3486
Sök

Ljud saab 9-3

13 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
hejsan! jag var och köpte mig en saab 9-3 2003 för några dagarsen och ljudet i bilen total sög! har tagit bort dörr panelen fram och varit och tittat..... Med stor besvikelse så fans det ju inga högtalare där inte ens en dragen kabel sad. Då undrar jag hur man drar kablar från huvud enheten ut till högtalarna? och rätta mig om jag har fel så är det väll 6,5" i dessa bilar? köpte mig ett par 9x6:or som gjorde att det blev lite bättre ljud men vill ha det lite mera sköna bas ljudet fram:)

tacksam för svar! smile

750 Inlägg
18 juli 2011
HuggeMcHuge skrev:
hejsan! jag var och köpte mig en saab 9-3 2003 för några dagarsen och ljudet i bilen total sög! har tagit bort dörr panelen fram och varit och tittat..... Med stor besvikelse så fans det ju inga högtalare där inte ens en dragen kabel sad. Då undrar jag hur man drar kablar från huvud enheten ut till högtalarna? och rätta mig om jag har fel så är det väll 6,5" i dessa bilar? köpte mig ett par 9x6:or som gjorde att det blev lite bättre ljud men vill ha det lite mera sköna bas ljudet fram:)

tacksam för svar! smile

Hallå, Kabelen dras genom gummiröret (glömmt vad det heter) du måste förmodligen borra hål i den för att sedan dra i igenom Kabelen, 6,5 stämmer bra det smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 juli 2011
Du kan inte bara koppla in högtalare i dörrarna!!! Det finns inget att koppla dom till nämligen. Dom högtalare som sitter i bilen spelar från 120Hz och uppåt, så all bas är bortfiltrerad. Dom alternativ som finns för dig är att antingen fixa tag på en AMP1 med tillhörande kablage, denna kan då driva dörrhögtalarna, eller så gör du så som jag mer flera gjort och bygger ett helt nytt ljudsystem separerat från det befintliga.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

13 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
tack för svaren men kan man inte köpa en vanlig sterio och köpa en iso kabel så att man kan koppla in en baslåda bak i bilen för det jag är ute efter är lite bas i bilen bara. som jag förstod så kan man koppla bort den (externa) cd spelaren och koppla i en vanlig sterio i det lilla hålet? självklar vill jag att rattfunktionerna ska funka med smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juli 2011
Jo det går, är visserligen lite pyssel om man vill ha kvar ljud från backvarnare/blinkers och sånt men det går absolut, jag har då gjort det i min bil. Men rattknapparna kan du nog tyvärr glömma att få fart på, om du inte vill mäta fram vilka kablar som går vart och sen lyckas få dom att jobba ihop med nya enheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

13 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
tack så mycket Crizze:) men du vet inte om man kan dra kablar till en baslåda från original enheten jag är inte så hypad på detta med just saab stereo vill inte pilla sönder ngt häller:P

88 Inlägg
26 juli 2011
Jag vet att det finns en adapter till 9-5:an så att man kan behålla rattknapparna. dock var det till min pioneer

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2011
HuggeMcHuge skrev:
tack så mycket Crizze:) men du vet inte om man kan dra kablar till en baslåda från original enheten jag är inte så hypad på detta med just saab stereo vill inte pilla sönder ngt häller:P

Nope det går inte, då all signal går via fiber så är det kört. Enda möjligheten som finns är att koppla in sig på ordinarie högtalare och ta signalen därifrån men då du inte har nån högtalare som spelar bas så blir det svårt att få till nåt vettigt.

Saab95vector skrev:
Jag vet att det finns en adapter till 9-5:an så att man kan behålla rattknapparna. dock var det till min pioneer

Till 9-5 ja, men det är en heeeeelt annan bil. wink Finns inget universal som fungerar till 9-3SS/SC 03-06, ska man få till nåt där så är det klipp och klistra som gäller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

13 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
jag åker till saab så dom får uppgradera skiten:P det får kosta vad det vill big_smilebig_smile

8 883 Inlägg
26 juli 2011
HuggeMcHuge skrev:
jag åker till saab så dom får uppgradera skiten:P det får kosta vad det vill big_smilebig_smile

Ja kosta lär det göra om du låter SAAB göra det, fick ett pris på 40 000:-  när jag ville uppgradera från 150w till 300w (ES4-13 = Navigator)...

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2011
Fast en AMP2 och lite kablage till den borde inte bli fullt så blodigt, speciellt om man gör jobbet själv och låter SAAB göra bara programeringen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök