3500
Sök

Vevhusventilation volvo 855 2,0t

290 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#1
tjena, min bil luktar som fan när jag gasar och en kompis sa att det va vevhusventilation, tänkte kolla om det är lätt att få bort den och rengöra vart sitter den?

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
11 augusti 2011
#2
Den sitter framför motorn rengel, under insuget. Jääävligt jobbig att få bort utan att man tar bort insuget;)


290 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#3
Rooth07 skrev:
Den sitter framför motorn rengel, under insuget. Jääävligt jobbig att få bort utan att man tar bort insuget;)

ajfan, så det är inget man gör lite snabbt bara wink

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning

279 Inlägg
11 augusti 2011
#4
Man måste riva insuget för att komma åt den. räkna med att det tar ca 4 timmar att riva och plocka ihop det. om man har lite vana av verktyg och är envis


290 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#5
Klevert skrev:
Man måste riva insuget för att komma åt den. räkna med att det tar ca 4 timmar att riva och plocka ihop det. om man har lite vana av verktyg och är envis

jag är envis tongue nån som kan fixa fram en bild på hur vevhusventilationen ser ut ? tongue så man vet vad man ska ta bort ? tongue

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning

A.Sörman
1 299 Inlägg
11 augusti 2011
#6
klevert har nog lite bilder om jag inte minns fel så har han precis gjort det på sin v70 2.0t


279 Inlägg
11 augusti 2011
#7
Har tyvärr inga bilder på när man plockar ner det bara när det är nerplockat

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37242/37242-135421e1fb6333a64c68c5fbb1c6fe35.jpg
Insuget Nerplockat
dom skruvarna som sitter kvar i blocket kan du låta vara. man hänger på insuget så dom behöver man inte ta dän helt utan bara lossa så det går kroka av dom.
sen har jag lite andra bilder som jag använt mig av som kan hjälpa lite (gjorde det för mig iaf)
http://wlan.nu/bilder/insug.png
http://wlan.nu/bilder/vevhus.png
man ser ju hur det sitter ihop iaf.
sen vet jag att på http://www.pettsson.com fanns det bra guide till detta men sidan är nere nu

//Mattias


290 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#8
Klevert skrev:
Har tyvärr inga bilder på när man plockar ner det bara när det är nerplockat

http://www1.garaget.org/gallery/images/38/37242/37242-135421e1fb6333a64c68c5fbb1c6fe35.jpg
Insuget Nerplockat
dom skruvarna som sitter kvar i blocket kan du låta vara. man hänger på insuget så dom behöver man inte ta dän helt utan bara lossa så det går kroka av dom.
sen har jag lite andra bilder som jag använt mig av som kan hjälpa lite (gjorde det för mig iaf)
http://wlan.nu/bilder/insug.png
http://wlan.nu/bilder/vevhus.png
man ser ju hur det sitter ihop iaf.
sen vet jag att på http://www.pettsson.com fanns det bra guide till detta men sidan är nere nu

//Mattias

när jag trycker på http://wlan.nu/bilder/insug.png
http://wlan.nu/bilder/vevhus.png
så står det ju bara att sidan kan inte visas

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning

279 Inlägg
11 augusti 2011
#9
hmm skumt att bilderna inte fungerar. frågan är om det fungerar för någon annan.
glömde även nämna att man får plocka dän allt på insuget och spridare får man plocka dän
men det märker du


279 Inlägg
11 augusti 2011
#10
kan även lägga till att på bilden som fungera så är även oljefällan borta. där det burkar kunna sätta sig skit. den har en anslutning in i dom hålen som man ser sitter där uppe och nere och sitter skruvad med 2st skruv. tänk på att slangarna kan vara väldigt mjuka så kan vara bäst att åka o köpa nya innan man river ner det för går dom sönder så kan det ta ett par dagar att få nya.
köper man allt som är till vevhusventilationen på volvo ink insugspackning så har jag för mig att det gick på runt 1300:- men då är det med slanklämmor och allt som behövs


290 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#11
okej. tackar så mycker för svaren!

