3413
Sök

Telefon i bilen

7 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Hej! vi har en s80 här, som det är telefon i.
Gubben innan har ej använt telefon sa han, så han visste inte hur den funka.
När vi ska slå in pinkod står det kopplar, och den sista siffrar blinkar. Ibland frågar den inte efter pinkod, och det går ej att ringa till den. När vi ska ringa ut, så blinkar också sista siffrar, och det står kopplar..
När vi lyfter på luren brusar det bara.  Vad kan va fel?

Forummoderator
26 351 Inlägg
13 juli 2011
Jag antar att ni sätter i ett simkort av nåt slag?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

335 Inlägg
13 juli 2011
Är visst nått tjall med att de äldre bilarna inte klarar av dom nya sim korten.

Antar du redan satt i ett kort (kolla i instruktionsboken) Sen ska de helst stå 8k på kortet, får ej vara 3G kort osv..

läs mer här, och sök på det forumet så kommer du hitta..

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;start=0

* Voff voff *
10 597 Inlägg
13 juli 2011
Stoppar du i SIM-kortet i bakluckan eller under knappsatsen i kupén?

Dom äldre, Nokia 99-00, där man stoppar i kortet i bakluckan klarar ej nyare kort, medans dom nyare, Ericsson 01-06, klarar även nyare kort!

Dock låter det som att det är nå´n form av fel på er telefonenhet med tanke på det du skriver! Läs ut felkoder för telefonen så kan ni säkert få nå´n form av ledtråd!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
16 juli 2011
Brådhis skrev:

Dom äldre, Nokia 99-00, där man stoppar i kortet i bakluckan klarar ej nyare kort, medans dom nyare, Ericsson 01-06, klarar även nyare kort!

Dock låter det som att det är nå´n form av fel på er telefonenhet med tanke på det du skriver! Läs ut felkoder för telefonen så kan ni säkert få nå´n form av ledtråd!

//Brådhis

Tja!

Lånar tråden lite, då jag har en V70 01 där man sätter simkortet i panelen där fram, har inte testat att sätta i simkort ännu, hade tänkt att köpa ett från telia, men nu när jag läser här så kanske det inte är nån idé? Eller funkar 3G kort till 01:ornas telefon? Har ju iåf ett 3 kort med 3g...Kan ju testa det i förstahand. Inte så värt att springa till telia å köpa ett kort om det ändå inte funkar tänker jag...

En gång Volvo, Alltid Volvo

Självlärd
3 083 Inlägg
16 juli 2011
Woogensea skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Tja!

Lånar tråden lite, då jag har en V70 01 där man sätter simkortet i panelen där fram, har inte testat att sätta i simkort ännu, hade tänkt att köpa ett från telia, men nu när jag läser här så kanske det inte är nån idé? Eller funkar 3G kort till 01:ornas telefon? Har ju iåf ett 3 kort med 3g...Kan ju testa det i förstahand. Inte så värt att springa till telia å köpa ett kort om det ändå inte funkar tänker jag...

Simkort brukar man väl kunna fixa gratis på deras hemsidor?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
16 juli 2011
Jovisst, fast nu så tänkte jag ju bara köpa ett kontantkort å sätta i bilen, har inte telia annars och vill inte flytta nummer.....
Senast redigerat av Woogensea (16 juli 2011)

Självlärd
3 083 Inlägg
16 juli 2011
Woogensea skrev:
Jovisst, fast nu så tänkte jag ju bara köpa ett kontantkort å sätta i bilen, har inte telia annars och vill inte flytta nummer.....

