De där är ju olika beroende på vilken gubbe du får.. De är så många faktorer som spelar in, inte bara höjden på bilen.. Men för att vara på säkra sidan med vad som verkligen gäller så ring till bilprovningen.
Min 245 tar inte heller i vid fullt rattutslag (även fast de ser ut så) Tror du den skulle gå igenom?!
Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
men det är väll att du ska kunna ta dig in utan att nått tar i dvs ta dig in på besiktningen. och att det ska vara fritt i hjulhusen när du svänger. men sen visst finns ju det dom dära sur gubbarna som gnäller så fort du gjort en enda sak som inte är orginal på bilen.. men tror nog det är lungt att det går igenom.
Så här står det i "Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar". (Vägverkets författningssamling VVFS 2003:22)
9 kap. Hjulsystem Hjulupphängningar
1 § Bil och släpvagn som dras av bil skall vara försedd med tillfredsställande fjädringsanordning mellan hjul och chassi. Har fjädringsanordningen otillfredsställande dämpning mot svängningsrörelser skall den vara kompletterad med väl avpassade stötdämpare.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Sänkt 80/75 från org, och ja ni kan ju se på vissa bilder hur låg bilen är.. och ännu är inte ens fronten ditsatt.. så kommer bli kul att se sen om man ens kommer över vägbulorna hihi
Väcker denna tråden lite då jag har en fråga inom ämnet om hur låg en bil får vara.
Säg att man blir stoppad av polisen och dom beslutar sig för att göra en flygande besiktning. Hur bedömmer dom om en bil är för låg? Eller kan dom göra det? Är lite orolig för bubblan då jag inte vet hur dom mäter och sådant
Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
Väcker denna tråden lite då jag har en fråga inom ämnet om hur låg en bil får vara.
Säg att man blir stoppad av polisen och dom beslutar sig för att göra en flygande besiktning. Hur bedömmer dom om en bil är för låg? Eller kan dom göra det? Är lite orolig för bubblan då jag inte vet hur dom mäter och sådant
de måste finnas fjädringsväg på den.. den får inte va helt stumm.
Jag har fjädringsväg, men hur mycket fjädringsväg måste det finnas? Och vem bestämmer det och hur mäter dom det
Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
Som ni påpekat tidigare, det måste finnas fjädringsväg, alltså den får inte vara helt stum. Angående längd på fjädringsväg så är det nog dagsformen på besiktningsmannen som gäller :-) Genom slags gummin måste finnas och axeln/länkarmarna får inte vila på dessa. Du måste ju kunna svänga utan att det tar i skärmen, inneskärmarna, bromsslangar, länkarmar mm. Du måste kunna köra över besiktningens bromsprovare. Och det viktigaste, får du punktering skall inte framvagnsbalken ta i först. Kanske inte gäller så mycket på lågprofildäcken vi använder. (dom sjunker ju inte så mycket) Men låt oss säga att en super låg folka med ett framdäck som har dim 155x70x15. Den har 70 profil och sjunker väll ihop minst 6-8 cm vid en punktering? Låt oss säga att vi kör i 90 knyck, och får punka på höger fram. Framvagnsbalken tar i asfalten på höger sida och vi kanar snart ner i diket.
Hur går en flygande besiktning till egentligen? Ja menar, dom kan ju inte hissa upp min bil och kolla direkt, dom får nog inte under en domkraft. Och fjädringsväg har jag. Och punka har jag haft fram, det är lugnt till balken, i alla fall om jag åker själv och åker "rätt" på vägen
Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!