3432
Sök

Tjena har en saab 9000 95 200hk, det värkar vara mer hk än 200...

48 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#1
hur kan man kolla om den är shippad på nå sätt, kanske nån vet...

1 019 Inlägg
30 maj 2011
#2
Koppla in en (bra) graderad laddtrycksmätare och kontrollera vad den laddar. Original laddtryck ligger på max 1,0 bar som sjunker något med ökande varv.


48 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#3
ok, ja det verkar vara en bra ide,  tack för tippset,  inga anda knep...

Optimist
145 Inlägg
30 maj 2011
#4
Fråga tidigare ägare?

Här kan man skriva något vettigt

Optimist
145 Inlägg
30 maj 2011
#5
Fråga tidigare ägare?

Här kan man skriva något vettigt

48 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#6
har jort det han viste inget tyvär, he he...

Bilälskare
283 Inlägg
1 juni 2011
#7
de man kan göra emd är att kolla boxen.. jämnföra emd en original, och se om den som sitter i heter nått annat..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

2 924 Inlägg
1 juni 2011
#8
klawd22 skrev:
de man kan göra emd är att kolla boxen.. jämnföra emd en original, och se om den som sitter i heter nått annat..

Nja... vid trimchippning byter man inte styrboxen... roll

Hur mkt visar din orginal laddtrycksmätare som mest?

~ Life is short, have FUN! ~

48 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#9
peegee skrev:
klawd22 skrev:
de man kan göra emd är att kolla boxen.. jämnföra emd en original, och se om den som sitter i heter nått annat..

Nja... vid trimchippning byter man inte styrboxen... roll

Hur mkt visar din orginal laddtrycksmätare som mest?

fick just igång laddtrycksmätaren, en slang hade hoppat av inne vid vindrutetorkarmotorn, jävla konstigt asså nu låter dumpen annorlunda, först pyser det ju sen det hakkande ljudet, det hakkande ljudet har ändrats sen jag hittade den avhoppande slangen till laddmätaren nu låter det mer som ett surrande ljud efter att det har pyst...

181 Inlägg
4 juni 2011
#10
Garfield skrev:
Koppla in en (bra) graderad laddtrycksmätare och kontrollera vad den laddar. Original laddtryck ligger på max 1,0 bar som sjunker något med ökande varv.

Nej nej. Orginal så e de 0.6 - 0.7 men inte mer.. om den sjunker som du beskriver så ska du provtrycka din wastegate. ellet kolla din magnetventil.. den ska inte sjunka! Då är något fel!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 juni 2011
#11
bluie skrev:
Garfield skrev:
Koppla in en (bra) graderad laddtrycksmätare och kontrollera vad den laddar. Original laddtryck ligger på max 1,0 bar som sjunker något med ökande varv.

Nej nej. Orginal så e de 0.6 - 0.7 men inte mer.. om den sjunker som du beskriver så ska du provtrycka din wastegate. ellet kolla din magnetventil.. den ska inte sjunka! Då är något fel!

B234L laddar max 1,0 bar (200hk)
B234E laddar max 0,4 bar (170hk)
B234R laddar max 1,08 bar (225hk)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 019 Inlägg
6 juni 2011
#12
bluie skrev:
Garfield skrev:
Koppla in en (bra) graderad laddtrycksmätare och kontrollera vad den laddar. Original laddtryck ligger på max 1,0 bar som sjunker något med ökande varv.

Nej nej. Orginal så e de 0.6 - 0.7 men inte mer.. om den sjunker som du beskriver så ska du provtrycka din wastegate. ellet kolla din magnetventil.. den ska inte sjunka! Då är något fel!

Laddtrycket ska sjunka med ökat varv, detta sköts elektroniskt av styrsystemet. Angående laddtryck se kwansas inlägg. 1,0 bar stämmer.
Senast redigerat av Garfield (6 juni 2011)


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
6 juni 2011
#13
att laddtrycket sjunker på högre varv är turbons "fel" tongue den orkar inte pump luft längre, speciellt inte orginal T25 turbon.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 062 Inlägg
6 juni 2011
#14
kwansa skrev:
att laddtrycket sjunker på högre varv är turbons "fel" tongue den orkar inte pump luft längre, speciellt inte orginal T25 turbon.

Nej Det styrs sedan -83 på saabar av elektronik. Det är ju därför man kan "chippa" de eller på äldre bilar med APC ändra lite på kretskortet.

Naturligtvis finns den en övre gräns och den sätter ju turbons kapacitet men den är man inte i närheten av med ett originalprogramm.

M.V.H.



Sök