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning

279 Inlägg
11 augusti 2011
#12
Drunk skrev:
klevert har nog lite bilder om jag inte minns fel så har han precis gjort det på sin v70 2.0t

om jag inte vart så skitigt om näva så man kunde tat i kameran så hade jag haft det big_smile


21 Inlägg
11 augusti 2011
#13
Å köp en ny oljefälla,, nästan omöjligt att rengöra den gamla. trycker den olja?

Trust No One

5 Inlägg
12 augusti 2011
#14
Klevert du har inte en lista på vad som behövs för rengöringen, det gick ju på ca 1300:-
Måste också rengöra mitt vevhus.



/K

279 Inlägg
12 augusti 2011
#15
hade en lista men städat bort det. det var visserligen till b5204t3 motorn. vet inte om det är samma till alla.
det bästa är ju om du går in på volvo och säger vad du vill ha så plockar ju dom fram det.
bara säga att du vill ha komplett vevhusventelations kit.
men det man brukar behöva byta är typ
slang artnr 9471644
slang artnr 1271654
slang artnr  1271653
slang artnr 8653339
oljefälla 1271988

men som sagt detta är vad som är till min bil.inte säker på artnr heller då jag vet att dom bytt dessa nyss
typ dom sakerna som brukar smula sönder sig när man byter är dessa slangar. men man kan klara sig ändå

som sagt. jag är osäker så jag garanterar inget vad gäller att det är dessa delar
Senast redigerat av Klevert (12 augusti 2011)


Bäst
250 Inlägg
12 augusti 2011
#16
Det kan väl vara topplockspackningen?
Blev ombrassad av en saab förut med dålig packning och det luktade rutten popcorn!

Burna bör man annars dör man!

29 Inlägg
13 augusti 2011
#17
hehe, ser ut som att många har problem med vevhusventilationen, jag ska också byta min, det lättaste är att byta hela ventilationen istället för att rengöra den. inte det lättaste direkt.

Har hört att det kan vara det som orsakar sprucken packbox mellan motor och växellåda, stämmer detta? Oljestickan lyfter sig lite också och läcker lite i oljepåfyllningslocket.
Har byt oring på stickan och packning mellan lock och motor.

Kan det vara vevhusventilationen som är igensatt då?

Mvh pontus

MVH Volvo Nörden!

Cupra_
13 augusti 2011
#18
Volvofreak91 skrev:
hehe, ser ut som att många har problem med vevhusventilationen, jag ska också byta min, det lättaste är att byta hela ventilationen istället för att rengöra den. inte det lättaste direkt.

Har hört att det kan vara det som orsakar sprucken packbox mellan motor och växellåda, stämmer detta? Oljestickan lyfter sig lite också och läcker lite i oljepåfyllningslocket.
Har byt oring på stickan och packning mellan lock och motor.

Kan det vara vevhusventilationen som är igensatt då?

Mvh pontus

Ja det kan vara det som orsakar läckan då det blir tryck i motorn som inte har någonstans att ta vägen. Trycket tar ju då enklaste vägen ut. Därav att det läcker trots att du bytt packningar.

Om oljestickan lyfter sig så ja, då jävlar är det täppt. Det ska vara sug i hålet till stickan, inte tryck.
Mest troligt är vevhusventilationen täppt. Detta är i princip standard vad jag har förstått.

Jag har bytt på min 855 och på min S40 och ska snart fixa min 850.

För mig som inte har turbo (inget tryckrör i vägen m.m.) tog det ett rätt bra tag första gången innan jag förstod hur allt satt fast, men nu kan jag demontera skiten på ca 1 timme med rätt verktyg. Du bör ha en ledad hylsnyckel, bara ett tips, för annars tar det en evighet att ta väck insuget.


Här är en bild på när insug, oljefälla och slangar är bortmonterat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-f64ca19d202b6fc2692277f034f05549.jpg
Hålet markerat med grönt är där olja m.m. kommer FRÅN blocket till fällan.
Det rödmarkerade hålet är där det rinner åter till tråget.
Det är ytterst viktigt att se till så det hålet är fritt ända ned i tråget annars kommer man få göra om allt snart. Egentligen bör man ta ned tråget för att göra rent kanalen ordentligt. Själv tog jag en stålwire i lagom storlek och körde ned och snurrade runt med.

Oljefällan
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-34bf6a8b245eab76d11e7f3a57c45d56.jpg
Såhär såg min oljefälla ut. Helt igenproppad. Här har jag ändå kört ned en mejsel 2ggr i hålet.


