Det kitet innefattar att man skruvar på två skruvar i APC boxen, en för att öka laddet så att bilen ger 175hk, en annan för att bibehålla laddet på höga varvtal. Exakt hur detta funkar står allt om på Popeye, exakt hur speedparts gör får du fråga dom om. Luftfiltret är enligt mig skit samma, ger absolut nada effekt.
Fördelen med att låta Speedparts göra detta är dom kollar ju tändning troligen också, grundladd tryck på turbon, gör en liten koll att allt lirar innan trimmet. De angivna hästarna är mer ett riktvärde, en T8 kat med några mil på mätaren kan ge ungefär vilka hästar som helst och ha en helvetes massa problem. Ledsen om jag låter negativ om bilen men på 900klubben och stcs är det måååånga trådar om struliga T8kat. Nu är det inte jätteblodigt på din eftersom det är en 1988 och dom inte mäter avgasvärdena på BP, det är ju där det brukar strula. Och din bil kanske är klockren och funkar fint innan?
I princip kan du göra deras trim själv med en stjärnmejsel för att öppna APC boxen och en liten rak instrumentmejsel för att ställa potarna, men som sagt så är det bra att vara påläst och kunna lite innan. Risken att man velar bort sig och i panik börjar skruva på andra grejor är stor. Och om din tändning står fel, GLT är för lågt/högt, någon slang läcker, tändkablarna är dåliga och stör APCn mm så kommer du inte få nån större effektskillnad.
Det är "Stemec", stefan på verkstan bredvid Speedparts i uddevalla som gör trimmet, och han är djävligt grym på dessa bilar. Men så där jättemånga T8 skruvas det itne på längre där gissar jag. Om du vill vara säker på att det blir rätt så lämnar du in bilen där. Bor du inte där och kan lämna in den så skruvas väl boxen på distans gissar jag, men då har du alla ovan faktorer att räkna in och en erfaren Saabmeck är inte fel.
Kan tillägga kort att när jag köpte min första (och sista) T8 kat från 1989 så tänkte jag glatt "äsch det är ju bara några ventiler som skiljer". Blev lite paff när jag stod med byxorna nere och insåg att K-jetronic med kat funkade dåligt redan 1989 och att motorsystemet snabbt försvann från marknaden 1989 då kat-kraven kom... Den styr bränslemängden på order från avgasvärdena/lambda via en taktventil som återcirkulerar bränsleflödet så att det minskar mot spridarna. Låter enkelt, men är sådär.... Tids-styrda elektroniska spridare ala T16 är ju lite modernare och i princip det som fortfarande används på bilar. Dra dina egna slutsatser av detta. Jag fick skrota min T8 kat efter två års fruktlösa försök med bilhelvetet. Den gick aldrig igenom BP med avgasvärdena, men jag lärde mig massor på vägen. Kanske hade jag tänkt annorlunda idag och klarat det, men som nybörjare på Saab då gick det åt pipsvängen.