3430
Sök

Volvo 850 -94 Sänknings frågor?

1 679 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#1
Hur kollar man om det sitter nå sänkfjädrar på bilen som?
Den ser ut så här nu...
http://img846.imageshack.us/img846/9896/201106062659.jpg

Jag skulle vilja ha 60/40 sänkning, men som det verkar nu så blir det för lågt hmm
så kanske 40/40?
Vad tror ni?

Däckena som sitter på nu är 215/35-18 smile
fälgarna är 8tum breda om det hjälper nåt smile

Sen blir 60/40 för lågt på vinter kanske?

Ni kan även få visa andra 850 med både 40/40 sänkning och 60/40 sänkning
Senast redigerat av JimmyAndersson (6 juni 2011)


2 624 Inlägg
6 juni 2011
#2
bara och mäta och se ju? wink 4cm lägre bil om du kör 40/40 och ja 6cm lägre bak om du kör det andra...

men efter att ha sett bilden så tror jag att det kommer bli för tight med 60/40! smile


1 679 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#3
Joo, ser ut att bli tight med 60/40 men den sänker 60mm fram och inte bak smile
utan bara 40mm bak smile


Glidare
18 Inlägg
6 juni 2011
#4
Har inga bilder tyvärr. Men jag kör 60/40 sänkning på min 850 -96. Med 16" orginal turbo fälgar, lite fel däck på 205/55. Det är väldigt tight fram och det går inte svänga max. Bak är det inga problem alls. Men med lägre profil fram så funkar det nog.

1 679 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#5
Jonas_Kapli skrev:
Har inga bilder tyvärr. Men jag kör 60/40 sänkning på min 850 -96. Med 16" orginal turbo fälgar, lite fel däck på 205/55. Det är väldigt tight fram och det går inte svänga max. Bak är det inga problem alls. Men med lägre profil fram så funkar det nog.

om det blir lite tight för dig med den profilen vilket jag ungefär kommar ha på vintern så får det nog bli 40/40 sänkning smile
men ni kan endå få visa olika sänkningar på 850 smile


Glidare
18 Inlägg
6 juni 2011
#6
Jo just de, din bil ser inte sänkt ut alls. Den ser orginal ut. Orkar inte köra ut bilen ur garaget just nu och fota.

1 679 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#7
Jonas_Kapli skrev:
Jo just de, din bil ser inte sänkt ut alls. Den ser orginal ut. Orkar inte köra ut bilen ur garaget just nu och fota.

du får gärna fixa ett kort senare om du vill smile


Glidare
18 Inlägg
6 juni 2011
#8
http://i1094.photobucket.com/albums/i443/aoe_ldz/IMG_3201min.jpg

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/aoe_ldz/IMG_3200min.jpg

Hade inget bättre för mig så. smile Bak gjorde det inte så stor skillnad, men fram gjorde det väldigt mycket. Jag tror dom gamla som satt bak var väldigt dåliga.

Hsh, bilen står lite och lutar framåt, inte direkt plant underlag.

1 679 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#9
det där såg ju skitbra ut smile
för jag tycker min ser lite låg ut bak, men det kan ju vara dåliga fjädrar också smile
men tar däckena bara i uppåt`?
alltså i skärmkanten när du svänger? smile


Glidare
18 Inlägg
6 juni 2011
#10
Koolt. Nja dom tar i inneskärmen på insidan. Men bara när man svänger fullt, framför axeln så att säga. I ytterkant går det fritt. Men som sagt, det ska ju egentligen vara 50 eller 45 profil. Men jag tycker det ger lite mjukare gång med 55or.

1 679 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#11
Joo, jag får mäta så noggrant jag kan smile
hur ska man mäta korrekt som?
vet du det?
skärmkant ner till hjulet, eller mitten av fälgen upp till skärmkanten eller nåT?


Glidare
18 Inlägg
6 juni 2011
#12
sånt där är jag dålig på tyvärr. smile

2 624 Inlägg
6 juni 2011
#13
Skärmkant ner till däcket brukar man ju mäta smile


865 Inlägg
6 juni 2011
#14
JimmyAndersson skrev:
Joo, jag får mäta så noggrant jag kan smile
hur ska man mäta korrekt som?
vet du det?
skärmkant ner till hjulet, eller mitten av fälgen upp till skärmkanten eller nåT?

skärmkanten t centrum av hjulet mäter du... jag har 60/40 på min 855a och 8tum breda fälgar med 215/35-18" och dom tar inte i någonstans inte ens när jag svänger fullt...


Glidare
18 Inlägg
8 juni 2011
#15
Jo jag tänkte på en sak. Ni kör ju T5or. Min är en 2.5S och när jag kikar på vad för fälgar som passar, så är inte orginal Volvo 16" Turbo/T5 fälgar med. Det är tydligen fel ET mått på dom för min modell. Så som no_fake skriver ska du nog inte alls ha några som helst problem med en 60/40 sänkning.

Däremot när jag kikar på no_fake´s bil, så undrar jag om jag inte har den styvare 855 sänkningen. Köpte det begagnat så de va grisen i säcken.

Nåväl, lycka till. Jo just de. Köp inte special verktyget för att ta bort kors-muttern med i toppen på framstöten. Det fixar man med en nyckel som kommer från en vinkelslip, med orginal muttern lätt ovanför och ett järnrör för vinkelslips-nyckeln. Den finns på jula för 49 lr 79 på volvo är nog special-verktyget dyrare. wink


Sök