Har lite funderingar över en plåtskada som jag fick efter att ha lämnat in bilen på service hos Volvo. På passagerardörr fram har det blivit en bula + repa i höjd med dörrhandtaget. Serviceteknikern har tagit på sig att åtgärda det men menar på att man kommer att bli tvungen att lacka om hela dörren.
Bilen är en S60 -02 och då undrar jag följande; kommer inte bildörren som skall lackeras att skilja sig från den övriga lacken på bilen? Det är trots allt några år mellan!
Någon med erfarenhet av en liknande händelse? Är lite orolig att jobbet inte kommer bli bra gjort
Har lite funderingar över en plåtskada som jag fick efter att ha lämnat in bilen på service hos Volvo. På passagerardörr fram har det blivit en bula + repa i höjd med dörrhandtaget. Serviceteknikern har tagit på sig att åtgärda det men menar på att man kommer att bli tvungen att lacka om hela dörren.
Bilen är en S60 -02 och då undrar jag följande; kommer inte bildörren som skall lackeras att skilja sig från den övriga lacken på bilen? Det är trots allt några år mellan!
Någon med erfarenhet av en liknande händelse? Är lite orolig att jobbet inte kommer bli bra gjort
Mvh
Evander
Det beror lite på bilens färg och lackerarens skicklighet. På min gamla Aero lackerades framskärmarna och huven om, och det gick inte att se någon färgskillnad mot originallacken fastän det var en 8 år gammal bil i gråmetallic som sägs vara en rätt svår färg
På bilderna som kan hittas under mina "Gamla bilar" är skärmarna och huven omlackade.
Mvh
Evander
Klart det kommer skilja det gör det jämnt på lacker som vart med några år m ot det nya, men har man tur kan kan man polera så det blir rätt bra gjort det själv ett flertal gånger. Går att tillläga att då har skillnaden på färgerna vart knappt märkbara.
Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Det blir till att lära dig polera och bli duktig på det då. Irriterade att man ska råka ut för något sådant. Som att välja mellan pest eller kolera - bula eller nyansskillnad. Bulan stör mig mer så det blir till att dom får fixa det. Hoppas bara den som gör det är duktig!
Jag har en liten clio som jag får polera och vaxa på, gör mina misstag på den innan jag går över till S60n. Någon gång ska vara den första. Har aldrig haft ett jättestort bilintresse tidigare, men nu är jag som frälst och suger åt mig allt. Alla måste väl få ha en hobby?
Det blir till att lära dig polera och bli duktig på det då. Irriterade att man ska råka ut för något sådant. Som att välja mellan pest eller kolera - bula eller nyansskillnad. Bulan stör mig mer så det blir till att dom får fixa det. Hoppas bara den som gör det är duktig!
Jag har en liten clio som jag får polera och vaxa på, gör mina misstag på den innan jag går över till S60n. Någon gång ska vara den första. Har aldrig haft ett jättestort bilintresse tidigare, men nu är jag som frälst och suger åt mig allt. Alla måste väl få ha en hobby?
Tack snälla för svaren!
Bara att försöka men lär sig av misstagen kan jga lova lyckades få en mörk blå bil precis kritvit en gång fan vad jag fick gno för att få bort det
Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Tack snälla för svaren!
Bara att försöka men lär sig av misstagen kan jga lova lyckades få en mörk blå bil precis kritvit en gång fan vad jag fick gno för att få bort det
Precis den färgen jag har (mörkblå) på min S60. Se om jag lyckas med samma bravad som dig!
På min kollegas Ford har luckan lackats 5 (!) gånger på garantin. Garantin på lackjobbet är ju 12 månder varje gång och lackeraren är idiot, men inga nyansskillnader iaf.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Men polerar dom inte den innan du får tag på den då? Jag menar, det känns ju lite udda att dom skulle lämna ut en bil med nyansskillnad (åtminstone en som man kan se med ögonen så att säga.)
Jag fick svaret att det inte blir någon nyansskillnad efter att dörren lackats. Vilket jag finner föga troligt. Var aldrig tal om att resten av bilen skulle hottas upp.
Fixade du stötfångaren och sidokjolarna samtidigt för det ser ut som de har samma nyans som huv och framskärmarna
Andromeda skrev:
Evander skrev:
Hej alla glada, är ny här på forumet!
Mvh
Evander
Det beror lite på bilens färg och lackerarens skicklighet. På min gamla Aero lackerades framskärmarna och huven om, och det gick inte att se någon färgskillnad mot originallacken fastän det var en 8 år gammal bil i gråmetallic som sägs vara en rätt svår färg
På bilderna som kan hittas under mina "Gamla bilar" är skärmarna och huven omlackade.
Fixade du stötfångaren och sidokjolarna samtidigt för det ser ut som de har samma nyans som huv och framskärmarna
Andromeda skrev:
Evander skrev:
Hej alla glada, är ny här på forumet!
Mvh
Evander
Fronten var nybytt och lackerad samtidigt, men sidokjolar, dörrar och resten av bilen är originalfärg.
bruka gå bra att polera upp resten av bilen för att undvika så mycket nya skillnad men allt bero på hur bilen skick är innan. men som sagt mycket går igenom att polera bilen om du inte kan polera så finns det firmor för sånt om man vill lämna in så att säga.
lackerarn kan ju oxå köra mer yta runt om dörrn..så färgen "flyter" ihop med gamla..då ska se inte synas nån skillnad..om inte färgen stämmer så bra så att lackerarn inte behöver köra mer yta..alltså lackar lite på framskärm och bakdörr sen kör klarlack på dom delarna..så brukar vi göra ifall inte vi får färgen o stämma..för vissa färgtillverkare kan skilja väldigt mycke på nyans o så..
Dom brukar lägga en såkallad meryta på bakdörr och framskärm om det är en "svår" färg... dvs att dom lackar lite ut på dörr och skärm och sen lägger dom klarlack över hela... då går det knappt se...