Nu är allt återmonterat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-8522fa37ee3069c0e653315da479d8e3.jpg
Alla slangar BÖR bytas men KAN rengöras om man vill vara dumsnål. Oljefällan ska gå att göra rent den med men en ny kostar ca 200kr så jag bytte min.

Den i särklass jävligaste bulten att få väck är den som sitter i fästet till höger om oljefällan. Den bulten ska upp underifrån in i insuget. Det är riktigt trångt och tråkigt, men det går.
Senast redigerat av Deception (13 augusti 2011)

279 Inlägg
13 augusti 2011
#19
Volvofreak91 skrev:
hehe, ser ut som att många har problem med vevhusventilationen, jag ska också byta min, det lättaste är att byta hela ventilationen istället för att rengöra den. inte det lättaste direkt.

Har hört att det kan vara det som orsakar sprucken packbox mellan motor och växellåda, stämmer detta? Oljestickan lyfter sig lite också och läcker lite i oljepåfyllningslocket.
Har byt oring på stickan och packning mellan lock och motor.

Kan det vara vevhusventilationen som är igensatt då?

Mvh pontus

det stämmer bra det att det kan börja läcka olja vid lådan. blir högt tryck o motorn och trycker ut packingar. åker stickan upp så är ju det ett tecken på att det är högttryck och vevhuset är täpt


279 Inlägg
13 augusti 2011
#20
Deception skrev:
Volvofreak91 skrev:
hehe, ser ut som att många har problem med vevhusventilationen, jag ska också byta min, det lättaste är att byta hela ventilationen istället för att rengöra den. inte det lättaste direkt.

Har hört att det kan vara det som orsakar sprucken packbox mellan motor och växellåda, stämmer detta? Oljestickan lyfter sig lite också och läcker lite i oljepåfyllningslocket.
Har byt oring på stickan och packning mellan lock och motor.

Kan det vara vevhusventilationen som är igensatt då?

Mvh pontus

Ja det kan vara det som orsakar läckan då det blir tryck i motorn som inte har någonstans att ta vägen. Trycket tar ju då enklaste vägen ut. Därav att det läcker trots att du bytt packningar.

Om oljestickan lyfter sig så ja, då jävlar är det täppt. Det ska vara sug i hålet till stickan, inte tryck.
Mest troligt är vevhusventilationen täppt. Detta är i princip standard vad jag har förstått.

Jag har bytt på min 855 och på min S40 och ska snart fixa min 850.

För mig som inte har turbo (inget tryckrör i vägen m.m.) tog det ett rätt bra tag första gången innan jag förstod hur allt satt fast, men nu kan jag demontera skiten på ca 1 timme med rätt verktyg. Du bör ha en ledad hylsnyckel, bara ett tips, för annars tar det en evighet att ta väck insuget.


Här är en bild på när insug, oljefälla och slangar är bortmonterat:
http://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-f64ca19d202b6fc2692277f034f05549.jpg
Hålet markerat med grönt är där olja m.m. kommer FRÅN blocket till fällan.
Det rödmarkerade hålet är där det rinner åter till tråget.
Det är ytterst viktigt att se till så det hålet är fritt ända ned i tråget annars kommer man få göra om allt snart. Egentligen bör man ta ned tråget för att göra rent kanalen ordentligt. Själv tog jag en stålwire i lagom storlek och körde ned och snurrade runt med.

Oljefällan
http://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-34bf6a8b245eab76d11e7f3a57c45d56.jpg
Såhär såg min oljefälla ut. Helt igenproppad. Här har jag ändå kört ned en mejsel 2ggr i hålet.


Nu är allt återmonterat:
http://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-8522fa37ee3069c0e653315da479d8e3.jpg
Alla slangar BÖR bytas men KAN rengöras om man vill vara dumsnål. Oljefällan ska gå att göra rent den med men en ny kostar ca 200kr så jag bytte min.

Den i särklass jävligaste bulten att få väck är den som sitter i fästet till höger om oljefällan. Den bulten ska upp underifrån in i insuget. Det är riktigt trångt och tråkigt, men det går.

här har vi en som har fotat iaf. kan säga att det ser likadant ut den biten på sugis som turbo. och följa dina råd med ledad nyckel är inte fel.



Sök