3579
Sök

hur låg får en bil vara?

118 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#1
ska in med min bil på besiktning snart och har inte besiktat den sen jag sänkte den och undrar hur låg den får vara!

är det någon som vet?!

Rock´N Roll

118 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#2
ok tac´k så mycket!!

Rock´N Roll

7 120 Inlägg
26 augusti 2007
#3
Om jag var du skulle jag oroa mig mer för vingen roll

32 Inlägg
28 augusti 2007
#4
raffy skrev:
dom godkänner det  om det går att svänga  fullt rattutslag utan att den tar i karossen då går den då igenom

Så du menar att min vinterbil som bara är 3-4cm hög vid framvagnsbalken skulle gå igenom??

www.garaget.org/kapten222
Corrado G60
Golf III VR6

674 Inlägg
28 augusti 2007
#5
vingen är inga problem jag åkte iaf rakt igenom med min och våra är ju så lika som de bara går...

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Jajjemen!
1 512 Inlägg
28 augusti 2007
#6
De där är ju olika beroende på vilken gubbe du får.. De är så många faktorer som spelar in, inte bara höjden på bilen..
Men för att vara på säkra sidan med vad som verkligen gäller så ring till bilprovningen.

Min 245 tar inte heller i vid fullt rattutslag (även fast de ser ut så) Tror du den skulle gå igenom?!

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

2 230 Inlägg
28 augusti 2007
#7
men det är väll att du ska kunna ta dig in utan att nått tar i dvs ta dig in på besiktningen. och att det ska vara fritt i hjulhusen när du svänger.
men sen visst finns ju det dom dära sur gubbarna som gnäller så fort du gjort en enda sak som inte är orginal på bilen.. men tror nog det är lungt att det går igenom.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

8 156 Inlägg
28 augusti 2007
#8
Så här står det i "Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar".
(Vägverkets författningssamling VVFS 2003:22)


9 kap. Hjulsystem
Hjulupphängningar

1 §     Bil och släpvagn som dras av bil skall vara försedd med tillfredsställande fjädringsanordning mellan hjul och chassi. Har fjädringsanordningen otillfredsställande dämpning mot svängningsrörelser skall den vara kompletterad med väl avpassade stötdämpare.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

330 Inlägg
28 augusti 2007
#9
sålänge bilen klarar av o köra på lyften så e det lungt


Svartrök
673 Inlägg
28 augusti 2007
#10
fjädrarna måste sitta i spänn och du måste kunna svänga fullt rattutslag med rätt rulldiameter utan att det tar i

min bil har gått igenom som den står de senaste tre åren trots att den bara med nöd och näppe går över liftarna på bilprovningen

Jag har fel ibland... men inte ofta

118 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#11
tack så mycket för alla svaren!!!!

Rock´N Roll

BMW Power
2 362 Inlägg
29 augusti 2007
#12
Får väl se hur min bil klarar av lyftarna sad

Sänkt 80/75 från org, och ja ni kan ju se på vissa bilder hur låg bilen är.. och ännu är inte ens fronten ditsatt.. så kommer bli kul att se sen om man ens kommer över vägbulorna tongue hihi

BMW, bogsering med wire :/

Hemlös
321 Inlägg
30 juli 2011
#13
Väcker denna tråden lite då jag har en fråga inom ämnet om hur låg en bil får vara.

Säg att man blir stoppad av polisen och dom beslutar sig för att göra en flygande besiktning. Hur bedömmer dom om en bil är för låg? Eller kan dom göra det? Är lite orolig för bubblan då jag inte vet hur dom mäter och sådant smile

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

16 197 Inlägg
30 juli 2011
#14
CruiZin skrev:
Väcker denna tråden lite då jag har en fråga inom ämnet om hur låg en bil får vara.

Säg att man blir stoppad av polisen och dom beslutar sig för att göra en flygande besiktning. Hur bedömmer dom om en bil är för låg? Eller kan dom göra det? Är lite orolig för bubblan då jag inte vet hur dom mäter och sådant smile

de måste finnas fjädringsväg på den.. den får inte va helt stumm.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Hemlös
321 Inlägg
31 juli 2011
#15
Jag har fjädringsväg, men hur mycket fjädringsväg måste det finnas? smile Och vem bestämmer det och hur mäter dom det

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

55 Inlägg
31 juli 2011
#16
Som ni påpekat tidigare, det måste finnas fjädringsväg, alltså den får inte vara helt stum.
Angående längd på fjädringsväg så är det nog dagsformen på besiktningsmannen som gäller :-)
Genom slags gummin måste finnas och axeln/länkarmarna får inte vila på dessa.
Du måste ju kunna svänga utan att det tar i skärmen, inneskärmarna, bromsslangar, länkarmar mm.
Du måste kunna köra över besiktningens bromsprovare.
Och det viktigaste, får du punktering skall inte framvagnsbalken ta i först.
Kanske inte gäller så mycket på lågprofildäcken vi använder. (dom sjunker ju inte så mycket)
Men låt oss säga att en super låg folka med ett framdäck som har dim 155x70x15.
Den har 70 profil och sjunker väll ihop minst 6-8 cm vid en punktering?
Låt oss säga att vi kör i 90 knyck, och får punka på höger fram.
Framvagnsbalken tar i asfalten på höger sida och vi kanar snart ner i diket.
Senast redigerat av bengank (31 juli 2011)

Hemlös
321 Inlägg
31 juli 2011
#17
Hur går en flygande besiktning till egentligen? Ja menar, dom kan ju inte hissa upp min bil och kolla direkt, dom får nog inte under en domkraft. Och fjädringsväg har jag.  Och punka har jag haft fram, det är lugnt till balken, i alla fall om jag åker själv och åker "rätt" på vägen smile

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!


Sök