3255
Sök

Opel kapitän -62 separat 12v elsystem till stereo

8 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#1
Jag undrar om de är nån som byggt ett separat 12v elsystem till stereo på en kapitän? hur gjorde ni?


Roboo
8 juli 2011
#2
Montera en 12v generator på något lämpligt ställe. Dra grova plus och minus till bakluckan till ett 12v batteri.

Kolla så att generatorn har intern laddningsregulator. Vissa kan ha en extern.

Koppla sedan in alla stereoprylar på batteriet i bak och spela på:)

8 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#3
hur ser man om den har intern laddningregulator? smile


21 761 Inlägg
8 juli 2011
#4
När det gäller generatorer från Bosch sitter det ofta en avlång vit/svart pryl som är fäst med två skruvar på generatorns baksida, detta är själva laddregulatorn. Bildexempel: https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/745728_j5qs08.jpg

8 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#5
ska de inte va nån laddlampa och något motstånd å skit då? :p


21 761 Inlägg
12 juli 2011
#6
Laddlampan i instrumenthuset gör ju så att generatorn kan börja ladda, en del bilar har väl dessutom ett motstånd parallellkopplat över laddlampan så att generatorn ska kunna ladda fastän lampan går sönder. smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2011
#7
Men det är ju bara att sätta en lampa i bakluckan eller vid generatorn, i gamla jänkare utan lampa har jag kört med lampan under huven tidigare.
Det tog några år att få tummen ur & flytta in den. smile

Förövrigt kanske man bör isolera den nya generatorn från fästpunkterna?
Senast redigerat av RD_87 (13 juli 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

8 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#8
ingen som kan beskriva i detalj? förstår ingenting jag :o


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2011
#9
Jag lämpar över det på Drönirettab, han förklarar bättre än vad jag gör. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
13 juli 2011
#10
Jag ska försöka göra någon typ av kopplingsanvisning, är dock lite osäker på vissa saker och hade tänkt fråga en elektronikkunnig granne. Undrar om det verkligen behövs separat minus, dvs isolerad generator, borde väl inte behövas. hmm

Sedan har vi förmagnetiseringen av 12 V generatorn, för att slippa en massa extra strömbrytare hit o dit så borde ett 6 V relä kunna leda vidare 12 V från det extra batteriet, relät får då styras av tändlåset. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2011
#11
Separat jord kan väl ändå inte behövas så länge som bilen inte bygger på Lucas elsystem? wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2011
#12
Jag bara funderade på huruvida den bör isoleras, jag vet inte men jag skulle nog ha gjort det för säkerhets skull. Jag har liksom aldrig tänkt på 6V/12V i samma bil förut. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2011
#13
Det borde inte behövas, men om man nu gör det så lär man ju dra en extra kabel för jorden mellan generator och batteri. Jag skulle nog ha kör rakt på och jordat allt som vanligt i chassit, sen så gäller det bara att hålla koll på vad som ska ha 6V och vad som ska ha 12V. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

8 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#14
tack så mycket smile


21 761 Inlägg
14 juli 2011
#15
ChriZtoffer skrev:
Separat jord kan väl ändå inte behövas så länge som bilen inte bygger på Lucas elsystem? wink

Lucas?

Nu tycker jag att moderatorn svär lite väl mycket här. wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juli 2011
#16
Drönirettab skrev:
ChriZtoffer skrev:
Separat jord kan väl ändå inte behövas så länge som bilen inte bygger på Lucas elsystem? wink

Lucas?

Nu tycker jag att moderatorn svär lite väl mycket här. wink

Lucas, mannen som uppfann mörkret! lol

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök