3409
Sök

För höga avgasvärden! BEHÖVER SVAR!!

18 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#1
Hallå fick ett par 2or på besiktningen.
HC och Co värderna är 2 av dom.

det är en audi a4 1,8t -97 som rullat 27k
den ryker å luktar skit (Ibland)
var nere hos en verkstad som kolla på den för nån timme sen och han trodde inte det var toppackningen utan snarare vattenpumpen.
undrar bara om vattenpumpen kan ändra avgasvärderna?

426 Inlägg
2 juni 2011
#2
Kan vara, men hur mycket för höga värden fick du?

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

18 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#3
CO: 0,5   
HC: 189
CO 2500: 0,6
Lambda: 1,02

TBM NINJA
917 Inlägg
2 juni 2011
#4
vet inte hur tekniska audisarna är men om vattenpumpen inte orkar cirkulera vattnet ordentligt så stigger tempen å därför kanske motor spär lite extra sås? aka sämre värden?

bara en ren gissning, har ingen aning

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 juni 2011
#5
Höga avgasvärden pga en vattenpump? Det var bland det mest långsökta jag hört tongue
Och motorer drar mindre bränsle när dom är varm...
Tror den verkstaden bara var ute efter dyra jobb...

Meen, till problemet

CO stiger när luften inte räcker till bränslet, ditt luftfilter kan vara tätt tex, eller så skickar din bil på mer bränsle än vad som behövs,
HC är oförbränt bränsle. Och ja, skicker bilen för mkt bränsle "Orkar" inte bilen bränna allting effektivt helt enkelt.

Så problemet är att din bil drar mer bränsle än vad den ska göra, vrf gör den det? Jaadu, Din bil är ju utrustad med OBDII, så jag skulle tatt felkoder...
Senast redigerat av LeafBox (2 juni 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

83 Inlägg
2 juni 2011
#6
Den ryker och luktar skit ibland skriver du - låter ju inte kanon. Om inte turbon är bytt så är ju det inte omöjligt att den spökar för dig, läcker olja ut till avgaserna. Skulle förklara värdena och lukten. Har du riktig otur så läcker nån kolv. Men sen finns ju vevhusventilation coh sånt också, mkt kan klabba igen och bråka vid dom miltalen, backventiler som inte funkar längre etc. Om du inte har nån duktigt VW kompis så är det nog verkstan som gäller innan nåt rasar bigtime. En Turbobil som luktar olja och har höga avgasvärden kan potentiellt bli dyr i längden.

Om inte någon VW kille här på Garaget kommer med nån bra rimlig förklaring hur en vattenpump kan orsaka dessa problem på en dylik motor så sätter jag en slant på den verkstan fullständigt var ute och cyklar för övrigt. Vattenpumpen är INTE det första man tänker på vid ett dylikt problem, allra minst med en turbobil.

18 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#7
Tack för alla svar hittils smile
svårt att få för mycket info.
men om turbon läcker så borde jag väl se det om ja kollar lite närmre på den?

426 Inlägg
3 juni 2011
#8
Du kan ju alltid plocka bort insugsröret till turbon och känna efter på impellerna om de glappar axiellt och hur impellrarna ser ut. Glappar den axiellt dvs in och ut så är turbon pajj och behöver bytas, gör den inte det och allt ser bra ut är den förmodligen ok, om det nu inte läcker en massa skit från den

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

537 Inlägg
3 juni 2011
#9
Hade ca 190HC på min Mazda 323F från 92. Bytte tändstift, olja, oljefilter och luftfilter. Då sjönk den till 105. Hällde i k-sprit, körde 15-20mil (ingen brådska med efterbesiktningen). Åkte in och fick då 48HC. Så nog allt hjälper en liten service och k-sprit.. Men det verkar som du kanske har andra problem.

18 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#10
Det är turbon som e kass. Hade loss insugsröret å kände. Å det glappa.
Det borde väl vara felet för avgasvärderna? Nån som vill köpa bilen då ja inte har tid att fixa den.?


Sök