2764
Sök

Byta spännrulle till multirem saab 900 -97

309 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
jag fick lite problem då jag skulle byta spännrullarna på min saab 900 -97a med 2,3 liters motorn.

då hjulet på spännaren sa upp sig så tänkte jag byta ut alla tre spännrullarna/löphjulen som finns med i repsatsen till den, men jag får bara bort det på spännaren och den som sitter längst upp närmast torpedväggen (nr 1 och 6 på bilden).
det hjulet som sitter längre ner, mellan spännaren och vattenpumpen (nr 2 på bilden) sitter så trångt till så jag vettefan hur jag ska göra. har försökt lyfta motorn och bända den åt sidan men det vill sig inte.
någon som gjort det på denna motorn och vet hur man gör utan att ha sönder allt? nu har jag monterat dom jag kunde och slängt på nya remmen men vore ju trevligt att få den sista bytt med när man ändå har den hemma

http://speedparts.se/kat/parts/images_3/rem_900ng_ill.jpg
Senast redigerat av jonas_ahman (22 juli 2011)

Läser och släcker felkoder. pm för info

123 Inlägg
23 juli 2011
Det ska gå att göra på plats som det sitter, men är lite halv pilligt.. annars finns det en annan sats till dom, en kortare rem så du skippar löphjul nr 2 helt..!

Gör som Ford köp Volvo!

309 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
jag har gjort det på en annan 900 och där gick det med lite pill men på denna så sitter motorn ännu närmare balken som är ivägen, så inte ens med pill och avkapad bits så vill det sig. du råkar inte minnas vilken bits det är på den? någon torx verkar det som men vore ju bra att få dit exakt rätt så den inte blir runddragen också.

det var ju också en lösning, känns lite skumt men smidigt smile
Senast redigerat av jonas_ahman (23 juli 2011)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 juli 2011
jonas_ahman skrev:
jag har gjort det på en annan 900 och där gick det med lite pill men på denna så sitter motorn ännu närmare balken som är ivägen, så inte ens med pill och avkapad bits så vill det sig. du råkar inte minnas vilken bits det är på den? någon torx verkar det som men vore ju bra att få dit exakt rätt så den inte blir runddragen också.

det var ju också en lösning, känns lite skumt men smidigt smile

Det är en insex nr 6 om jag inte minns fel. Tar man en vinklad och kapar av den så att den inte är mer än 5mm "efter vinkeln" och sedan svetsar på en förlängning så går det att byta hjulet med många svordommar. Det är rätt enkelt att få bort det är när hjulet komplett med innre/yttre bricka, bult + fingrarna ska få plats de egentliga problemen börjar. Det är riktigt jävligt men det går...
Hjul nr 2 är slopat med en kortare rem sedan ett antal år både på T5 och T7 maskiner

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

309 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
var hittar man denna kortare rem då? hittar bara med eller utan ac, ingenting om att det finns en kortare till bil med ac?

429 Inlägg
24 juli 2011
Jag brukar ta ett dorn o hammare och slå på bulten längst ut så den släpper.
Rätt smidigt om den inte sitter för hårt, men passa dig så du inte slår sönder transmisionskåpan(stava) som man släpper bulten på fel sätt...
Men annars så kan den vara kvar som man monterar en kortare rem nu mer som "hotrodder" sa...

123 Inlägg
24 juli 2011
jonas_ahman skrev:
var hittar man denna kortare rem då? hittar bara med eller utan ac, ingenting om att det finns en kortare till bil med ac?

Åk in till ett ställe där dom säljer Saab orginal delar. Jobbade på saab en gång i tiden och då fanns det en kortare rem att sätta dit för att slopa löphjul 2 helt iaf! lycka till smile

Gör som Ford köp Volvo!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
24 juli 2011
Karlstrand_ skrev:
jonas_ahman skrev:

Åk in till ett ställe där dom säljer Saab orginal delar. Jobbade på saab en gång i tiden och då fanns det en kortare rem att sätta dit för att slopa löphjul 2 helt iaf! lycka till smile

långa och korta varianten gäller enbart 9-5orna?

fast det finns nog en kortare rem som passar smile men enligt epcn finns det bara två remmar, med och utan AC.
Senast redigerat av kwansa (24 juli 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

429 Inlägg
25 juli 2011
kwansa skrev:
Karlstrand_ skrev:
jonas_ahman skrev:

långa och korta varianten gäller enbart 9-5orna?

fast det finns nog en kortare rem som passar smile men enligt epcn finns det bara två remmar, med och utan AC.

Är väl samma motor i 9-3 och 9-5?
Jag har iaf monterat den korta remmen på båda bilarna...

1 594 Inlägg
25 juli 2011
jonas_ahman skrev:

Sist jag bytte på en 9-3´a så köpte jag löphjul och rem på Autoexperten. Mekoniomen mfl. har oxå och tror tom. att den gamla längre remmen utgått. Så om du går in och bara säger du ska ha en ny rem till din 9-3/ 9-5 så får du den kortare varianten.

men även en å annan Saab

1 062 Inlägg
25 juli 2011
Efter vad jag har hört om vibrationer, oljud m.m. med den kortare remmen så skulle jag behålla det som du har det innan bytet.

M.V.H.

1 594 Inlägg
25 juli 2011
AndreasPlars skrev:
Efter vad jag har hört om vibrationer, oljud m.m. med den kortare remmen så skulle jag behålla det som du har det innan bytet.

M.V.H.

Alldrig hört nåt om detta, bytt till korta remen på bägge mina 9-5´or och på massor av kundbilar utan probs.

men även en å annan Saab

1 062 Inlägg
25 juli 2011
Läs tex här:  http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … rta+remmen

Inget jag själv har erfarenhet av utan bara vad jag har läst alltså smile

M.V.H.

309 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
ja läste man på saabturboclub så blev man lite misstänksam på dendär kortare. men känns som att på en bil som gått snart 21000 mil så kanske det ökade slitaget på servon den ger inte hinner göra allt för mycket innan resten av bilen ger upp. förhoppningsvis=) får ha kvar långremmen i bagagen om slänga dit en kortare på prov, var inte så farligt dyr så

Sök