3023
Sök

Volvo 460 - MOTORTVÄTT - DÖD!

853 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Idag var jag superstressad, skulle fylla på olja för att sedan åka och hämta morsan på tåget. Då glömde jag sätta på locket till där man fyller på olja, så motorn var täckt i olja när jag kom hem.

Så, jag gjorde en motortvätt, endast en liten del av motorn. Vattnet kom på 2 stift samt elkablar vid sidan om. Två stycka kontakter vart blöta, de går till varsin cylinder på baksidan av motorn.

Bilen går runt med bara tänder lite smått, men startar ej.

Jag har gjort följande:

- Blåst med tryckluft i tändstiftshålen, plockat ur dem och torkat av dem- och hålen.
- Blåst med tryckluft på de kontakter som är blöta.
- Låtit den torka nu i 4-5 timmar, i 18 graders värme.

Bilen startar fortfarande inte.

Den gick hur bra som helst, innan motortvätten.

Pappa ringde mig och sa, låt den stå ett tag. Men borde inte allt vara borta nu?

Glad midsommar smile

6 632 Inlägg
24 juni 2011
#2
Kolla ifall du får BRA gnista > Annars byt tändspole troligen
Lyssna även när du vrider på nyckeln, går bränslepumpen? Om inte gick relät sönder

De/Dem

853 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
#3
Malheus skrev:
Kolla ifall du får BRA gnista > Annars byt tändspole troligen
Lyssna även när du vrider på nyckeln, går bränslepumpen? Om inte gick relät sönder

Hur kollar jag gnistan?
Senast redigerat av Johanness (24 juni 2011)

6 632 Inlägg
24 juni 2011
#4
Lossa ett tändstift, tryck på tändkablen och lägg gängerna emot något att jorda emot, typ en utstickande bult ifrån topplocket

Ha gärna handskar, finns ingen spänning som dödar precis i ett tändstift men ~ 14000 volt gör ONT

Man ser oftast ifall gnistar blir stor eller ynklig
Senast redigerat av Malheus (24 juni 2011)

De/Dem

853 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
#5
Malheus skrev:
Lossa ett tändstift, tryck på tändkablen och lägg gängerna emot något att jorda emot, typ en utstickande bult ifrån topplocket

Ha gärna handskar, finns ingen spänning som dödar precis i ett tändstift men ~ 14000 volt gör ONT

Man ser oftast ifall gnistar blir stor eller ynklig

Den gnistade på fint.

Hällde i lite bensin i två av tändstiftshålen och försökte starta, då blurradde bilen lite, men startade inte.

VAd ska jag göra nu???????

6 632 Inlägg
24 juni 2011
#6
Hmm..ingen bensin, surrar de till i bilen när du vrider på nyckeln till tändläget?

De/Dem

29 Inlägg
24 juni 2011
#7
kollat fördelarlocket ? just 400 serien är väldigt känsliga mot fukt!

853 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
#8
Volvo_245__ skrev:
kollat fördelarlocket ? just 400 serien är väldigt känsliga mot fukt!

100 procent säker på att det inte kom vatten där.

6 632 Inlägg
24 juni 2011
#9
Skadar aldrig att titta..Motortvättade Alfan förut
Startade, allt gick bra..körde 2 dagar sen började bilen gå förjävligt, 1ans tändstift badade i vatten

De/Dem

853 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#10
Malheus skrev:
Skadar aldrig att titta..Motortvättade Alfan förut
Startade, allt gick bra..körde 2 dagar sen började bilen gå förjävligt, 1ans tändstift badade i vatten

Nu har jag bytt stift, blåst ALLA kontakter. Jag har hällt i bensin samt startgas i alla cylindrar där stiften sitter och i luftburken. Bilen tänder på det, men sen dör den.

Känns som om den inte får bensin?

Bensinpumpen kan väl inte bara lägga av sådär? Den sitter ju under baksätet.

Någon som vet något?

Kan någon säkring gott?

6 632 Inlägg
25 juni 2011
#11
Jo det kan den..men börja med det enkla; kolla alla säkringar
Sen så bör relät för bränslepumpen sitta bland dem så antingen i motorutrymmet eller vid förarsidan

Känner du inte att det klickar ifrån relät så byt..klickar det och det inte surrar i bilen måste pumpen bytas. Vet inte hur den sitter på 400orna men på 300a serien var det att lyfta på mattan i bagageutrymmet på 1.4L varianterna., på det större var det baksätet

De/Dem

853 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#12
Malheus skrev:
Jo det kan den..men börja med det enkla; kolla alla säkringar
Sen så bör relät för bränslepumpen sitta bland dem så antingen i motorutrymmet eller vid förarsidan

Känner du inte att det klickar ifrån relät så byt..klickar det och det inte surrar i bilen måste pumpen bytas. Vet inte hur den sitter på 400orna men på 300a serien var det att lyfta på mattan i bagageutrymmet på 1.4L varianterna., på det större var det baksätet

Min bror kom hem idag och vi böt alla fyra stiften nya fräscha. Vi började med att hälla i bensin i varje cylinder, det resulterade i att motorn bara brummade men aldrig kom igång, vi gjorde likadant med startgas, i cylinderna samt i luftburken, samma sak där.

Batteriet tog slut................

Jag gick ut och tog lös tre av stiften, fyllde dem med bensin, cirka 3-4 kapsyler i varje. Samma sak hände, men kändes lite bättre denna gång.

...........

Så vi bestämde oss för att dra bilen och förhoppningsvis försöka få runt motorn och få den att starta. Vi lyckades!!!!

Nu undrar jag, varför klarade inte startmotorn klara av att dra runt motorn så att den starta?

Nu går den utan problem. smilebig_smile


Sök