"Lastbilsdiesel" och "Personbilsdiesel" Är samma skiten. Att det är billigare kan vara att det är angivet utan moms eller att det är mängdrabatt som ovanstående påpekade.
Ang. alternativa bränslen så går Biodiesel/Rappsdiesel utmärkt, OM du inte har skit i tanken, Tex aljer (som bildas genom tiden i dieseltankar). Detta löser rapsoljan upp då den är lite vassare och sätter sig. Även sot kan ställa till det då även detta löses upp och kan sabba maskineriet. Har kört på det i min w123 240d. Den gick kass till en början. Men efter jag sugit ur tanken så gick den perfekt.
Jobbar som mekaniker på ett lastbilsåkeri som har labbat lite med biodiesel, I lastbilarna funkade det fint, där i mot så gick en Volvo BM lastmaskin åt skogen under tiden den gick på biobränsle, men det blev aldrig någon klarhet om det var biobränslets fel.
Är inte 100% säker men jag har för mig att Scania lämnar full garanti på motorerna med biobränsle som drivmedel, medans Volvo lämnar "på egen risk garanti".
Har ingen egen erfarenhet, men några bekanta köpte billig matolja på lidl (vet inte om det var rappsolja, fritörolja eller matolja. Vet heller inte skillnaden :p) Men för dom funkade det inte.
PS. Biobränslet kördes utan modifikationer på motor eller pumpar what so ever.
ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