Jag tänkte rätt men skrev fel. Menade att du kan gå in på telias hemsida och beställa ett kontantkort. Brukar vara gratis. Annars har tele2/comviq gratis kontantkort

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
16 juli 2011
Jaha, ja då är jag med...Men jag bor bara ca 50m från en teliabutik smile

Självlärd
3 083 Inlägg
16 juli 2011
Woogensea skrev:

Ja de är klart då kan du ju åka dit. Men gratis är gratis och kommer hem i brevlådan så du kan ligga på soffan hela semestern sen gå o hämta ditt simkort när posten kommer om 4 dagar wink

Evildan
16 juli 2011
Volvo142_73a skrev:
Woogensea skrev:

Ja de är klart då kan du ju åka dit. Men gratis är gratis och kommer hem i brevlådan så du kan ligga på soffan hela semestern sen gå o hämta ditt simkort när posten kommer om 4 dagar wink

åka 50meter? lol

Självlärd
3 083 Inlägg
16 juli 2011
Evildan skrev:
Volvo142_73a skrev:
Woogensea skrev:

åka 50meter? lol

Som du ser på tiden då jag skrev inlägget så var klockan hyggligt mycket o ögat var nog lite trött. Läste KM wink

* Voff voff *
10 597 Inlägg
16 juli 2011
Woogensea skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Tja!

Jag vet inte riktigt vad som skiljer ett 3g-kort från ett annat, men mitt vanliga SIM-kort som jag haft ett antal år (och som gick utmärkt att köra 3g på) fungerade iaf fint i min V70N -02:a jag hade förut!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
16 juli 2011
Brådhis skrev:
Woogensea skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Tja!

Jag vet inte riktigt vad som skiljer ett 3g-kort från ett annat, men mitt vanliga SIM-kort som jag haft ett antal år (och som gick utmärkt att köra 3g på) fungerade iaf fint i min V70N -02:a jag hade förut!

//Brådhis

Okej, tack för svar Brådhis. Jag ska undersöka detta. Kan ju höra av mej i tråden här igen om folk vill veta hur det gick.

Smålänning
7 883 Inlägg
16 juli 2011
Jag körde ett 3G-simkort i en GSM-telefon från 1992, nemas problemas. Däremot om du använder att gammalt simkort kanske man int ekan använda 3G-funktionerna i nya telefoner.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
16 juli 2011
Hej alla!

Va på macken nyss och köpte ett Telia kontankort, det stod 64K på kortet, funkade utan problem. Så antagligen är det som ni säger här ovanför, att dom som man sticker in simkortet där fram under knapp-panelen funkar det fint med "nyare" kort i. Antar att volvo bytte från o med -01? Min är iaf en V70 2001. Däremot så funkade inte mitt simkort ifrån 3, vet dock inte om det beror på att det är för att det är ett 3G kort eller om det ev låg nån kod som spärrade....

Ha de gött!

Smålänning
7 883 Inlägg
17 juli 2011
Woogensea skrev:
Hej alla!

Va på macken nyss och köpte ett Telia kontankort, det stod 64K på kortet, funkade utan problem. Så antagligen är det som ni säger här ovanför, att dom som man sticker in simkortet där fram under knapp-panelen funkar det fint med "nyare" kort i. Antar att volvo bytte från o med -01? Min är iaf en V70 2001. Däremot så funkade inte mitt simkort ifrån 3, vet dock inte om det beror på att det är för att det är ett 3G kort eller om det ev låg nån kod som spärrade....

Ha de gött!

3 har inget 2g-nät, alltså går det inte använda i en 2G-telefon, som bilen t.ex smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Servicetekniker
160 Inlägg
17 juli 2011
Precis som twin_cam säger har inte "3" något GSM-nät.

De telefonerna som bhöver ha ett 8K-kort kan få lite bekymmer. Det tillverkas inte några sådana kort längre vilket gör att de blir lite knepiga att få tag på. Det brukar inte vara gratis heller.

En annan liten tråkig sak är att Telia (och säkert de andra) hela tiden uppdaterar sitt system vilket gör att de gamla korten inte kommer att fungera.

Det går att göra om ett begagnat Telia-kort till egentligen vad som helst. Abonemang eller kontantkort. Det gäller bara att ha rätt kontakter.. wink

OG9-3 2.0T Sport Edition

Sök