Volvofreak91 skrev:
hehe, ser ut som att många har problem med vevhusventilationen, jag ska också byta min, det lättaste är att byta hela ventilationen istället för att rengöra den. inte det lättaste direkt.
Har hört att det kan vara det som orsakar sprucken packbox mellan motor och växellåda, stämmer detta? Oljestickan lyfter sig lite också och läcker lite i oljepåfyllningslocket.
Har byt oring på stickan och packning mellan lock och motor.
Kan det vara vevhusventilationen som är igensatt då?
Mvh pontus
Ja det kan vara det som orsakar läckan då det blir tryck i motorn som inte har någonstans att ta vägen. Trycket tar ju då enklaste vägen ut. Därav att det läcker trots att du bytt packningar.
Om oljestickan lyfter sig så ja, då jävlar är det täppt. Det ska vara sug i hålet till stickan, inte tryck.
Mest troligt är vevhusventilationen täppt. Detta är i princip standard vad jag har förstått.
Jag har bytt på min 855 och på min S40 och ska snart fixa min 850.
För mig som inte har turbo (inget tryckrör i vägen m.m.) tog det ett rätt bra tag första gången innan jag förstod hur allt satt fast, men nu kan jag demontera skiten på ca 1 timme med rätt verktyg. Du bör ha en ledad hylsnyckel, bara ett tips, för annars tar det en evighet att ta väck insuget.
Här är en bild på när insug, oljefälla och slangar är bortmonterat:
Hålet markerat med grönt är där olja m.m. kommer FRÅN blocket till fällan.
Det rödmarkerade hålet är där det rinner åter till tråget.
Det är ytterst viktigt att se till så det hålet är fritt ända ned i tråget annars kommer man få göra om allt snart. Egentligen bör man ta ned tråget för att göra rent kanalen ordentligt. Själv tog jag en stålwire i lagom storlek och körde ned och snurrade runt med.
Oljefällan
Såhär såg min oljefälla ut. Helt igenproppad. Här har jag ändå kört ned en mejsel 2ggr i hålet.
Nu är allt återmonterat:
Alla slangar BÖR bytas men KAN rengöras om man vill vara dumsnål. Oljefällan ska gå att göra rent den med men en ny kostar ca 200kr så jag bytte min.
Den i särklass jävligaste bulten att få väck är den som sitter i fästet till höger om oljefällan. Den bulten ska upp underifrån in i insuget. Det är riktigt trångt och tråkigt, men det går.