1803
Sök

KÖPRÅD: Bra, billig, bruksbil runt 35k

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
CTR:n ligger ute på annons och jag är på jakt efter en blöjvagn.

Behöver en större bruksbil (stor sedan eller kombi), den ska vara billig att äga och försäkra och billig i drift och får kosta runt 20 till 35 k eller där omkring, farthållare är nästan ett måste! Sen får den ju gärna vara i bra skick också tongue

Var först helt insnöad på Honda eftersom jag jobbar på generalagenten för Honda i norden, men eftersom det inte finns mycket att välja på i den prisklassen så skiter det sig, jag får helt enkelt hitta något annat och bli mobbad på jobb. mad

Har börjat kolla lite på VW Passat runt 00, är det bra bilar? Audi A6? Volvo? Vad finns det?!

Fan svårt detta... hmm

All hjälp vore uppskattad!

MVH
P-H
Senast redigerat av PointMan (11 maj 2011)

751 Inlägg
11 maj 2011
Saab 9-5, 9-3? Slå dock ett extra öga på uppdaterad vevhusventilation och lite andra grejer när det är T7 (trionic 7) motorn som ligger i.... Billig i drift beror på var du kör mest? Stad? Motorväg?

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
11 maj 2011
I och med att jag kommer från en Volvoskadad familj (och antagligen är lite Volvoskadad själv också - även om jag kör mycket annat genom jobbet), så får jag väl tipsa om Volvo 850/855. En bra och rymlig bil. Beroende på utrustningspaket så brukar det i alla fall finnas med farthållare, AC o.s.v.

Dock måste jag i så fall, av egen erfarenhet, tipsa om att man kanske bör vara lite kunnig om just bilar (vilket jag tyvärr inte är). Det brukar komma en del småfel. Bromsar, leder, bussningar o.s.v. Kan man bara lite grann så är det antagligen småpotatis att fixa och man kan säkert leva med sin 850/855:a länge.

För 20 - 35 000 kr bör du kunna få en fin sådan också!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 maj 2011
Mercedes E-klass kombi W124 anses vara en av de mest välbyggda bilar man kan hitta, enkelt och beprövad byggd och ansedd som odödlig världen över lite på samma sätt som Volvo 740 kallas odödlig i Sverige. Kvalité, komfort, krocksäker och med ett enormt bagageutrymme.

Har heller inga direkta svagheter eller dyra underhållspunkter som Audi/VW´s svaga framvagn, kamremsbyten eller liknande. Den rostar dock friskt, men det är dels en skönhetsdetalj och vilken 15-20år gammal bil rostar inte?

Exempel: http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 20&w=3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
11 maj 2011
Honda Accord, what else? smile

957 Inlägg
20 juni 2011
Köp en Honda Accord du  kommer inte ångra dej

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 juni 2011
Honda Accord är fantastiska bilar men budgeten betyder ju ganska gammal sådan, sedan etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
Precis, Honda är uteslutet... för dyra och för dåligt utbud.

Är fortfarande inne på VW Passat Variant 1.8T för runt 30k... årsmodell runt 00, är det bra bilar?

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Audi A6 Avant, 99-04 eller där omkring.

Vilken motor? 1.8T eller 2.4?

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juli 2011
Båda motorerna du nämner är tyvärr problemmotorer.
1,8T har samma problem som Saab's tidiga T7-motorer, dvs att de koksar enkelt uttryckt, och att turboaggregaten gärna rasar ihop.
2,4:an har bl a problem med oljeläckage.

128 Inlägg
22 juli 2011
Här kan du åka fort till och från blöjbytena.

http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_850 … amp;last=1

Mvh Mattias

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juli 2011
Matte_s skrev:

Mvh Mattias

Låter ju billigt och driftsäkert tongue

Dessutom mer än dubbla budgeten.

128 Inlägg
22 juli 2011
Priset är inte skrivet i sten som utgår av annonsen tongue.
Min bil och den står mest i vägen för tillfället big_smile.

Mvh Mattias

Andromeda skrev:
Matte_s skrev:

Mvh Mattias

Låter ju billigt och driftsäkert tongue

Dessutom mer än dubbla budgeten.
Senast redigerat av Matte_s (23 juli 2011)

96 Inlägg
23 juli 2011
PointMan skrev:
Är fortfarande inne på VW Passat Variant 1.8T för runt 30k... årsmodell runt 00, är det bra bilar?

Är det inte så att dom har kass framvagn? Kan vara åtgärdat till 00, nån som vet kan gärna bekräfta.

Tror farsan har en 98 och han klagar lite då och då på att nått måste bytas i framvagn.

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Båda motorerna du nämner är tyvärr problemmotorer.
1,8T har samma problem som Saab's tidiga T7-motorer, dvs att de koksar enkelt uttryckt, och att turboaggregaten gärna rasar ihop.
2,4:an har bl a problem med oljeläckage.

Okey, 1.8T är väl rätt okey om de blivit servade som de ska?
2.4:an, var läcker det?

Matte_s skrev:
Priset skrivet i sten som utgår av annonsen tongue.
Min bil och den står mest i vägen för tillfället big_smile.

Mvh Mattias

Ursäkta, men kan du sluta söla ner denna tråden?! Det där är långt ifrån en bruksbil! Min CTR är en bättre bruksbil än den ffs.

ActWrong skrev:
Är det inte så att dom har kass framvagn? Kan vara åtgärdat till 00, nån som vet kan gärna bekräfta.

Tror farsan har en 98 och han klagar lite då och då på att nått måste bytas i framvagn.

Ingen aning faktiskt, någon som vet?

Suavecito skrev:
http://www.blocket.se/lund/BMW_520_touring_34891439.htm?ca=9&w=3

BMW-E34-Touring kanske skulle kunna vara något? Billig att äga och inte så farligt dyra att försäkra heller.

Hur mycket drar en sån egentligen? Tycker den ser tung och törstig ut smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juli 2011
Skulle säga 0.9-1L/mil för en 520i/525i E34 med Vanos, kör du inte mycket "riktig stadskörning" i storstadsstil borde siffran gå att kapa. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök