Vilka jobbiga förklaringar det skrivs.. & en del borde också läsa på mer innan man börjar skriva nått...
Så här är det: En motor, tex. i en test bänk -får inte mer eller mindre vrid & effekt varken med eller utan svänghjul... glöm svänghjulet just nu..
Effekten & vridet får motorn från förbränningen av bränslet i cylindrarna.. Detta faktum har INGET med svänhjulet att göra..
Det enda svänghjulet gör med motorn är att den gör motorn "trögare" att varva upp & varva ner.
Den fungerar som ett motstånd alltså. Kan också jämföras som ett batteri, fast i detta fall att det lagrar rörelse energi. -Istället för el energi som ett batteri gör från generatorn .. Principen är exakt densamma. Denna rörelse energi används när motorn varvas upp eller ner, eller när man vill hålla ett jämnare varv, tex vid start på 1:an . Karaktären i motorn blir en vrid kurva som är relativt jämn över registret. På ett bänk papper så får du den klassiska uppförsbacken med stigande varvtal...
Jämfört med en motor utan svänghjul får motorn inte denna jämna kurva. Den kurvan blir istället mera brant. Men motor har fortfarande samma topp värden på effekt & vrid. Då så varvar motorn upp & ner lika snabbt som en F1 motor ... Ni som inte har sett & hört en F1 motor ... sök & jämför med en standard motor med ett tungt svänghjul så får ni uppleva skillnaden i motståndet med & utan svänghjul...
Senast redigerat av Ramrod (4 maj 2009)
With great freedom comes great responsebility