3012
Sök

Fundering ljudbygge i NG 900

6 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
Hej har liggandes garderoben  sen min förra bil ett ljudsystem som såg ut så här :
Hu:alpine 9853
steg 1:pg 4*80w
steg 2:pg2*300w
framsy:PG ZR 6.5
bas 2st pG ZR 12

Kan ju säga att det spela fint som bara den och var nöjd men man får ju alltid lite andra ideer.
.Lyssnar på blandad musik men mycket hårdrock och tycker det ska smälla bra i midbasarna.

Men när jag nu ska bygga min nya bil som e en Saab 900 96 så tänkte jag köra triusar på instrimentbrädan och audiotop WF 16 som midbasar i dörrarna .

Och sedan plasta en baslåda bakom höger hjulhuset och kan kanske få till en 30-40 l låda
till 2st audiotop WF 12.4 eller 2 audiotop WF 10.4 .

Anledningen till att jag överväger att byta ut basarna är att 2 st audiotop basar kan klara
sig i den tänkta lådan medan att jag tror att 2st  ZR basar inte alls trivs  i 30-40 l.

Frågan e ju nu kan det vara en bra förändring eller man ska behålla setupen som i min förra bil .

MVH:Anders
Senast redigerat av SaabForgot (14 januari 2007)

Team Tondöv
649 Inlägg
14 januari 2007
kör med bara en ZR12, det räcker! den trivs ju ypperligt i 30l slutet.
PG-framsystemet kan du ju också behålla och komplettera med ett par Triusar utan problem. jag tycker inte att Triusar låter så jättebra till hårdrock iofs, om det är det du lyssnar mest på..

1 631 Inlägg
15 januari 2007
Jag ser heller ingen anledning att byta midbasar eller basar. Trius på brädan och midbas i väldämpad dörr fungerar mycket bra i SAABen.

Dubbla tolvor bakom hjulhuset blir tight, bättre att köra med en och låta den få lådvolymen som krävs.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

6 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Oki har bara fått för mig att ett par audiotop WF 16  midbasar rockar/spelarpå  bättre än PG zr 6.5

Och kan kanske få till 60 l om plastar längs hela sidan .
Senast redigerat av SaabForgot (15 januari 2007)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
1 631 Inlägg
16 januari 2007
SaabForgot skrev:
Oki har bara fått för mig att ett par audiotop WF 16  midbasar rockar/spelarpå  bättre än PG zr 6.5

Och kan kanske få till 60 l om plastar längs hela sidan .

Misstänker detsamma, men har ej haft möjlighet att lyssna på just dessa. Skulle vara kul med en rapport om du provar dem!

60 liter låter mycket, lär ju ta halva bagaget?! Varför inte plasta bakom vänster hjulhus också om du vill ha två basar? (Ja, jag vet att där är lite mindre plats, men ändå!)

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Team Tondöv
649 Inlägg
16 januari 2007
Funkar det med, det går ju lätt in 30 liter på vänstra sidan med!

6 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
Lyssna lite på audiotopen på vallåkra och prata lite med Nonne som varmt rekomenderade dem, därav nyfikenheten man vet ju vad man har.

Angående att ha en bas per sida har jag funderat på men e bara rädd om man får lådorna olika stora eller det spelar kanske mindre roll .

Team Tondöv
649 Inlägg
16 januari 2007
Om dom nu skulle bli lite olika stora är det ju bara att justera literantalet med träklossar eller dylikt, så det blir samma.

Sök