3487
Sök

Byte av knutkors på 145.

29 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
Hej allihopa! smile

Jag har fått konstaterat att mitt knutkors på min 145a är i behov av utbyte och har nu införskaffat mig ett nytt sådant.

Nu tänkte jag fråga hur svårt det är att byta ett sånt, om jag bör få hjälp av någon med erfarenhet, eller försöka mig på det själv. roll

Vad jag då tänkt, är och ta loss hela kardanen och spänna fast i ett stabilt skruvstycke, lossa låsringarna med en tång. Men sen vet jag inte vad jag ska göra för att få ut det gamla knutkorset. Finns där något jag bör tänka på före/under/efter operationen. Och kan någon beskriva steg för steg hur man byter ut ett sådant hade jag varit väldigt tacksam!

Tack på förhand!

Mvh. Martin

21 761 Inlägg
23 juni 2011
Några saker du bör tänka på är att märka upp läget på "plattorna" i båda ändar av kardanen så att de blir monterade i samma läge. Kardanen är balanserad, sätter man tillbaka sakerna i ett annat läge så kan det uppstå vibrationer. smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 juni 2011
Det är inte speciellt svårt, men det kräver att du tänker efter före. Du behöver ett specialverkyg eller lite hylsor & ett rejält skruvstycke. Bra låsringstång är ett måste.

http://www.youtube.com/watch?v=zdDitgOV … 4961162AE0 hittade den här youtube guiden, jag pallade inte att titta på hela men han verkar ha ganska bra koll. Men när du ska ha i de nya lagerskålarna så brukar jag föredra skruvstycke & hylsor för att pressa i dem istället för hammare, men det kanse bara är jag. smile
Senast redigerat av RD_87 (23 juni 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

29 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
Menar du att kardanen måste vara åt rätt håll, eller syftar du på 'plattorna' längst ute på kardanaxlen?
Jag ska förmodligen ha de rätta verktygen hemma och tror att jag försöker mig på det endå.
Jag har ett helt nytt knutkors, men för att få in det i 'hållaren' måste jag ta väck lagerhållarna?

Denna filmen visade med rätt bra hur man gör om någon annan behöver informationen. http://www.youtube.com/watch?v=vU9aRWHX … playnext=2

Tack!
Senast redigerat av boogart (23 juni 2011)

Sök