lägga nån minut från sin tid på mig o min tokiga spis.
Tack på förhand
MVH/Rawad
Vi tycker olika vet jag, that's it