3333
Sök

Reg besiktning saab 9000

394 Inlägg
29 mars 2011
#101
ganska kul dedär med regbes osv... tänkte köra igenom min med std grenrör och GT35 dock med plåt över turbon och en plast bit under vid subframen, sen blir det givetvis nedställt laddtryck och SÅ ORIGINAL SOM MÖJLIGT! vi får se vad dom säger.

lycka till!

vem fan är maptun?

3 354 Inlägg
29 mars 2011
#102
hedley skrev:
Okej, är det så strikt vid reg besiktigtning.. kanske bara jag som har haft tur då. Har aldrig haft några problem med någon trimmad bil vid besiktningen hittils. Ska bli spännande att se vad dom säger i år.

Och som jag sagt tidigare åker du på grundladd osv kommer bilen inte gå bättre än original = inte trimmad då en effektökning inte är påtaglig?

bör vara strikt men som sagt bes männen e också mänskliga

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

655 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#103
Von-Aron skrev:
ganska kul dedär med regbes osv... tänkte köra igenom min med std grenrör och GT35 dock med plåt över turbon och en plast bit under vid subframen, sen blir det givetvis nedställt laddtryck och SÅ ORIGINAL SOM MÖJLIGT! vi får se vad dom säger.

lycka till!

Jo har också tänk haft en plåt över grenrör och turbo, men kommer se knepigt ut när grenröret är så "höga" , plåten hamnar så högt upp


394 Inlägg
29 mars 2011
#104
wetese skrev:
Von-Aron skrev:
ganska kul dedär med regbes osv... tänkte köra igenom min med std grenrör och GT35 dock med plåt över turbon och en plast bit under vid subframen, sen blir det givetvis nedställt laddtryck och SÅ ORIGINAL SOM MÖJLIGT! vi får se vad dom säger.

lycka till!

Jo har också tänk haft en plåt över grenrör och turbo, men kommer se knepigt ut när grenröret är så "höga" , plåten hamnar så högt upp

Jag har ju original grenrör, så plåten kommer så "normal" ut över min turbo.

vem fan är maptun?

655 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#105
jo ja pröva sätta på orginal grenrör på min, men då passar inte downpipen mot turbon, turbon kommer för långt åt vänster..


655 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#106
Någon som vet om 9-5ans motor passar? Farsan har en ståendes i garaget, så tänkte höra med er:)


655 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#107
Hur är det med spridarna då? Passar dom?


888 Inlägg
1 april 2011
#108
Varför göra allting så svårt? Köp en rasad 9000 turbo för några 1000lappar och flytta över dom sakerna som krävs för att bilen ska bli godkänd. tex grenrör, turbo, spridare, databox sen bara kör in och besiktiga.

grön aktivist
846 Inlägg
1 april 2011
#109
Om du åker in till skroten och kollar runt efter 9000 2.3T så lär du hitta ett gäng.
För 1500 spänn så får du motor + låda här i Göteborg förutsatt att du skruvar loss anslutningar och sånt själv.
Att lyfta ur och lasta in den i din bil ingår.
Borde inte kosta mycket att plocka med sig resten av avgassystemet samt motorstyrboxen...
I värsta fall så har jag en styrbox liggandes som jag kan programmera med typ... steg 1 eller 2.
Sedan så är det ju bara att rycka magnetventilen som sagts tidigare , detta borde fungera.

Andra alternativet är att köpa en fulltrycka på blocket , dom börjar krypa under 5000 spänn och det kan det ju vara värt...


655 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#110
De går inte regga bilen med de som sitter på nu då?


grön aktivist
846 Inlägg
25 april 2011
#111
Om det ser ut såhär : http://www.garaget.org/?car=224670&image=2119102

Så kommer dom flesta besiktningsmän att reagera.
För att registrera bilen som ombyggt fordon så behövs det utbytt motor , växellåda och bromssystem.
Då anser dom att bilen är så kraftigt modifierad så att den är ombyggd.
Har svårt att tro däremot att du nånsin kommer få igenom 440 hästar...
Fanns en anledning till varför P-A registrerade 9-3:an med 250 hk och inte 800 wink.


655 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#112
Confide skrev:
Om det ser ut såhär : http://www.garaget.org/?car=224670&image=2119102

Så kommer dom flesta besiktningsmän att reagera.
För att registrera bilen som ombyggt fordon så behövs det utbytt motor , växellåda och bromssystem.
Då anser dom att bilen är så kraftigt modifierad så att den är ombyggd.
Har svårt att tro däremot att du nånsin kommer få igenom 440 hästar...
Fanns en anledning till varför P-A registrerade 9-3:an med 250 hk och inte 800 wink.

Hm, ja ja förstår.. Får jaga delar o byta ut då.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 april 2011
#113
men byt bara x-röret o turbon o sen kör du o besiktigar, det kommer funka


1 938 Inlägg
29 maj 2011
#114
Ingen uppdatering på länge, hur har det gått?


Sök