3543
Sök

Läcker ut övertryck i slang, hjälp! T5

Hertig
182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Provtryckte idag turbosystemet på min V70 T5. Det pös ut ordentligt med luft ur den tjocka slangen som går till insugsröret. Det är slangen som går till den mittersta anslutningen, slangen är ungefär 10mm invändigt och går till något ställe under insugsplenumet.

Ska det blåsa ur där?

Bilen har gått som så att den har tryckt på bra när man matar på i början, sen går den sämre och sämre. Oftast får man en laddtryckspeak för att den sen börjar gå sämre.

När jag med regulator trycker in luft via kompressorn på turbon, håller det först tätt några millisekunder för att sen gå läck. Trycker man på med mer luft kontinuerligt blåser det ut där hela tiden. Det är precis det sättet bilen beter sig på.

Om någon vet vad det är, om det ska vara så eller inte, och vad jag ska göra åt det, snälla skriv! har bara tillgång till provtryckningsutrustningen idag.

Mvh Matte


http://i231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/IMG1792.jpg
http://i231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/IMG1782.jpg


904 Inlägg
11 juli 2011
#2
Nej det ska inte pysa ut nån luft där

AUTOTECH S60 power

Hertig
182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#3
Vart går den, och vad har den för uppgift?


Hertig
182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#4
Det verkar vara vevhusventilationen. Men inte fan ska det väl pysa ur där? vad är galet?


4 822 Inlägg
11 juli 2011
#5
ja den är till vevhusventilationen och du har inget tryck där utan sug då det blir under tryck i röret när turbon suger i sig luft och ångorna som är i vevhuset sugs in och förbränns.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Hertig
182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#6
Alltså det blåser ut luft därifrån när jag trycker in luft via insuget på turbon.


4 822 Inlägg
11 juli 2011
#7
det är la inte så jävla konstigt när det är hål rätt ut där? för när du har den monterad som den ska dvs mellan luftbruken och turbon så har du UNDERTRYCK i plaströret (friskluftsröret) som är på bilden så det är helt jävla omöjligt att det pyser ut laddtryck där då den anslutningen som sagt går till vevhusventilationen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

8 250 Inlägg
11 juli 2011
#8
Snelhest skrev:
Alltså det blåser ut luft därifrån när jag trycker in luft via insuget på turbon.

Luften läker ju ut via turbon och sen ut genom det där hålet.


Hertig
182 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#9
Så det ska komma ut luft ifrån den vevhusslangen? som för övrigt går till oljefällan.

Mvh Matte


Hertig
182 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#10
Christian S skrev:
det är la inte så jävla konstigt när det är hål rätt ut där? för när du har den monterad som den ska dvs mellan luftbruken och turbon så har du UNDERTRYCK i plaströret (friskluftsröret) som är på bilden så det är helt jävla omöjligt att det pyser ut laddtryck där då den anslutningen som sagt går till vevhusventilationen.

Du har nog missförstått mig. Jag har alltså en pryl som jag monterar direkt på turbon (kompressorn) istället för insugsröret. Med den kan jag trycksätta hela "trycksidan" av systemet, dvs. kompressorhus, IC, insugsplenum. När det blir trycksatt pyser det alltså ut luft ifrån den slangen som kommer nerifrån oljefällan (som normalt går till anslutningen på insugsröret, som nu är demonterat).


8 250 Inlägg
12 juli 2011
#11
Antingen går ju luften förbi kolvringarna och ut i vevhuset och sen ut i den slangen. Eller så går luften ut via någon slang mellan insug och oljefälla om en sådan finns. Kan ju vara ide att kolla upp vart dem slangar som sitter på insuget går och eventuellt plugga dem.

Du har kollat så att det varken är magnetventilen som är kass eller att du har ett gammalt gasspjäll som strular?


17 Inlägg
20 juli 2011
#12
Trycksätt från LMM istället med allt på.  Spjällen brukar krångla ofta också kolla om du har nya gula plastlappen på spjället. Inga felkoder? Sliten WG(själva luckan eller runt luckan)



Sök